Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 3 minute 11 sec

Elevii din România vor avea transport gratuit

29 Mai 2020 - 9:42am
29 Mai 2020

În ședința Executivului de joi, 28.05.2020, a fost aprobată Hotărârea de Guvern prin care se reglementează procedura de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevi. Astfel, elevii vor beneficia în mod gratuit de transport local, transport cu trenul, pe tot parcursul anului calendaristic, naveta între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați fiind, astfel, asigurată pe toată perioada anului școlar.

Elevii școlarizați în România vor beneficia de gratuitate pentru transportul local rutier și naval, transportul rutier județean și naval între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, transportul interjudețean și transportul intern feroviar și cu metroul.

Pentru a beneficia de gratuitatea serviciilor publice de transport local, elevii din învățământul preuniversitar vor solicita centrelor de emitere a documentelor de transport, aparținând operatorului de transport public local, în baza carnetului de elev emis de unitatea de învățământ, vizat prin ștampilă pentru anul în curs, eliberarea documentului de călătorie cu transportul local de tipul legitimație de transport/abonament/card sau alte documente tip, cu valabilitate lunară.

Operatorul de transport public local are obligativitatea de a menține același tarif pentru elevi pe durata anului școlar, tarif care nu poate fi mai mare decât cel practicat pentru celelalte categorii de călători.

Pentru asigurarea gratuității transportului elevilor, pe durata cursurilor, elevii din învățământul preuniversitar, domiciliați în altă localitate față de unitatea de învățământ, depun la începutul fiecărui semestru, la secretariatul școlii, o cerere, prin care solicită eliberarea unei adeverințe care atestă calitatea de elev înmatriculat la unitatea de învățământ, în vederea deplasării cu titlu gratuit, de la domiciliu la unitatea școlară.

În baza acestei adeverințe, operatorul de transport rutier/naval eliberează documentul de călătorie de tipul legitimație de transport/abonament/card sau alte documente tip, pe traseul prevăzut în adeverința eliberată de unitatea de învățământ.

Elevii din învățământul obligatoriu, profesional, inclusiv postliceal, liceal acreditat/autorizat vor beneficia de gratuitate pentru transportul feroviar intern la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic. Operatorii de transport feroviar de călători vor elibera elevilor legitimații de călătorie și abonamente lunare gratuite pentru toate categoriile de tren, clasa a II-a.

Elevii din învățământul obligatoriu, profesional, inclusiv postliceal, liceal acreditat/autorizat vor beneficia de gratuitate pentru transportul cu metroul, pe bază de abonament lunar, pe tot parcursul anului școlar. Eliberarea abonamentului lunar gratuit pentru elevi se face în baza carnetului de elev, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului, respectiv în baza adeverinței doveditoare și a certificatului de naștere, în copie, pentru elevii claselor pregătitoare.

Fiecare copil al României are dreptul la educație. Unul dintre obiectivele Ministerului Educației și Cercetării este acela de a asigura accesul echitabil și nediscriminatoriu la o educație de calitate a tuturor elevilor din România. Acest lucru presupune, cu necesitate, măsuri rapide și coerente de intervenție integrată pentru diminuarea riscului de excluziune și de abandon școlar”, a declarat Monica Anisie, ministrul educației și cercetării.

Reamintim faptul că, până la adoptarea Ordonanței de urgență nr. 70/2020, reglementarea transportului elevilor genera un cadru discriminatoriu între diferitele categorii de elevi din învățământul preuniversitar, respectiv între elevii orfani, cei cu cerințe educaționale speciale, cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecție specială sau tutelă, elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu și majoritatea elevilor.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP): noua Instalație de Interes Național a României

27 Mai 2020 - 4:12pm
27 Mai 2020

În cadrul sedinței de Guvern de astăzi, 27.05.2020, a fost aprobată Hotârârea privind completarea listei instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional, finanţate din fondurile Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

Instalaţiile şi obiectivele speciale de interes naţional sunt structuri de cercetare-dezvoltare, fără personalitate juridică, ce funcționează în cadrul unei unităţi de cercetare-dezvoltare cu personalitate juridică, acestea asigurând sprijinul științific și tehnologic pentru unul sau mai multe domenii din Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, dar și suport logistic pentru cooperări internaționale.

În prezent, lista instalaţiilor şi obiectivelor speciale de interes naţional, finanțate de Ministerului Educației și Cercetării, de la bugetul de stat, capitolul „Cercetare fundamentală și cercetare-dezvoltare”,  cuprinde un număr de 30 de poziții, selectate în urma evaluării pe baza metodologiei și criteriilor stabilite prin ordin de ministru. Acestora li se adaugă, începând de astăzi, 27.05.2020, Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP), administrată de către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei" (IFIN-HH) București, institut aflat în coordonarea Ministerulul Educației si Cercetării.

Având în vedere criteriile de evaluare aplicate, s-a constatat că Extreme Light Infrastructure - Nuclear Physics (ELI-NP) a atins un nivel de maturitate tehnică și funcțională, laserul fiind în parametrii proiectați, are un rol de suport major pentru activitatea de cercetare-dezvoltare în domenii strategice, asigurând, totodată, suportul științific, tehnic și logistic pentru cooperări internaționale, inclusiv în diverse programe de infrastructuri pentru cercetare la care România este parte.

La această dată, România dispune de cea mai avansată infrastructură de cercetare din lume în domeniul laserelor de mare putere. În cadrul acesteia, au fost recepționate și sunt date în exploatare: clădirile speciale și sistemul geotermal care asigură condițiile de mediu necesare funcționării aparaturii științifice, sistemul de lasere de mare putere cu două brațe de 10 PW, două brațe de 1 PW, două brațe de 100 TW, laboratorul de ținte pentru interacția laser cu materia, laboratorul optic, precum și toate ansamblurile experimentale prevăzute de proiectele tehnice ale experimentelor, aprobate de Comitetul Științific Internațional al ELI-NP.

Pe lângă confirmarea funcționalității și livrarea parametrilor proiectați pentru Sistemul Laser de Mare Putere, au fost realizate și primele experimente cu acesta la brațele de putere mai mică, ceea ce reprezintă o premieră mondială. Este absolut necesară susținerea operării acestui sistem pentru demararea experimentelor preconizate în această perioadă, având în vedere că până la șfârșitul anului 2020, urmează să fie montate și camerele de interacție necesare operării laserului la puterea maximă.

Accesul la utilizarea acestei infrastructuri este asigurat nu numai cercetătorilor din unitățile de cercetare-dezvoltare de drept public, ci și cercetătorilor și utilizatorilor din unități de cercetare-dezvoltare de drept privat și agenților economici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Consultare publică demarată de Ministerul Educației și Cercetării privind funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale şi de aplicație

25 Mai 2020 - 4:46pm
25 Mai 2020

Ministerul Educației și Cercetării a lansat astăzi, 25 mai, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind funcționarea unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație.

Proiectul a fost elaborat în conformitate cu prevederile articolului 26 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în virtutea căruia Ministerul Educației și Cercetării are posibilitatea de a stabili, prin Hotărâre de Guvern, funcționarea unor unități-pilot, experimentale și de aplicație în sistemul de învățământ preuniversitar. Acestea vor face parte din sistemul național de învățământ și au ca scop testarea unor noi modele curriculare și de carieră didactică.

În urma amplei consultări, „România Educată”, derulată timp de doi ani (2016-2018) sub egida Președintelui României, au rezultat o viziune și o strategie pentru educația românească în orizontul anului 2030, în raport cu care Guvernul României își asumă acest proiect esențial pentru educație sustenabilă și competitivă la nivel global. În prezent, problemele identificate la nivelul învățământului preuniversitar sunt legate de lipsa descentralizării deciziei, de birocratizare și de lipsa implicării în decizie a beneficiarilor direcți și indirecți ai educației.

Nicio școală nu va fi obligată să participe la pilotare, o condiție esențială pentru a face parte din program fiind anunțarea intenției unității de învățământ, în urma hotărârii Consiliului de administrație și doar după avizul consiliului profesoral, al Consiliului școlar al elevilor și al Consiliului reprezentativ al părinților.

Lista unităților-pilot va fi aprobată până la data de 1 iulie 2020, în așa fel încât părinții elevilor care ar urma să studieze pe un model curricular pilot vor putea lua decizia în cunoștință de cauză, fiind astfel respectată nevoia de predictibilitate a beneficiarilor.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind procedura de achiziție de măști pentru protecția elevilor, cadrelor didactice și a personalului implicat în vederea desfășurării examenelor naționale

25 Mai 2020 - 4:10pm
25 Mai 2020

Referitor la procedura de achiziție de măști pentru protecția elevilor, cadrelor didactice și a personalului implicat în vederea desfășurării examenelor naționale transmitem următoarele:

Parlamentul României a instituit obligația Ministerului Educației și Cercetării (MEC) de a asigura măști pentru elevi si cadrele didactice.

În acest sens, MEC a demarat procedurile legale în vederea achiziționării de măști. Astfel, având în vedere starea de alertă, termenul foarte scurt până la deschiderea unităților de învățământ, cât și faptul că produsele achiziționate trebuie distribuite acestora anterior datei de 02.06.2020, MEC a demarat procedura de achiziție „negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare”.

Au fost depuse 2 (două) oferte, de către agenții economici C.N. UNIFARM S.A. și C.N. SOCIETATEA DE ADMINISTRARE A PARTICIPAȚIILOR ÎN ENERGIE S.A.

Acestea au fost supuse procedurilor specifice de calificare și evaluare, MEC declarând admisibilă oferta C.N. UNIFARM S.A., încheindu-se, astfel, procedura de evaluare.

În acest context, operatorul economic a transmis o adresă către MEC prin care informează că deși furnizorul de măști este același, acestea din urmă provin de la 3 (trei) producători diferiți, producători pentru care ofertantul nu a transmis documente și mostre de produs în perioada desfășurării etapei de calificare și evaluare. Solicitarea acestuia privind suplimentarea mostrelor și documentelor aferente ofertei depuse a fost transmisă ulterior încheierii procedurii de calificare și evaluare.

MEC a invitat C.N. UNIFARM S.A. la semnarea contractului pentru cantitatea ofertată de 6.153.500 măști, conform ofertei evaluate inițial.

Ca urmare a neprezentării C.N. UNIFARM S.A. la semnarea contractului în termenul stabilit, procedura a fost anulată, iar în această dimineață MEC a inițiat de urgență o nouă procedură de achiziție de măști.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Actualizări ale Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a examenului național de definitivare în învățământ 2020

25 Mai 2020 - 2:15pm
25 Mai 2020

În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, Ministerul Educației și Cercetării a adoptat următoarele modificări și completări ale Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a examenului de definitivat:

  • perioada concediului de maternitate, precum și perioada suspendării cursurilor ca urmare a declarării stării de urgență/alertă se consideră vechime la catedră pentru cadrele didactice înscrise la examenul național de definitivare în învățământ;
  • în sesiunea 2020, structura examenului este următoarea:
  1. Etapa I - eliminatorie

a) susținerea a cel puțin unei inspecții de specialitate/recunoașterea notei obținute la ultima inspecție la clasă, inspecție susținută în calitate de cadru didactic calificat;

b) evaluarea portofoliului profesional.

  1. Etapa a II-a (finală): o probă scrisă

În anul școlar 2019-2020, candidații care nu au susținut prima inspecție de specialitate în cadrul examenului pot solicita inspectoratului școlar recunoașterea notei obținute la ultima inspecție la clasă, inspecție susținută în calitate de cadru didactic calificat. Solicitarea se transmite în scris inspectoratului școlar, până la data de 5 iunie 2020. Candidații vor preciza unitatea de învățământ în care a fost susținută inspecția, precum și nota obținută/calificativul obținut. Recunoașterea/echivalarea inspecției, la solicitarea candidaților, se realizează până la data de 12 iunie 2020.

Măsuri de prevenție/protecție în sălile de examen:

  • repartizarea în săli a candidaților care susțin examenul în sesiunea 2020 se face cu respectarea măsurilor de distanțare fizică;
  • într-o sală de examen, pot susține proba scrisă un număr de 10 candidați.

În sesiunea 2020 a examenului, nota obținută la examen se calculează după formula: ND=(2NI+NP+7NS)/10, unde:

* ND - nota de la definitivat

* NI - nota de la inspecție (respectiv cea mai mare dintre notele la cele două inspecții de specialitate obținute de candidatul care a susținut ambele inspecții)

* NP - nota pentru portofoliu

NS - nota la proba scrisă (toate notele fiind obținute de candidat în sesiunea de examen curentă).

Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar, în anul școlar 2020-2021, a fost aprobată prin ordin de ministru

25 Mai 2020 - 1:19pm
25 Mai 2020

Metodologia-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2020-2021 a fost aprobată prin ordin de ministru și transmisă spre publicare în Monitorul Oficial.

În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului COVID-19, au fost operate următoarele modificări în metodologia de mobilitate a personalului didactic:

  • Proba practică și inspecția la clasă nu se vor mai susține, fiind eliminate - pentru anul în curs - prin OUG nr. 70/2020. În schimb, candidații care au studiat într-o altă limbă decât cea în care urmează să se realizeze predarea vor susține și o probă de limbă care va fi evaluată cu calificativul „Admis/Respins”.
  • O altă modificare constă în faptul că atât documentele de înscriere pentru mobilitate, cât și depunerea contestațiilor pot fi transmise și on-line. Totodată, ședințele de repartizare a posturilor se pot desfășura și on-line.
  • Transferul consimțit și pretransferul între unitățile de învățământ au fost eliminate prin ordonanță de urgență. Aceste etape se vor realiza prin repartizare organizată de către inspectoratele școlare.
  • Etapele de transfer consimțit și de pretransfer la cererea personalului didactic au fost modificate astfel: cadrele didactice își vor depune dosarul de înscriere pentru această etapă la inspectoratele școlare, iar acestea vor organiza repartizarea candidaților.

Proba scrisă pentru titularizarea în învățământ va avea loc în data de 15 iulie 2020, cu respectarea tuturor măsurilor igienico-sanitare. Repartizarea candidaților se va face în ordinea descrescătoare a notelor obținute la proba scrisă. Pentru titularizarea cadrelor didactice este nevoie de minimum nota 7 (șapte).

  • Proba de interviu a fost eliminată pentru candidații care doresc să ocupe un post în regim de „plata cu ora”.

Calendarul complet al mobilității personalului didactic din învățământul preuniversitar este disponibil AICI.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Noul calendar privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021

25 Mai 2020 - 11:51am
25 Mai 2020

Ordinul de ministru nr. 4.317/2020, prin care a fost aprobat Calendarul actualizat al organizării și desfășurării admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2020-2021, va fi publicat în Monitorul Oficial.

În contextul epidemiologic actual, ședințele/acțiunile de instruire cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere și a planului de școlarizare, precum și cele pentru completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora pot fi organizate în unitatea de învățământ sau prin mijloace electronice de comunicare–telefon, e-mail, videoconferință. Admiterea candidaților pe locurile speciale pentru rromi se va face computerizat, într-o sesiune distinctă.

Media de admitere, în baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la examenul de evaluarea națională (80%) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (20%).

În data de 27 mai 2020, prima zi din noul calendar de admitere, se afișează oferta de școlarizare/de formare profesională, concretizată în profiluri, domenii și calificări profesionale pentru învățământul liceal, filiera tehnologică.

Înscrierea pentru probele de aptitudini se va realiza în perioada 2-5 iunie.

Completarea opțiunilor în fișele de înscriere, de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, se va realiza în perioada 2-6 iulie 2020, iar repartizarea computerizată va avea loc în data de 10 iulie 2020.

Calendarul complet al admiterii în învățământul liceal de stat este disponibil AICI.

Probele de aptitudini organizate pentru admiterea în liceele vocaționale vor fi apreciate astfel:

  • La profilurile artistic, sportiv, teologic și pentru specializarea filologie - liceul Waldorf-aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.

  • La profilurile pedagogic și militar, aprecierea probelor de aptitudini se face pe bază de calificativ: admis/respins.

Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învățământul vocațional se vor desfășura astfel:

  • Pentru profilul Artistic - arte vizuale: specializările Arte plastice, Arte decorative, Arhitectură, Arte ambientale, Design, Conservare - restaurare bunuri culturale: evaluarea unui portofoliu de lucrări.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Muzică - Secția Instrumentală și Secția Artă vocală interpretativă se va desfășura pe baza evaluării unei înregistrări audio-video a repertoriului instrumental/vocal. Probele de aptitudini din cadrul examenului de admitere în învățământul liceal vocațional, profil artistic, specializarea Muzică-Secția Teoretică se vor susține on-line, pe una din platformele comunicate de unitatea de învățământ care organizează probele.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Coregrafie, pentru absolvenții claselor a VIII-a, specializarea Coregrafie se echivalează cu media aritmetică a mediilor generale obținute de candidat în ultimul an de studiu la disciplinele Dans Clasic și Dans românesc. Pentru absolvenții învățământului gimnazial, altul decât specializarea Coregrafie, proba de aptitudini constă în evaluarea unei înregistrări pe suport CD/DVD (audio-video) transmise de candidat.
  • Pentru profilul artistic, specializarea Arta Actorului, examenul de admitere se va realiza pe baza evaluării unei înregistrări pe un CD/DVD (audio-video) cu evoluția candidatului, conform cerințelor conținutului probelor.
  • Pentru profilul pedagogic - toate specializările - evaluarea și certificarea aptitudinilor se vor realiza prin eliberarea unei fișe de aptitudini, de către unitatea de învățământ în care este înmatriculat candidatul în clasa a VIII-a.

Fișa de aptitudini va conține următoarele:

a) tipurile de aptitudini - de comunicare, artistice și fizice - și disciplina în ale cărei programe școlare este cuprins fiecare tip de aptitudini: limba și literatura română, educație vizuală, educație muzicală, educație fizică și sport;

b) media generală a claselor V-VIII la disciplinele: limba și literatura română, educație vizuală, educație muzicală, educație fizică și sport;

c) media generală a claselor V-VIII la purtare;

d) calificativul - Admis/Respins la profilul pedagogic;

  • Pentru profilul teologic,  se vor susține următoarele probe:

a) un interviu/colocviu/probă orală, evaluate cu calificativ admis/respins;

b) o probă de verificare a cunoștințelor religioase, evaluată cu notă;

  • Pentru profilul militar se pot înscrie candidații care au fost declarați „Admiși” la selecția organizată în centrele zonale de selecție și orientare.

  • La învățământul liceal Waldorf, specializarea filologie, nota finală la probele de aptitudini va rezulta din media aritmetică a mediilor generale pentru clasele V-VIII obținute la disciplinele: limba și literatura română/limba și literatura maternă (după caz), educație plastică și educație muzicală. Nota finală minimă de promovare a probelor de aptitudini trebuie să fie 7 (șapte).

  • Pentru profilul sportiv, înscrierea candidaților este condiționată de existența avizului medical, cu specificația „Apt pentru efort fizic/Clinic sănătos”, favorabil practicării disciplinei sportive, eliberat cu maximum 10 zile lucrătoare înainte de înscriere – condiție eliminatorie. De asemenea, o altă condiție eliminatorie este aceea ca elevul să dețină un document prin care să se ateste că practică organizat, de cel puțin un an calendaristic, disciplina sportivă pentru care se constituie clasa. Nota finală la probele de aptitudini se va echivala cu media generală la disciplina educație fizică/pregătire sportivă practică din clasele V-VIII, calculată ca media aritmetică a mediilor anuale la această disciplină.

Metodologia completă, pentru fiecare probă în parte, pentru admiterea în liceele vocaționale este disponibilă AICI.

În același timp, prin ordinul de ministru nr. 4.325/2020, publicat în Monitorul Oficial nr. 4.325/22.05.2020, a fost adoptat și calendarul admiterii în învățământul profesional de stat și în învățământul dual pentru anul școlar 2020-2021. Potrivit acestui document, perioada de înscriere va începe pe 29 iunie. Prima etapă a admiterii în învățământul profesional de stat (înscriere - afișare rezultate) este programată în perioada 29 iunie - 10 iulie, iar a doua etapă (înscriere - afișare rezultate) între 22 și 28 iulie. Detalii suplimentare găsiți AICI.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A fost aprobat noul calendar de organizare și desfășurare a examenului național de Bacalaureat în anul școlar 2019-2020

25 Mai 2020 - 9:43am
25 Mai 2020

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, a aprobat, prin ordin, noul calendar de organizare și desfășurare a examenului național de Bacalaureat - 2020. Documentul urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.

Astfel, potrivit noului ordin, se consideră centru de examen, în contextul epidemiologic actual, unitatea de învățământ unde s-au înscris cel puțin 30 de candidați proveniți din seria curentă și/sau din seriile anterioare.

Condițiile care trebuie îndeplinite de o școală pentru a fi centru de examen sunt următoarele:

  • organizarea sălilor de examen să se realizeze astfel încât, în fiecare sală, candidații să fie repartizați la o distanță de minimum 2 metri unul față de celălalt stânga/dreapta - față/spate;
  • sălile de examen și sălile în care își desfășoară activitatea comisia din centrul respectiv se află, de regulă, în aceeași clădire;
  • sălile dețin sisteme de supraveghere audio-video.

Până la data de 8 iunie 2020, Comisia județeană de bacalaureat/a municipiului București va nominaliza centrele de examen dintre unitățile de învățământ care îndeplinesc condițiile de mai sus și centrele zonale de evaluare, precum și unitățile de învățământ arondate acestora. Centrele zonale de evaluare se organizează pentru minimum 500 de candidați și maximum 1.000 de candidați.

Elevii care se află în izolare sau cei confirmați pozitiv cu noul coronavirus, dar și cei care au diferite afecțiuni cronice sau cei care prezintă un risc crescut de infecție/de a dezvolta complicații asociate infecției Sars-CoV-2 vor susține probele pentru examenul național de Bacalaureat conform unei proceduri speciale, elaborată de către Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății (în următoarea perioadă).

Echivalarea și recunoașterea competențelor lingvistice și digitale se vor realiza în perioada 11-17 iunie 2020, conform unei metodologii realizate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și aprobate prin ordin de ministru.

Pentru examenul național de Bacalaureat, supravegherea probelor scrise va fi asigurată, pentru fiecare sală de examen, de minimum un profesor asistent.

Comisiile județene de bacalaureat/a municipiului București, comisiile de bacalaureat din centrele de  examen, comisiile de bacalaureat din centrele zonale de evaluare, comisia județeană/a municipiului București de contestații au obligația aplicării întocmai a tuturor procedurilor referitoare la asigurarea securității igienico-sanitare a elevilor și a întregului personal implicat în desfășurarea examenului național de Bacalaureat.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A fost aprobat Memorandumul privind recunoașterea reciprocă a diplomelor emise de instituțiile de învățământ superior din România și China

22 Mai 2020 - 9:16am
22 Mai 2020

Guvernul a aprobat în ședința de joi, 21 mai, Memorandumul între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Educației din Republica Populară Chineză privind recunoașterea reciprocă a diplomelor și certificatelor din învățământul superior.

Obiectivul Memorandumului este acela de a facilita recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și perioadelor de studii din învățământul superior, în vederea continuării studiilor în instituțiile de învățământ superior de pe teritoriul României și al Chinei. Astfel, vor fi recunoscute diplomele emise de instituții de învățământ superior -  universități, academii de studii, institute de cercetare, școli de studii superioare - acreditate conform legislației din România și diplomele și certificatele emise de instituții de învățământ superior și institute de cercetare din Republica Populară Chineză.

România va recunoaște următoarele certificate și diplome din învățământul superior din China: certificatul de absolvire a cursului special de educație (Zhuanke), certificatul de absolvire a cursului general de educație și/sau diplomă de licență, certificatul de absolvire - nivel Master, certificatul de absolvire - nivel Doctorat.

Republica Populară Chineză va recunoaște următoarele diplome din învățământul superior din România:

  • pentru ciclul I de studii universitare:  diploma de licență, diploma de inginer, diploma de urbanist, diploma de licență și master, diploma de arhitect;
  • pentru ciclul II de studii universitare: diploma de master;
  • pentru ciclul III de studii universitare: diploma de doctor.

Pentru a fi recunoscute diplomele și certificatele obținute în România, acestea trebuie să fie însoțite de o dovadă a autenticității, eliberată de instituțiile de învățământ superior, în timp ce diplomele și certificatele eliberate de instituțiile de învățământ superior sau institut de cercetare din China trebuie să fie însoțite de o dovadă a verificării, emisă de autoritățile centrale competente.

Precizăm că învățământul superior din România este organizat în universități, academii de studii, institute de cercetare, școli de studii superioare, autorizate provizoriu sau acreditate conform legii. De asemenea, toate universitățile acreditate sau autorizate utilizează Sistemul European de Credite Transferabile și eliberează Suplimentul la diplomă.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Măsuri în sistemul românesc de învățământ în baza Hotărârii de Guvern privind starea de alertă și a Legii 55/2020

20 Mai 2020 - 4:25pm
20 Mai 2020

Guvernul României a aprobat Hotărârea nr. 394/2020 privind instituirea stării de alertă, în conformitate cu prevederile Legii 55/2020, iar în domeniul educației și cercetării sunt prevăzute următoarele măsuri:

  1. Se menține măsura suspendării temporare a cursurilor din toate unitățile și instituțiile de învățământ până la finalul anului școlar/universitar, în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului educației și cercetării și ministrului sănătății.
  2. Se permite desfășurarea, după data de 02.06.2020, a unor activități de pregătire, pe o perioadă de 2 săptămâni, pentru elevii claselor terminale (a 8-a, a 12-a și a 13-a), precum și pentru organizarea examenelor naționale și de cercetare a competențelor profesionale, precum și activitățile specifice fiecărei instituții de învățământ superior, în condițiile respectării măsurilor de prevenire, stabilite prin ordinul comun al ministrului educației și cercetării și ministrului sănătății. 

Hotărârea privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 vine cu reglementări pentru elevii și studenții care locuiesc sau au reședința în afara României, dar sunt înmatriculați în unitățile/instituțiile de învățământ din România.

Practic, potrivit art 1, alin.6, litera p, elevii/studenții, cetățenii români sau cetățeni ai statelor vecine României, cu domiciuliul sau reședința în afara României și înmatriculați în unitățile/instituțiile de învățământ de pe teritoriul țării noastre, care au de susținut probe sau examene la încheierea ciclurilor de învățământ gimnazial/liceal/învățământ superior, dar care nu prezintă simptome asociate COVID-19, sunt exceptați de la măsura carantinării/izolării la locuința/locația declarată de persoana în cauză. 

În contextul instituirii stării de alertă pe teritoriul României, Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Ministerul Sănătății au emis următorul ordin comun pentru punerea în aplicare a măsurilor privind sistemul de învățământ.

Măsuri pentru organizarea activității în unitățile/instituțiile de învățământ, în actualul context epidemiologic:

  • Accesul trebuie să fie organizat astfel încât să fie asigurată o suprafață minima de 4 mp pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 2 m între oricare două persoane apropiate;
  • Nu este permis accesul persoanelor a căror temperatură corporală, măsurată la intrarea în incintă, depășește 37,3 grade Celsius;
  • Va fi asigurată dezinfectarea suprafețelor expuse și se va respecta măsura distanțării fizice.

Acțiuni și măsuri implementate la nivelul unităților/instituțiilor de învățământ

  • la intrarea în unitatea de învățământ a personalului didactic, didactic auxiliar, nedidactic și a elevilor va fi măsurată temperatura (care nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius) de către cadrul medical care va asigura asistența medicală pe întreaga durată a desfășurării activităților
  • participarea elevilor la activitățile de pregătire va fi decisă de părinți după evaluarea încadrării în grupele de risc a elevilor sau membrilor familiilor acestora
  • parcursul prin curtea școlii până la intrarea în unitatea de învățământ se va realiza pe un traseu bine delimitat și semnalizat
  • la intrarea în unitatea de învățământ vor fi asigurate materiale și echipamente de protecție (covorașe dezinfectante, măști de protecție, substanțe dezinfectante pentru mâini)
  • în toate spațiile în care se vor desfășura activități cu elevii vor fi afișate mesaje de informare cu privire la normele igienico-sanitare și de prevenire a infectării cu SARS CoV-2
  • unitățile sunt dotate permanent cu săpun, prosoape de hârtie, dispensere cu dezinfectant pentru mâini
  • durata activităților petrecute de elevi în sălile de clasă va fi de cel mult:
    • 3 ore pentru elevii de liceu
    • 2 ore pentru elevii de gimanziu
    • 4 ore pentru elevii care studiază în limbile minorităților naționale
  • pauzele intermediare vor fi programate decalat, astfel încât elevii de la grupe diferite să nu interacționeze fizic
  • în sălile de clasă activitățile/examenele se vor desfășura prin stabilirea locurilor astfel încât să existe o distanță între elevi/candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 m față de altul
  • pupitrele/băncile vor fi individualizate/prestabilite  și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală (oglinda sălii)
  • colectarea măștilor se va face în locuri special, semnalizate corespunzător
  • la sfârșitul activităților, elevii vor primi o nouă mască de protecție.

Acțiuni și măsuri implementate la nivelul instituțiilor de învățământ superior:

  • asigurarea triajului epidemiologic
  • prestabilirea circuitului către/și din sala de examen
  • candidații vor fi protejați de masa facială
  • intrarea în sala se va face în mod organizat, pe rând, păstrând distanța de 2 m, spațierile necesare se pot marca cu banda colorată în fața ușii.

Direcțiile de sănătate publică asigură, acolo unde nu este personal medical încadrat, în colaborare cu autoritățile publice locale/județene, personalul medical desemnat să acorde asistență medical pentru fiecare unitate/instituție de învățământ din județ.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Webinar - Editura Didactică și Pedagogică, dedicat cadrelor didactice: „Folosește manualele 3D și instrumentele interactive pentru a susține lecții la distanță”

18 Mai 2020 - 4:47pm
18 Mai 2020

Editura Didactică și Pedagogică, EduMagic și Mozaik Education, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării, invită cadrele didactice să participe la evenimentul-premieră națională „Folosește manualele 3D și instrumentele interactive pentru a susține lecții la distanță”. Obiectivul îl reprezintă furnizarea de conținut educațional și oferirea unui training tuturor cadrelor didactice din România care își doresc să își perfecționeze modul de predare, prin tehnologii ușor de folosit și foarte atractive pentru elevi.

Evenimentul va avea loc în data de 26.05.2020, între orele 16:00-18:00. Cadrele didactice pot participa de oriunde, din fața laptopurilor, calculatoarelor sau telefoanelor. Cursul este în format WEBINAR și va fi transmis online. Accesul se realizează pe baza înscrierii prealabile până luni, 25 mai 2020, ora 12:00.

Pentru prima dată în România vor fi prezentate modalități simple prin intermediul cărora cadrele didactice pot utiliza gratuit conținutul educațional al manualelor Editurii Didactice și Pedagogice, în format digital, utilizând platforma de creare a lecțiilor digitale- interactive, mozaBook.

Astfel, cadrele didactice beneficiază atât de conținutul cu care sunt obișnuiți, precum și de accesul la peste 1200 de animații 3D în premieră în România, sute de videoclipuri educaționale, instrumente și jocuri educaționale în limba română. Surpriza cea mai mare vine chiar din faptul că pot personaliza complet manualele Editurii Didactice și Pedagogice cu resursele spectaculoase din mozaBook, dar și cu propriile resurse.

Proiectul este o premieră pe piața educațională românească. Pentru prima dată, elevii și cadrele didactice pot beneficia de manuale 3D, care schimbă în mod revoluționar procesul de predare-învățare-evaluare. Astfel, prin manualele Editurii Didactice și Pedagogice, integrate în platforma mozaBook profesorii, elevii și părinții pot avea acces gratuit la resurse educaţionale spectaculoase.

Detalii suplimentare și agenda evenimentului sunt disponibile pe edituradp.ro

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Măsuri de prevenire și combatere a îmbolnăvirilor cu SARS CoV-2 în unitățile/instituțiile de învățământ, în instituțiile publice și în structurile aflate în subordonarea sau coordonarea Ministerului Educației și Cercetării

16 Mai 2020 - 6:14pm
16 Mai 2020

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Ministerul Sănătății au emis un ordin comun care stabilește măsuri pentru unitățile/instituțiile de învățământ, instituțiile publice, pentru toate structurile aflate în subordonarea MEC.

Măsuri pentru organizarea activității în actualul context epidemiologic:

  • accesul în instituții trebuie organizat astfel încât să existe o suprafață minimă de 4 mp pentru fiecare persoană și o distanță minimă de 2 metri între oricare două persoane apropiate;
  • accesul este interzis pentru persoanele care au o temperatură corporală ce depășește 37,3 grade Celsius - temperatura va fi măsurată la intrarea în incinta instituției;
  • suprafețele expuse vor fi dezinfectate și, de asemenea, vor fi evitate aglomerările de persoane.

Măsuri de prevenire și protecție în perioada desfășurării activităților de pregătire pentru elevii din clasele terminale:

  • activitatea de pregătire se va organiza pe grupe formate din cel mult 10 elevi;
  • pauzele vor fi de 10 minute la fiecare oră, timp în care încăperile vor fi aerisite, iar programul organizat astfel încât, simultan, să nu se întâlnească mai mult de două grupe de elevi; 
  • înainte de începerea activității, spațiile vor fi dezinfectate cu substanțe biocide, pe bază de clor sau alcool, activitate urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
  • accesul în interiorul unității de învățământ preuniversitar se va realiza doar după dezinfecția mâinilor, verificarea temperaturii - temperatură care nu trebuie să depășească 37,3 grade Celsius - și sub rezerva absenței simptomelor virozelor respiratorii;
  • elevii și profesorii vor purta mască medicală simplă sau mască nemedicală, iar elevii vor fi așezați în bănci astfel încât să aibă cel puțin un loc liber în stânga și în dreapta și un rând liber în față și în spate;
  • măștile purtate vor fi colectate în locuri special amenajate. 

Mai mult, unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior au obligația să asigure următoarele măsuri pentru elevii, studenții și personalul din cadrul acestora:

I. Măsuri la intrarea în instituție a elevilor/studenților și a cadrelor didactice

Asigurarea triajului epidemiologic pentru candidați și examinatori (va cuprinde și măsurarea temperaturii și declararea de antecedente personale privind simptomatologia respiratorie)

  • prestabilirea circuitului către/și din sala de examen;
  • candidații și supraveghetorii vor fi protejați prin masca facială;
  • intrarea în sala de examen se va face în mod organizat, pe rând, păstrând distanța de 2 metri, iar în fața ușii vor exista marcaje cu bandă colorată;
  • pupitrele vor fi individualizate/prestabilite și, de asemenea, se va asigura reprezentarea grafică a situării acestora la intrarea în sală;
  • personalul ce asigură supravegherea va dirija candidatul către locul destinat.

II. Asigurarea condițiilor igienice în sala de curs/examen

  • asigurarea curățeniei și dezinfectării pardoselilor, a locurilor de activitate (pupitre, scaune), a clanțelor, a mânerelor de la ferestre, a pervazurilor - prin ștergere cu apă și detergent, apoi cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, înainte și după fiecare serie de candidați;
  • aerisirea sălii, înainte de examen, pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute;
  • la intrarea în sală, se vor amplasa dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini;
  • stabilirea locurilor se va face păstrând o distanță între candidați, pe rânduri și între rânduri, de 2 metri;
  • pe toată durata cursurilor/examinării se vor respecta regulile generale ale unei conduite sănătoase (distanțarea socială, evitarea atingerii nasului cu mâna, a ochilor și a gurii, strănutul în pliul cotului/batista de unică folosință, evitarea contactelor directe cu cei din jur).

III. Asigurarea condițiilor igienice pentru grupul sanitar care deservește sala de curs/examen

  • asigurarea de dispozitive medicale cu substanță dezinfectantă pentru mâini la intrarea în toaletă;
  • asigurarea de hârtie igienică în fiecare cabină a toaletei;
  • asigurarea de dispensere cu săpun, situate lângă lavoare;
  • asigurarea de dispozitive cu prosoape de hârtie sau uscătoare pentru mâini;
  • asigurarea curățeniei și dezinfectării întregului grup sanitar (vas WC, lavoare, clanțe, pardoseala).

Precizări referitoare la admiterea în învățământul superior pentru candidații din afara granițelor țării. Documente necesare:

- declarație pe proprie răspundere care să ateste că participantul a respectat regimul de izolare/carantină și nu a avut contact apropiat cu o persoană confirmată cu SARS CoV-2 în ultimele 14 zile;

- adeverință medicală, în limba română, din care să reiasă starea actuală de sănătate a deținătorului și, eventual, antecedente personale legate de boli cronice, respectiv SARS-CoV-2.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Metodologia de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII) - anul școlar 2019-2020 - a fost actualizată

15 Mai 2020 - 8:53pm
15 Mai 2020

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării, a semnat ordinul de completare și modificare a Metodologiei de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII) din acest an școlar. Metodologia a fost actualizată în raport cu măsurile impuse de contextul pandemic COVID-19 și publicată în Monitorul Oficial.

Modificări și completări aduse metodologiei:

  • Elevii aflați în izolare/confirmați pozitiv cu noul coronavirus vor susține probele conform unei proceduri speciale, elaborată de Ministerul Educației și Cercetării. Pentru elevii care solicită și primesc, în cazuri justificate, aprobarea Comisiei Naționale de Organizare a Evaluării Naționale în vederea susținerii probelor cu subiectul de rezervă, se organizează proba scrisă/probele scrise după finalizarea ultimei probe prevăzute în calendarul de desfășurare a EN VIII.
  • Programele pentru disciplinele de examen, valabile pentru acest an, sunt cele aprobate prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.115/2020. Din structura acestora au fost eliminate conținuturile aferente semestrului al II-lea.
  • Contestațiile pot fi depuse/transmise și prin mijloace electronice. În acest caz, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.
  • Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală, de minimum un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.
  • Depunerea/transmiterea contestațiilor se va realiza pe data de 22 iunie, între orele 16:00 - 19:00 și pe data de 23 iunie între orele 08:00 - 12:00.

Calendarul Evaluării Naționale 2020

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Formarea continuă a cadrelor didactice, prin programe acreditate pentru forma de organizare de tip față-în-față, se poate derula online pe durata suspendării cursurilor în școli

15 Mai 2020 - 7:29pm
15 Mai 2020

Programele de formare continuă acreditate pentru forma de organizare de tip față-în-față, aflate în desfășurare la data suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar de stat/particular și suspendate conform prevederilor legale în vigoare, vor fi reorganizate și se vor desfășura în mediul online pentru o perioadă cel puțin egală cu durata suspendării cursurilor.

Decizia, adoptată printr-un ordin semnat de ministrul Monica Anisie, vizează și activitățile de formare și de evaluare finală a programelor de formare continuă acreditate față-în-față.

Desfășurarea acestor activități în sistem online este condiționată de respectarea cumulativă a următoarelor condiții:

  • deținerea avizului Comisiei Specializate de Acreditare, acordat doar în format sincron audio-video (webinar) - utilizând facilitățile platformelor/aplicațiilor de formare e-learning, avizate pentru programele respective - și doar pentru grupele de cursanți din seriile curente, implicate în activitățile de formare la data suspendării acestora;
  • acordul a cel puțin jumătate + 1 din numărul cursanților notificați pentru participare la activitățile desfășurate sub formă de webinar;
  • declarație pe proprie răspundere, datată și semnată, din partea fiecărui cursant/participant la aceste activități de formare online (webinar), care să ateste accesul la internet și la mijloacele electronice necesare parcurgerii programului;
  • declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal al furnizorului, privind capacitatea acestuia de transformare a activităților față-în-față în activități online de tip sincron audio-video (webinar);
  • existența unor contracte de închiriere sau de punere la dispoziție de mijloace electronice, încheiate de furnizorul de formare cu terți și a procesului-verbal de predare a acestora către cursanți, după caz, în situația desfășurării unor activități de formare în regim online;
  • denumirea platformei/aplicației e-learning și linkul către aceasta, cu prezentarea/descrierea succintă a specificațiilor tehnice și cu prezentarea ghidului de utilizare a platformei, adaptat desfășurării activităților din cadrul programului de formare în regim online, conform planului de învăţământ al programului de formare continuă acreditat;

Reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării cu atribuții de serviciu în domeniu vor primi drept de acces la desfășurarea activităților de formare online de tip sincron audio-video (webinar), în vederea monitorizării acestora.

În același timp, și activitățile de formare și de evaluare finală a programelor de formare continuă acreditate față-în-față sau blended-learning, implementate în cadrul unor proiecte cu finanțare europeană, vor fi reorganizate și susținute în regim online și pentru grupele de cursanți din serii nou constituite, cu avizul CSA. Respectarea acelorași condiții este obligatorie și trebuie dublată de justificarea acestei situații în baza graficelor de implementare aprobate prin contractele de finanțare ale proiectelor respective.

Ordinul de ministru recent aprobat mai stabilește că, pentru o perioadă cel puțin egală cu aceea a suspendării cursurilor în unitățile de învățământ de stat și particular, activitățile de formare și de evaluare finală față-în-față a programelor de formare continuă acreditate blended-learning, aflate în implementare la data suspendării cursurilor în unitățile de învățământ preuniversitar de stat și particular, vor fi reorganizate și desfășurate în regim online.

Trecerea în sistem online este condiționată de respectarea cumulativă a următoarelor condiții:

  • desfășurarea activităților în format sincron audio-video (webinar), utilizând facilitățile platformelor de formare e-learning/aplicațiilor acreditate pentru programele respective;
  • acordul a cel puțin jumătate + 1 din numărul cursanților notificați pentru participare la activitățile desfășurate în format online de tip sincron audio-video (webinar);
  • declarație pe proprie răspundere a fiecărui cursant, participant la activitățile de formare online, care atestă faptul că acesta are acces la internet și la mijloacele electronice necesare parcurgerii programului de formare în regim online, datată și semnată;
  • declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal al furnizorului, privind  capacitatea furnizorului de transformare a activităților față-în-față în activități online de tip sincron audio-video (webinar);
  • acordarea dreptului de acces la desfășurarea activităților de formare online de tip sincron audio-video (webinar) pentru reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării cu atribuții de serviciu în domeniu, în scopul monitorizării.
Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației și Cercetării finanțează proiecte în cadrul Programului „Cercetarea fundamentală și de frontieră”

15 Mai 2020 - 2:54pm
15 Mai 2020

Ministerul Educației și Cercetării a aprobat lansarea competiției 2020 pentru Proiecte de Cercetare Exploratorie (PCE) din cadrul Programului 4 - Cercetare fundamentală și de frontieră, Planul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare pentru perioada 2015-2020 (PNCDI III). Proiectele de Cercetare exploratorie (PCE) au ca scop susţinerea şi promovarea cercetării ştiinţifice fundamentale, interdisciplinare şi/sau exploratorii din România.

Programul se adresează cercetătorilor cu performanţe demonstrate prin calitatea şi recunoaşterea internaţională a publicaţiilor ştiinţifice, inclusiv celor care activează în străinătate (cetăţeni români sau străini) şi doresc să conducă proiecte de cercetare de înalt nivel ştiinţific în instituţii din România.

Competiția are alocată suma de 90.000.000 de lei, iar proiectele contractate în urma evaluării cererilor de finanțare depuse și admise la finanțare în cadrul Programului 4 - Cercetare fundamentală și de frontieră au ca principale obiective:

  • creșterea prestigiului cercetării ştiinţifice din România, cuantificat prin rezultate ştiinţifice de nivel internaţional;
  • identificarea, susţinerea şi dezvoltarea echipelor de cercetare pentru a le permite să atingă, să menţină şi să consolideze masa critică necesară competitivităţii acestora pe plan internaţional;
  • atragerea resurselor umane naţionale şi internaţionale de calitate pentru dezvoltarea cercetării ştiinţifice din România;
  • implementarea principiului „finanţarea urmează performanţa” în cercetare.

Prin finanţarea acestui tip de proiecte, Ministerul Educației și Cercetării urmăreşte:

  • obţinerea unor rezultate ştiinţifice de excelenţă, reflectate în creşterea numărului de publicaţii cu impact internaţional, precum şi în creşterea numărului de invenţii brevetate, aplicate în economie;
  • creşterea capacităţii de cercetare, inclusiv prin creşterea numărului de cercetători cu normă întreagă, angajați în sistemul național de cercetare-dezvoltare, precum și încurajarea și formarea cercetătorilor într-un mediu de înaltă calitate ştiinţifică;
  • atragerea şi implicarea cercetătorilor din străinătate în proiecte cu impact asupra creşterii vizibilităţii internaţionale a cercetării ştiinţifice româneşti;
  • creşterea capacităţii de a candida cu succes la instrumente de finanţare europene şi internaţionale de cercetare.

Asigurarea finanţării şi monitorizarea proiectelor intră în atribuțiile Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), în conformitate cu prevederile legale în vigoare și în limita resurselor destinate acestui instrument de finanțare.

Competiția organizată în cadrul acestui apel este organizată conform HG 1265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanțarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de Cercetare-Dezvoltare-Inovare şi a acțiunilor cuprinse în Planul Național de Cercetare-Dezvoltare-Inovare, cu modificările și completările ulterioare.

Detalii cu privire la modalitatea de desfășurare a competiției sunt disponibile aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

România obține recunoașterea automată a diplomelor de asistent medical generalist, eliberate anterior datei aderării la Uniunea Europeană

15 Mai 2020 - 12:43pm
15 Mai 2020

Comisia Europeană a publicat în data de 11 mai 2020 raportul prin care diplomele de asistent medical generalist emise de instituțiile de învățământ din România, eliberate anterior datei aderării la Uniunea Europeană, vor beneficia de recunoaștere automată în statele membre ale Uniunii Europene odată cu modificarea Directivei 2005/36/CE.

În urma demersului Ministerului Educației și Cercetării, Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), în calitate de Coordonator Național pentru Recunoașterea Calificărilor Profesionale, a propus Comisiei Europene și statelor membre, cu ocazia revizuirii Directivei 2005/36/CE privind recunoașterea calificărilor profesionale, includerea și a diplomelor de asistent medical generalist emise de instituții de învățământ din România anterior datei aderării la Uniunea Europeană.

Programul a fost elaborat împreună cu experții Comisiei Europene și ai statelor membre și, ulterior, în baza raportului Comisiei Europene privind rezultatele acestuia, s-a decis modificarea Directivei în sensul acordării, de către statele membre, a recunoașterii automate a tuturor diplomelor emise de instituțiile de învățământ din România.

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, ca autoritate competentă, a transmis permanent Comisiei Europene toate informațiile și clarificările necesare elaborării raportului privind implementarea programului de recunoaștere a diplomelor.

Aceste informații și clarificări transmise către Comisia Europeană au fost furnizate de către școlile postliceale și instituțiile de învățământ superior de profil, precum și de către Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

A fost aprobat Memorandumul pentru evaluarea sistemului național de Cercetare - Dezvoltare - Inovare

15 Mai 2020 - 10:25am
15 Mai 2020
  • La propunerea Ministerului Educației și Cercetării, în cadrul ședinței Guvernului României, a fost aprobat Memorandumul privind utilizarea instrumentului Policy Support Facility (PSF) pentru evaluarea sistemului național de Cercetare-Dezvoltare-Inovare, în scopul creșterii fondurilor atrase din programele comunitare de finanțare a cercetării și inovării.

În ședința de Guvern din data de joi, 14 mai 2020, a fost aprobat Memorandumul privind utilizarea mecanismului de sprijin al politicilor din Programul Orizont 2020 pentru evaluarea politicilor naționale în domeniul cercetare, dezvoltare şi inovare, a guvernanței și arhitecturii instituționale, în vederea unei integrări optime în Spațiul European al Cercetării, în scopul constituirii suportului științific necesar unei reforme profunde a sistemului Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) - Policy Support Facility (PSF).

Conceptul de Spațiu European de Cercetare (ERA) a fost lansat de către Comisia Europeană în anul 2000 și  actualizat succesiv în perioada 2008 - 2015 printr-o serie de reforme care au conturat ERA prin direcționalitate, prioritizare, guvernanță, reforme concretizate prin stabilirea unui mecanism de monitorizare și suport din partea Comisiei Europene, cu sprijinul statelor membre.

În urma dialogului informal dintre Ministerul Educației și Cercetării și Direcția Generală Certare și Inovare (Comisia Europeană), în marja Consiliului Competitivitate din luna februarie 2020, a rezultat sprijinul Comisiei Europene pentru o eventuală solicitare a României de utilizare a instrumentului Policy Support Facility, pentru evaluarea sistemului național CDI, în scopul creșterii fondurilor atrase din programele comunitare de finanțare a cercetării, inovării și integrării sistemului național CDI în Spațiul European al Cercetării.

Mecanismul de sprijin al reformei politicilor naționale de cercetare dezvoltare și inovare este finanțat 100% prin Programul Orizont 2020 și asigură sprijin independent autorităților publice naționale cu atribuții în domeniul CDI, la solicitarea acestora, din partea unor experți recunoscuți de către Comisia Europeană. Acest instrument are un rol important în asigurarea armonizării sistemelor naționale CDI în cadrul ERA, pe diverse paliere, precum: stimulentele fiscale pentru CDI, știința deschisă, finanțarea bazată pe performanță a organismelor publice de cercetare și interoperabilitatea programelor naționale de cercetare și inovare.

Instrumentul din programul Orizont 2020 a fost utilizat de multe țări pentru evaluarea politicilor CDI, a strategiilor și programelor naționale din domeniu. Ministerul Educației și Cercetării a participat la schimbul de bune practici (PSF-MLE) privind:

 a) alinierea și interoperabilitatea programelor naționale de cercetare (2016-2017);

 b) elaborarea de strategii naționale și a „foii de parcurs” pentru cooperarea internațională în cercetare și inovare (2019-2020).

Aceste schimburi de bune practici au asigurat o mai bună racordare a Planului Național de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (2015-2020) la standardele europene.

În data de 30 aprilie 2020, a avut loc dialogul bilateral dintre România și Comisia Europeană - Direcția Generală Cercetare și Inovare și Direcția Generală REGIO, inițiat de Ministerul Educației și Cercetării, la care au participat Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în marja Semestrului European. În acest context, Comisia Europeană și-a reafirmat sprijinul pentru PSF, a sugerat un calendar de implementare și a indicat modalități concrete prin care această evaluare poate contribui la forma finală a Strategiei Naționale pentru Cercetare-Inovare și Specializare Inteligentă (SNCISI). Comisia Europeană a apreciat disponibilitatea României de a realiza o evaluare de amploare a sistemului CDI ca bază pentru o reformă susținută atât la nivel programatic și instituțional, cât și la nivel legislativ.

Ministerul Educației și Cercetării are ca priorități, pentru anul 2020, atât elaborarea Strategiei Naționale pentru Specializare Inteligentă (SNSI), cât și a Strategiei Naționale de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (SNCDI), precum și a următorului Plan Național de Cercetare-Dezvoltare și Inovare (PNCDI).

Evaluarea inter pares prin instrumentul PSF se va derula pe o durată de maximum un an, cu experți externi, costurile fiind integral suportate de către Comisia Europeană, prin Programul Orizont 2020. Instituțiile din România implicate în acest proces vor  asigura baza de date și documentația necesară pentru evaluarea sistemului național CDI. Concluziile intermediare exprimate de experții independenți, contractați de Comisia Europeană, se vor transmite Ministerului Educației și Cercetării în timp util pentru a fi integrate în Strategia Națională pentru Cercetare-Inovare și Specializare Inteligentă SNCDSI și exploatate adecvat.

În cadrul Memorandumului s-a propus și crearea unui Comitet interinstituțional, coordonat de Ministerul Educației și Cercetării, care să asigure sprijinul pentru realizarea în bune condiții a evaluării cu experți externi a politicilor naționale în domeniul CDI, a guvernanței și a arhitecturii instituționale, în vederea unei integrări optime în Spațiul European al Cercetării. Din acest comitet vor face parte reprezentanți ai instituțiilor publice centrale și ai altor organizații relevante pentru activitățile CDI.

Memorandumul poate fi consultat aici.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ordinul de ministru (modificat și completat) privind înscrierea în învățământul primar (anul școlar 2020 -2021) a fost publicat în Monitorul Oficial

15 Mai 2020 - 8:36am
15 Mai 2020

Ordinul ministrului educației și cercetării, Monica Anisie, privind modificarea și completarea Calendarului și a metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar 2020-2021 a fost publicat în Monitorul Oficial.

Principalele modificări/completări vizează aspecte procedurale și de calendar, după cum urmează:

1. Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la data de 31 august 2020, inclusiv, pot fi înscriși în clasa pregătitoare, în conformitate cu prevederile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, până în  data de 7 iulie. În acest caz, părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal poate să completeze cererea-tip de înscriere online sau să o descarce din aplicația informatică, să o completeze și să o transmită la unitatea de învățământ, împreună cu documentele doveditoare și cu o declarație-tip pe proprie răspundere, cu privire la veridicitatea datelor și informațiilor completate. Transmiterea documentelor la unitatea de învățământ se poate face  pe e-mail sau prin poștă. Părintele are posibilitatea să decidă dacă depune direct la unitatea de învățământ cererea-tip de înscriere, respectiv documentele doveditoare.

Pentru a putea valida cererea-tip, Comisia de înscriere din școală compară datele completate în cererea-tip cu documentele transmise.

2. Copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2020, inclusiv, pot fi înscriși în clasa pregătitoare tot până în data de 7 iulie, la solicitarea scrisă a părinților/tutorilor legal instituiți/împuterniciților legali.

În situația în care copilul a frecventat grădinița în anul școlar curent, părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal completează cererea-tip adresată unității de învățământ cu nivel preșcolar pe care copilul a frecventat-o, pe care o poate trimite pe e-mail, prin poștă sau pe care o poate depune direct la sediul unității școlare (grădiniță). Unitatea de învățământ cu nivel preșcolar eliberează recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau de înscriere în grupa mare. Recomandarea eliberată de către unitatea de învățământ se comunică în scris, după caz, pe e-mail/prin poștă, cu confirmare de primire, sau este înmânată direct părintelui/tutorelui legal instituit/reprezentantului legal.

În situația în care copilul nu a frecventat grădinița sau s-a întors din străinătate, părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal completează cererea-tip adresată CJRAE/CMBRAE, pe care o poate trimite pe e-mail, prin poștă sau pe care o poate depune direct la sediul instituției menționate. În urma unei programări la sediul CJRAE/CMBRAE, respectiv a evaluării dezvoltării copilului, se eliberează recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau de înscriere în grupa mare. Recomandarea eliberată de CMBRAE/CJRAE se comunică în scris, după caz, pe e-mail/prin poștă, cu confirmare de primire, sau este înmânată direct părintelui/tutorelui legal instituit/reprezentantului legal. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.

După obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, părintele/tutorele legal instituit/reprezentantul legal poate să completeze cererea-tip de înscriere online sau să o descarce din aplicația informatică, să o completeze și să o trimită la unitatea de învățământ, împreună cu documentele doveditoare, inclusiv cu recomandarea înscrierii în clasa pregătitoare și declarația-tip pe proprie răspunde, cu privire la veridicitatea datelor și informațiilor completate. Aceste documente se vor transmite fie pe e-mail sau  prin poștă, fie se vor depune direct la unitatea de învățământ, după caz.

Pentru a putea valida cererea-tip, Comisia de înscriere din școală compară datele completate în cererea–tip cu documentele transmise.

În situația în care părintele optează pentru depunerea cererii-tip și a documentelor de înscriere în clasa pregătitoare direct la unitatea de învățământ, validarea înscrierii se realizează de către un membru al Comisiei de înscriere din unitatea de învățământ, în prezența părintelui.

După încheierea perioadei de completare și validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:

a) prima etapă (8 - 20 iulie), în care repartizarea copiilor se face pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali, folosind aplicația informatică și în baza deciziilor consiliilor de administrație ale unităților de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor de departajare pentru copiii din alte circumscripții școlare;

b) a doua etapă (21 - 31 iulie), în care este asigurată înscrierea, pe locurile libere, a copiilor care nu au participat la prima etapă sau nu au fost distribuiți, din diferite motive, conform procedurii elaborate de inspectoratul școlar județean/ISMB.

În perioada 1 - 4 septembrie sunt prevăzute centralizarea și soluționarea, de către inspectoratele școlare, a cererilor părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ. De asemenea, inspectoratele școlare vor soluționa orice alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului.

În situația transmiterii documentelor pe e-mail, prin poștă, cu confirmare de primire, documentele care au stat la baza înscrierii în clasa pregătitoare vor fi solicitate și în format fizic,  în termen de maximum două săptămâni de la începerea cursurilor.

Toate unitățile de învățământ au obligația de a oferi informații referitoare la procedura de înscriere a copiilor în învățământul primar, indiferent dacă părinții fac parte sau nu din circumscripția respectivă.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Reglementări în domeniul educației, adoptate prin ordonanță de urgență

14 Mai 2020 - 6:40pm
14 Mai 2020

Astăzi, în cadrul ședinței de Guvern, a fost adoptată Ordonanța de urgență privind reglementarea unor măsuri în domeniul educației, aplicabile începând cu intrarea în vigoare a prezentului act normativ.

I. Transport gratuit pentru elevii din România

Toți elevii din România vor beneficia de transport public gratuit. Conform ordonanței, operatorii de transport au obligația de a asigura transportul gratuit al elevilor și al altor categorii de persoane care beneficiază de facilități specifice de transport, sub sancțiunea:

  • încetării contractelor de delegare a serviciului public de transport rutier de persoane, prin curse regulate, la nivel județean;
  • retragerea licenței de traseu în cazul transportului interjudețean.

II. Bacalaureat 2020: probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale se echivalează/recunosc conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației și Cercetării

Pentru anul școlar 2019-2020, probele de evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română, probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale, probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal și probele de evaluare a competenţelor digitale se echivalează/se recunosc conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență.

III. Statul va asigura sprijin financiar și pentru unitățile de învățământ particular autorizate provizoriu

Statul asigură finanţarea de bază și pentru preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat, pentru preşcolarii din învăţământul particular şi cel confesional, autorizat provizoriu, precum şi pentru elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi cel confesional, care studiază în unităţi de învăţământ autorizate provizoriu. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional, liceal particular şi cel confesional, autorizat provizoriu, pentru perioada suspendării cursurilor din anul școlar 2019-2020, începând cu data intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență. Finanţarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar, după caz, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei și Cercetării.

IV. Modificări privind organizarea și desfășurarea examenelor pentru definitivare în învățământ și pentru obținerea gradelor didactice

Pentru anul școlar 2019-2020, cadrelor didactice care susțin examenul pentru definitivare în învățământ li se recunoaște nota obținută la ultima inspecție la clasă, susținută în calitate de cadru didactic calificat.

Începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și până la eliminarea restricțiilor privind adunările publice de către autoritățile de resort, gradul didactic II se obține de către personalul didactic de predare cu o vechime la catedră de cel puțin patru ani de la obținerea definitivării în învățământ, prin promovarea următoarelor probe:

  • Cel puțin două inspecții școlare;
  • O probă scrisă care conține elemente de pedagogie și de psihologie, precum și elemente de metodica specialității cu abordări interdisciplinare și de creativitate, elaborată pe baza unei programe aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, pentru fiecare specialitate în parte.
Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Componența comitetelor de selecție în vederea constituirii comisiilor de specialitate ale CNATDCU pentru mandatul 2020-2024

11 Mai 2020 - 3:07pm
11 Mai 2020

Ministerul Educației și Cercetării a finalizat componența comitetelor de selecție în vederea constituirii comisiilor de specialitate ale Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) pentru mandatul 2020-2024.

Componența nominală a comitetelor, aprobată prin ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.215/2020, poate fi consultată AICI

Începând de astăzi, Ministerul Educației și Cercetării va transmite membrilor comitetelor de selecție procedura de selecție și instrucțiunile tehnice necesare evaluării candidaturilor depuse pe platforma brainmap.ro, precum și mesajul ministrului Monica Cristina Anisie, adresat personalităților care au acceptat să sprijine Ministerul Educației și Cercetării în procesul de constituire a noului CNATDCU.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini