Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 53 de minute 22 de sec

Analiza modului de funcționare a unităților de învățământ și conexe la data de 28 ianuarie 2022, conform raportărilor inspectoratelor școlare județene

2 ore 28 de minute în urmă
28 Ian 2022

Vineri, 28 ianuarie 2022, la nivel național, 108 unități de învățământ cu personalitate juridică sau structuri (0,61% din numărul total) și 3.576 de clase/grupe (2,6% din numărul total) funcționează în sistem online.

La momentul raportării, situația epidemiologică se prezintă astfel:

  • 26.974 de elevi/preșcolari (0,93% din numărul total) sunt pozitivi Covid-19

  • 7.307 persoane angajate în sistemul de învățământ preuniversitar (2,7% din numărul total) sunt pozitive Covid-19.

Situația - la nivelul județelor - este următoarea:

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Participarea ministrului Sorin Mihai Cîmpeanu la Reuniunea miniștrilor responsabili cu învățământul superior, cercetarea și inovarea (Paris, 24-25 ianuarie 2022)

27 Ianuarie 2022 - 9:21pm
27 Ian 2022

Evenimentul a fost organizat sub egida Președinției franceze a Consiliului UE.

În cadrul reuniunii miniștrilor responsabili cu învățământul superior, cercetarea și inovarea din statele membre ale Uniunii Europene, având ca temă principală Consolidarea cooperării transnaționale între universități pentru viitorul Europei, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a salutat lansarea de către Comisia Europeană, în data 18 ianuarie 2022, a Comunicării privind Strategia europeană pentru universități. Ministrul român al Educației a subliniat că acest document este rezultatul unui proces îndelungat de cooperare și reflecție la nivel european, la care au contribuit statele membre și universitățile, atât în cadrul Procesului Bologna, cât și în cadrul oferit de implementarea programelor europene în domeniile educației și cercetării.

În același timp, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a reliefat importanța și necesitatea identificării celor mai eficiente mijloace de consolidare a sinergiilor între învățământul superior, cercetare și inovare, accentuând condiția sine qua non a parteneriatului între universități și mediul socio-economic pentru o valorizare reală a rezultatelor cercetării și pentru un transfer tehnologic eficient.

Totodată, ministrul Educației a precizat că la nivel național, sub tutela proiectului România Educată, Planul Național de Redresare şi Rezilienţă include obiective de investiții care au în vedere sprijinirea procesului de digitalizare a universităților, susținerea unor rute complete de învățământ profesional/dual, precum și construcția de facilități moderne care să susțină un proces educațional modern și o tranziție ecologică.

Pentru facilitarea cooperării transnaționale la nivel european, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a declarat susținerea continuă și fără echivoc a României, atrăgând, totuși, atenția asupra importanței, dar și a caracterului extrem de ambițios al propunerilor de clarificare a statutului juridic al alianțelor de universități europene și al unor „diplome europene” de licență, master sau doctorat.

Ministrul francez al învățământului superior și cercetarii, Frederique Vidal, în calitate de reprezentant al Președinției franceze a susținut importanța promovării „atractivităţii şi competitivităţii” universităților europene, subliniind importanța libertății academice, a integrității ştiinţifice, precum și a resurselor alocate cercetării, domeniu care „trebuie finanţat mai mult şi mai bine”.

BIROUL DE PRESĂ ||

Ministerul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Au fost lansate negocierile de aderare a României la OCDE - moment important pentru dezvoltarea învățământului românesc

26 Ianuarie 2022 - 6:38pm
26 Ian 2022

„Ministerul Educației salută lansarea negocierilor de aderare a României la OCDE, anunțată marți, 25 ianuarie, de Secretarul General al OCDE, Mathias Cormann.

Cooperarea României cu OCDE în domeniul educației şi formării profesionale a fost una din direcțiile majore care au contribuit la fundamentarea viziunii strategice a României în domeniul educației.

Din anul 2017, Ministerul Educației participă activ la reuniunile Comitetului pentru politici educaționale (EDPC) al OCDE, iar din ianuarie 2021, la reuniunile Grupului Experților Naționali pentru Învățământ Superior (GNE HE).

Ministerul Educației este prezent și în Comitetul Interministerial pentru coordonarea relațiilor României cu OCDE al cărui rol îl reprezintă coordonarea negocierilor și transformărilor necesare pentru admiterea României în OCDE.

De asemenea, Ministerul Educației participă la programul PISA (Programme for International Student Assessment) - studiul comparativ internaţional iniţiat de către OCDE cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor în citire/lectură, matematică şi științe, precum si la programul TALIS (Teaching And Learning International Survey) - studiul internațional centrat pe mediul de învățare și pe condițiile de lucru asigurate profesorilor în școli.

În egală măsură, reprezentanții Ministerului Educației au luat parte la reuniuni de lansare a rezultatelor unor studii elaborate în cadrul diferitelor proiecte ale OCDE, precum şi la schimburi de idei pe teme esențiale din domeniul educației.

Apreciem că procesul de aderare a României la OCDE va aprofunda cooperarea, nu doar din perspectiva accesului la date de înaltă calitate, ci şi a expertizei organizației care acoperă întreg procesul de elaborare a politicilor publice - de la diagnosticare până la implementare.

Valorile, principiile şi standardele OCDE vor continua să orienteze deciziile de politici, reformele şi proiectele dezvoltate la nivel național pentru un sistem de educație echitabil, de calitate, centrat pe elev și student, adaptat nevoilor societății actuale.”

 

Sorin Mihai CÎMPEANU,

ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind organizarea activității didactice în contextul prelungirii problemelor de transport în comun din Municipiul București

24 Ianuarie 2022 - 5:15pm
24 Ian 2022

Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar al Municipiului București apelează la autoritatea Primăriei Generale a Municipiului București pentru a găsi resurse astfel încât sa asigure rezolvarea problemelor de transport în comun, în mod responsabil, pentru a nu afecta dreptul la educație al elevilor, având în vedere pierderile educaționale suferite deja în contextul crizei sanitare.

Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar al Municipiului București recomandă conducerilor unităților de învățământ preuniversitar din Municipiul București motivarea absențelor elevilor care, în urma grevei angajaților Societății de Transport București din zilele de 20 și 21 ianuarie 2022, nu au putut participa la cursuri.

De asemenea, se recomandă conducerilor unităților de învățământ preuniversitar din Municipiul București identificarea de soluții astfel încât, în cazul prelungirii grevei angajaților Societății de Transport București, elevii care nu pot ajunge în unitățile de învățămînt să desfășoare activitatea didactică online.

BIROUL DE PRESĂ || Ministerul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă privind reluarea livrării în școli a loturilor de teste rapide pe bază de salivă

21 Ianuarie 2022 - 8:46pm
21 Ian 2022

„Până la începutul săptămânii viitoare vor fi livrate în școli 10 milioane de teste pentru preșcolari, elevi și angajați din învățământ.

Ministerul Educației, la solicitarea Inspectoratului General Pentru Situații de Urgență, a transmis repartizarea pe județe pentru primul lot de teste rapide pe bază de salivă (10 milioane de teste) pentru a putea fi utilizate începând de săptămâna viitoare (cea de-a doua săptămână a semestrului al II-lea).

Apreciem deblocarea procesului de achiziție a testelor, atât de necesare pentru funcționarea în condiții de siguranță sanitară a școlilor și grădinițelor”.

MIhai Sorin CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă privind greva de avertisment a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar

19 Ianuarie 2022 - 7:13pm
19 Ian 2022

„În privința grevei de avertisment a angajaților din învățământul preuniversitar, desfășurată în data de 19 ianuarie, îmi exprim încrederea că profesorii, învățătorii și educatorii vor continua să pună în prim plan interesul copiilor, chiar dacă apreciem revendicările ca fiind pe deplin justificate.

Recunoaștem și susținem dreptul cadrelor didactice la o salarizare motivantă, având în vedere atât importanța educației, cât și starea actuală a sistemului de învățământ, inclusiv din perspectiva salarizării, mai ales atunci când există prevederi legale în vigoare care dispun creșteri salariale, ce nu au putut fi acordate până acum din cauza lipsei resurselor.

Să nu uităm, însă, faptul că, în pofida constrângerilor impuse de obligația respectării deficitului bugetar asumat ca țară, în anul 2022 au fost alocate creșteri salariale de 4% în educație, ajungându-se la un total de 20% din creșterile salariale (în valoare de 32%) prevăzute de Legea 153/2017. În consecință, rămâne restantă obligația de creștere a salariilor în învățământ cu 12%.

În valoare absolută, bugetul Ministerului Educației destinat cheltuielilor de personal a crescut cu peste 1,1 miliarde lei, în raport cu execuția pe anul 2021: de la 20,4 miliarde lei la 21,5 miliarde lei.

După o stagnare la pragul de 6.111 lei/elev în anii 2020 și 2021, costul standard/elev destinat cheltuielilor salariale a crescut în anul 2022 la 6.386 lei/elev (+4,5%).

De asemenea, costul standard/elev destinat cheltuielilor materiale a crescut în anul 2022, în medie, cu 13,17 %, creșterea fiind mai accentuată in mediul rural.

Sunt convins că la momentul rectificării bugetare, în condițiile creșterii încasărilor la bugetul de stat, se vor identifica soluții de acoperire a obligațiilor asumate.

Ministerul Educației este în legătură permanentă cu sindicatele reprezentative din învățământ și asumă un dialog transparent și deschis cu acestea în vederea adoptării unor măsuri adecvate cu privire la salarizarea personalului din sistem.

De asemenea, pentru identificarea soluțiilor, în data de 21 ianuarie - ora 11.00, consultările vor continua printr-o întâlnire a Prim ministrului Guvernului României cu sindicatele din învățământ.»

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Bursele de performanță și de merit stimulează competiția și învățarea și sunt destinate celor mai buni elevi. Pentru toți ceilalți elevi există burse de studiu, burse sociale, burse profesionale și bursa „Bani de liceu”.

5 Ianuarie 2022 - 6:02pm
05 Ian 2022

Preambul

  1. Cuantumul burselor a crescut de la valori derizorii în multe cazuri în anul 2020 (6 lei/lună sau 8 lei/lună) la 500 lei/lună bursa de performanță și 200 lei/lună bursa de merit. Întrebare: UNDE este SCĂDEREA cuantumului burselor?

  2. Bugetul destinat burselor elevilor a crescut de 4 ori față de bugetul anului 2020 și cu 60% față de anul 2021. Întrebare: UNDE este SCĂDEREA fondului de burse?

  3. Cei 347.000 de beneficiari estimați ai burselor de merit pentru anul 2022 sunt de 3 ori mai mulți în raport cu cei 123.472 de beneficiari ai burselor de merit din anul 2020. Întrebare: UNDE este «tăierea» numărului de beneficiari ai burselor de merit?

Până în anul 2020, inclusiv, bursele de performanță, de merit, sociale și de studiu au fost finanțate doar de la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale. În anul școlar 2019-2020 suma alocată, exclusiv de către autoritățile administrației publice locale, pentru plata burselor elevilor, a fost de 270 milioane lei. Din datele colectate de către Ministerul Educației, numărul total de beneficiari a fost 233.754 (dintre care 123.472 de burse de merit).

Prin HG nr. 1.064/2020 s-a stabilit, pentru prima dată, pentru anul şcolar 2020 - 2021, un cuantum minim al burselor de performanţă, de merit, de studiu şi de ajutor social de 100 lei pentru anul școlar 2020-2021. În aceeași Hotărâre de Guvern s-a stabilitt pentru prima oară după anul 1989 că va fi asigurat de la bugetul de stat, din cote defalcate din TVA, cuantumul minim de 100 lei/lună, indiferent de tipul bursei. Ca urmare a acestor modificări, anul 2021 a fost primul an în care s-au alocat fonduri de la bugetul de stat pentru plata burselor elevilor, acordate în baza art. 82 din Legea Educației. Suma alocată de la bugetul de stat a fost de 645,288 de milioane lei, numărul beneficiarilor fiind de 605.510 elevi.

Prin HG nr. 1.094/2021 s-a stabilit un nou cuantum al burselor care vor fi acordate elevilor în anul școlar 2021-2022, diferențiat, pentru prima dată, în funcție de categoria de burse, astfel: 500 de lei pentru bursa de performanță, 200 lei pentru bursele de merit și cele de ajutor social și 150 de lei pentru bursele de studiu.

Facem precizarea ca până în anul 2020, inclusiv, au existat forte multe burse în cuantum derizoriu/rușinos de 6 lei, 8 lei sau 10 lei/lună. Prima întrebare ar fi: UNDE este SCĂDEREA cuantumului burselor?

În anul 2022 a fost alocată, prin Legea bugetului de stat nr. 317/2021, suma de 1,031 miliarde lei din bugetul de stat, din sume defalcate din TVA (creștere de 60% față de executia anului 2021). A doua intrebare ar fi: UNDE este SCĂDEREA fondului de burse?

De asemenea, pentru anii 2020-2021, din bugetul Ministerului Educației au fost asigurate integral plățile pentru bursele Bani de liceu (250 lei/lună) și Bursa profesională (200 lei/lună), iar în bugetul pe anul 2022 sunt cuprinse sumele necesare pentru plata acestora, respectiv 51,4 milioane lei pentru 22.853 de beneficiari ai Programului Bani de liceu și 176,5 milioane lei pentru 99.969 de beneficiari ai Programului Bursa profesională. Potrivit prevederilor legale, bursa de ajutor social se poate cumula cu bursa de performanță, cu bursa de merit sau cu bursa de studiu. Totodată, elevii cu cerințe educaționale speciale pot obține bursă de studiu/merit/performanță/ajutor social, indiferent dacă beneficiază și de o măsură de protecție socială. Bursa profesională poate fi cumulată cu bursa de performanță sau cu bursa de merit.

Practic, bugetul burselor elevilor in anul 2022 este de 4 ori mai mare decât bugetul anului 2020. Ne întrebăm încă o dată: UNDE este SCĂDEREA fondului de burse? Creșterea fondului de burse de aproape 4 ori între 2020 și 2022 nu este corelată în niciun fel cu afirmația conform căreia Guvernul dorește să micșoreze fondul de burse al elevilor.

Numărul estimat de beneficiari pentru anul 2022 este de 537.477 de elevi, din care 347.000 de burse de merit (prin luarea în calcul a plafonului de 9.50) și 156.000 de burse de ajutor social. Precizăm că cei 347.000 de beneficiari estimați ai burselor de merit pentru anul 2022 sunt de 3 ori mai mulți în raport cu cei 123.472 de beneficiari ai burselor de merit din anul 2020. Deci, a treia întrebare ar fi: UNDE este «tăierea» numărului de beneficiari ai burselor de merit?

Precizăm că, din datele transmise de către inspectoratele școlare, în anul școlar 2021-2022, rezultă că un număr de 753.400 de elevi, reprezentând 53% din numărul total de elevi eligibili pentru burse, au medii cuprinse în intervalul 8,50 și 10, dintre care 346.698 de elevi au avut medii peste 9,50, reprezentând 25% din numărul total de elevi eligibili.

Menționăm că ordinul care stabilește noile criterii generale de acordare a burselor elevilor a fost analizat în cadrul Comisiei de Dialog Social înca din data de 11 octombrie 2021. De altfel, chiar într-una dintre variantele propuse de reprezentanții elevilor în data 14.09.2021 se menționa acordarea burselor de merit pentru elevii care au obținut rezultate deosebite la învățătură, respectiv media generală între 9,50 și 10, nota 10 la purtare în anul anterior, respectiv în primul semestru al anului școlar pentru elevii aflați în clasa a V-a.

Precizăm că Ministerul Educației monitorizează în permanență evoluția și va realiza o analiză a rezultatelor obținute prin aplicare acestei măsuri de sprijin și stimulare a performanțelor elevilor putand propune, dacă va fi cazul, modificări ale criteriilor generale de acordare a burselor.

Totodată, reiterăm faptul că suma prevăzută cu această destinație în Legea bugetului de stat pentru anul 2022 va fi utilizată, în exclusivitate, pentru plata burselor elevilor.

Concluzie: „Oricât de mult ar fi promovată o informație falsă ea nu poate căpăta valoare de adevăr.”

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizări privind reluarea organizării olimpiadelor și concursurilor școlare

3 Ianuarie 2022 - 3:28pm
03 Ian 2022

După doi ani de întrerupere, Ministerul Educației a decis reluarea etapizată a olimpiadelor și concursurilor școlare.

La momentul suspendării competițiilor școlare, erau programate 78 de olimpiade naționale, 67 de concursuri naționale, 171 de concursuri educative cu finanțarea Ministerului Educației, precum și 150 de concursuri educative naționale și 1.839 de concursuri regionale și interjudețene fără finanțarea Ministerului Educației. În condițiile în care descentralizarea este un deziderat general susținut de către cea mai mare parte a societății, analiza celor peste 2.000 de concursuri regionale/interjudețene/naționale se va face într-o manieră profesionistă și responsabilă, Ministerul Educației susținând într-un fel sau altul orice activitate care poate genera un plus de pregătire în rândul elevilor.

Din păcate, contextul epidemiologic nu permite reluarea tuturor acestor competiții în condiții de siguranță, motiv pentru care principiul ce a stat la baza primei selecții a fost prioritizarea participării României la competițiile internaționale anunțate pentru anul 2022. Toate competițiile listate în prima etapă sunt competiții care prevăd etape internaționale.

În perioada următoare, listele competițiilor vor fi actualizate cu alte olimpiade și concursuri care nu prevăd etape internaționale, dar au tradiție și participare națională în sistemul de învățământ preuniversitar, precum olimpiadele de istorie sau de limba și literature română.

De asemenea, metodologia-cadru, regulamentele specifice de organizare și desfășurare și calendarul competițional vor fi adaptate contextului și vor fi trimise spre publicare în cel mai scurt timp.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

ministrul Educației

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Peste 2.500 de unități de învățământ cu vulnerabilitate ridicată vor beneficia de granturi pentru reducerea și combaterea abandonului școlar în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare prin PNRR

30 Decembrie 2021 - 8:38pm
30 Dec 2021

În ședința de Guvern de astăzi, 30 decembrie, a fost adoptată Hotărârea privind aprobarea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), inițiată de Ministerul Educației. PNRAS este cuprins în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare PNRR, în valoare de 543 milioane euro - componenta PNRR nerambursabilă.

Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/școală pentru cel puțin 2.500 de unități de învățământ de stat, de nivel primar si gimnazial cu prioritate de intervenție ridicată, din lista celor 3.235 de școli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE). Unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului educației în luna ianuarie a anului 2022. Pana la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unități de învățământ vor beneficia de finanțare.

Din perspectiva obligațiilor asumate prin PNRR, prin adoptarea acestui act normativ este atins Jalonul 462, asumat prin Componenta 15 - Educație din PNRR, Reforma 3 - Reforma sistemului de învățământ obligatoriu pentru prevenirea și reducerea părăsirii timpurii a școlii, Investiția 4 - Sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon școlar.

MATE este principalul instrument prin care vor fi realizate cele două obiective generale ale PNRAS: creșterea autonomiei și a capacității unităților de învățământ în utilizarea resurselor, respectiv monitorizarea elevilor în risc de abandon școlar si părăsire timpurie a școlii, precum și sprijinirea unităților de învățământ în colectarea de date relevante si realizarea planurilor de activități individualizate și formare. Mai precis, MATE reprezintă un instrument pentru avertizare privind riscul de abandon școlar și de părăsire timpurie a școlii, precum și pentru intervenția în vederea reducerii acestora. MATE conține atât cadrul metodologic, procedurile operaționale și un set de instrumente necesare pentru identificarea riscului, cât și un pachet de măsuri și acțiuni care vor contribui într-o manieră integrată la avertizarea timpurie și reducerea riscului, structurat pe trei componente: prevenire, intervenție și compensare a abandonului școlar. MATE se bazează pe cinci piloni: abordare multidisciplinară, colaborare, măsuri de prevenire, intervenții diferențiate pe niveluri de gravitate a situației și pregătirea cadrelor didactice.

Tipurile de activități eligibile in PNRAS sunt foarte diversificate:

  1. activități pedagogice și de sprijin - cursuri remediale, activități de tip școală după școală, asigurarea consilierilor si mediatorilor școlari în comunitățile roma, orientare școlară, cursuri de educație parentală, metode de predare pentru elevii cu CES, sprijin pentru concursuri școlare și orice alte activități adaptate elevilor din grupuri vulnerabile (elevi romi, elevi cu nevoi educaționale speciale, alți elevi cu risc ridicat de abandon școlar);
  2. activități outdoor, recreative, cercuri școlare, activități de sprijin individualizat, subvenții, activități extracurriculare, vizite de documentare, excursii, tabere, festivaluri, activități nonformale, activități culturale comunitare, sportive, susținerea unor parteneriate între școli și alte entități, sprijin pentru participare la concursuri, activități de networking școlar etc.
  3. achiziția de echipamente IT, software, echipamente sportive, birotică, amenajare spații de lectură, amenajarea curții școlii, abonamente internet, kituri științifice, abonamente la platforme educaționale, cheltuieli cu mentenanța.

Complementar cu granturile directe în suma totală de 500 milioane euro, PNRAS prevede suma de 43 milioane euro pentru formarea a 45.000 de angajați din învățământul preuniversitar. Formarea implică metode și tehnici de reducere a abandonului școlar, identificarea nevoilor și abilităților elevilor, abordări didactice centrate pe elev, competențe interculturale și evaluare formativă. Cele 7 module de formare disponibile sunt: utilizarea modulului MATE, programe remediale, comunități de practică, învățarea fără limite, observare la clasă, coaching pentru diriginți și leadership pentru directori.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Lista unitati invatamant eligibile PNRAS_PNRR.pdf

Ministerul Educației a decis reluarea organizării olimpiadelor și concursurilor școlare, după ce acestea au fost suspendate pe durata a doi ani școlari

30 Decembrie 2021 - 6:36pm
30 Dec 2021

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a aprobat lista olimpiadelor și competițiilor internaţionale pe discipline școlare, sportive și proiecte educative desfășurate în România și în străinătate cu participarea elevilor români, lista competițiilor naționale pe discipline școlare și proiecte educative care se organizează și se desfășoară în anul școlar 2021-2022 și lista activităților de pregătire și selecție a loturilor naționale pentru participarea la competițiile internaționale.

Se reiau, astfel, în anul școlar 2021-2022, organizarea și desfășurarea olimpiadelor și concursurilor școlare, după ce acestea au fost suspendate pe durata anilor școlari 2019-2020 și 2020-2021.

Ca elemente de noutate, în listele aprobate se regăsesc, pe lângă olimpiadele și concursurile pe discipline școlare - matematică, fizică, biologie, chimie, astronomie, geografie, filozofie, informatică, lingvistică, limbi moderne etc., și competiții interdisciplinare de tipul concursurilor de robotică, de creativitate, de inovare și creație digitală.

Ministerul Educației susține și recunoaște participarea elevilor români la 76 de competiții internaționale, ce vor avea loc în România și în străinătate, precum și organizarea și desfășurarea unui număr de 34 de competiții naționale pe discipline școlare și proiecte educative prin care se va asigura selecția elevilor care vor participa la competițiile internaționale. Ministerul Educației va organiza și activitățile de pregătire și selecție a 36 de loturi naționale în vederea participării la competițiile internaționale.

Listele pot fi completate și cu alte competiții internaționale și naționale pe discipline școlare și proiecte educative, cu avizul Ministerului Educației.

În funcție de evoluția pandemiei de COVID-19, Ministerul Educației are în vedere completarea cadrului normativ care să permită organizarea și desfășurarea olimpiadelor și concursurilor școlare și în format on-line, după modelul competițiilor internaționale din ultimii doi ani.

Listele sunt disponibile aici.

BIROUL DE PRESĂ ||

Ministerul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

La 10 ani de la intrarea in vigoare a Legii educației naționale (LEN 1/2011), Ministerul Educației a emis toate ordinele de ministru privind funcționarea școlilor doctorale în urma finalizării evaluării, cu componentă internațională, de către ARACIS

30 Decembrie 2021 - 2:51pm
30 Dec 2021

Au fost evaluate, cu componentă internațională, 50 de instituții organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) - Academia Română, 47 de universități de stat și 2 universități particulare. Patru universități au renunțat la a mai solicita organizarea/acreditarea studiilor universitare de doctorat, iar o universitate a decis evaluarea de către o agenție din străinătate.

În cele 50 de IOSUD-uri au fost evaluate 189 de școli doctorale care gestionează 398 de domenii de studii universitare de doctorat (DSD). Dintre acestea, în urma evaluării, s-a decis acreditarea condiționată (cu reevaluare la un an) pentru un număr de 35 de domenii de studii universitare de doctorat care funcționează în 16 IOSUD-uri. Evaluarea pentru 363 de domenii de studii universitare de doctorat s-a finalizat cu menținerea acreditării - dintre acestea, 73 de domenii din 35 de IOSUD-uri au fost reacreditate conform metodologiei, cu condiția ca în termen de maximum 3 ani să îndeplinească toți indicatorii de calitate.

Din comisiile de evaluare au făcut parte peste 1.400 de membri: cadre didactice coordonatoare de doctorat, studenți doctoranzi, experți naționali și experți internaționali (cca. 300 de membri străini). Metodologia de evaluare aprobată prin Ordinul Ministrului Educației nr. 3.651/12 aprilie 2021, la propunerea agenției, a fost rezultatul unui amplu proces de dezbateri și consultări cu toate categoriile de părți interesate.

În urma acestui proces de evaluare, România se află printre cele 15 state, dintre cele 49 membre ale Ariei Europene a Învățământului Superior, în care s-au realizat activități de evaluare externă a calității studiilor universitare de doctorat, incluzând indicatori de etică și integritate academică.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizări privind dezbaterea publică pe tema proiectului de Regulament de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP)

27 Decembrie 2021 - 9:00pm
27 Dec 2021

Referitor la dezbaterea publică online, organizată astăzi, 27 decembrie a.c., având ca obiect proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), apreciem participarea unui număr important de reprezentanți ai societății civile.

Ca urmare a propunerilor formulate, până în acest moment se pot lua în considerare următoarele solicitări:

1. Prevederea posibilității de cooptare a unor colaboratori externi, din străinătate, experţi în domeniul evaluării calității educației, remunerați conform legii;

2. Revizuirea articolului care prevede posibilitatea alegerii aceleiași persoane în funcția de președinte al Consiliului ARACIP în sensul limitării la maximum două mandate complete cu durata de 4 ani fiecare.

3. Completarea componenței Consiliului ARACIP cu un reprezentant al ARACIS;

4. Înlocuirea sintagmei „reprezentant legal” cu sintagma „membru desemnat de către organismul de conducere al CNE” în cazul membrului cu statut de observator desemnat de Consiliul Național al Elevilor.

Precizăm că acest proiect de act normativ a parcurs un amplu proces de transparență decizională, începând cu data de 28 august 2021.

Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice, care vor fi transmise până mâine, 28 decembrie 2021, ora 20:00, vor fi analizate conform legii, urmând ca forma finală obținută pe baza observațiilor și propunerilor formulate să fie postată pe site-ul Ministerului Educației.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizările ministrului Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, privind menținerea actualei structuri a anului școlar 2021 - 2022

22 Decembrie 2021 - 2:05pm
22 Dec 2021

1. Există un grafic de învățământ și o structură a anului școlar, structură aprobată prin Ordinul de ministru nr. 5.549/5 noiembrie 2021, discutat în Comisia de Dialog Social în care au fost prezenți și reprezentanții elevilor, și ai părinților și ai profesorilor.

2. Avem solicitări exprese, temeinic justificate, de a nu schimba datele examenelor naționale (Evaluare Națională și Bacalaureat).

3. Avem solicitări justificate de asigurare a predictibilității în educație.

4. Avem recunoașterea faptului că in educație s-au înregistrat pierderi mari ce trebuie recuperate prin zile de cursuri, și nu de vacanță.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Protocol de colaborare între Ministerul Educaţiei și Institutul Aspen România

17 Decembrie 2021 - 9:17pm
15 Dec 2021

Ministrul Educaţiei, Sorin Mihai Cîmpeanu şi Florin Pogonaru, Co-Preşedinte în exerciţiu al Institutului Aspen România, au semnat marți, 14 decembrie, un protocol de colaborare între cele două instituţii.

Obiectul acestui protocol îl reprezintă constituirea unui cadru de colaborare între părți în domenii de interes comun, precum pregătirea și formarea profesională prin elaborarea și derularea unor programe prioritare pentru sectorul educației din România și autoritățile din domeniu.

Institutul Aspen România, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, urmăreşte să creeze o platformă de dialog cu reprezentanți ai sectorului public şi privat, decidenți publici şi actori economici și academici, precum și alte organizații neguvernamentale pentru pregătirea sistemului de educație.

Platforma are în vedere calibrarea curriculumului și îmbunătățirii competențelor de tip STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), dezvoltate în sistemul educațional și solicitate de angajatori în logica celei de a 4-a revoluții industriale și a economiei digitale. Un rol-cheie al Institutului Aspen România va fi acela de a facilita dialogul ministerului cu reprezentanţi ai principalilor angajatori din sectorul privat. De asemenea, platforma urmăreşte realizarea de studii cu privire la nevoile agenților economici în materie de asigurare a personalului calificat, respectiv de inserție a absolvenților pe piața muncii.

Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației, a lansat invitaţia ca Institutul Aspen România să sprijine cu idei și implicare Proiectul „România Educată” în demersurile viitoare de promovare a temei educației pe agenda publică și propunere de politici publice în vederea acoperirii nevoilor educaționale ale unei Românii moderne, competitive și reziliente (detalii).

Florin Pogonaru, Co-Preşedintele în exerciţiu al Institutului Aspen România a subliniat capacitatea organizației de a contribui cu expertiza reţelei de membri şi fellows la dialoguri şi consultări cu decidenţi publici şi alţi actori relevanţi, în sprijinul dezvoltării de politici publice în sectorul educaţiei. A fost menționat, în acest sens, ca exemplu de bună practică în interacțiunea pe o temă esențială pentru România, proiectul „Meseriaşii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D”.

***

Institutul Aspen România este o asociație non-profit, apolitică, ce are ca misiune promovarea unui dialog informat și critic pe diverse teme de interes pentru societatea românească. Institutul este recunoscut pentru devotamentul cu care promovează deschiderea către un model de leadership inovativ și un dialog informat între reprezentanții sectorului public, mediului de afaceri şi ai societății civile.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarația ministrului Sorin Mihai Cîmpeanu privind organizarea activității didactice din ziua de 23 decembrie

17 Decembrie 2021 - 6:41pm
17 Dec 2021

Date fiind configurația acestui an școlar și provocările pe care acesta le-a adus copiilor și personalului din învățământ, Ministerul Educației a decis să ofere posibilitatea unităților școlare să adapteze modul în care se va organiza activitatea didactică din ziua de 23 decembrie. 

Astfel, fiecare director de școală va putea hotărî, după consultarea cadrelor didactice, dacă în data de 23 decembrie elevii vor desfășura cursuri cu prezență fizică sau dacă activitățile pot fi adaptate astfel încât să răspundă așteptărilor în contextul particular al sărbătorilor, în care activitățile de învățare să se poată organiza într-o manieră nonformală și informală, eventual printr-un proiect pe o temă care să implice întreaga familie și care să fie prezentat ulterior colegilor, după vacanță. 

Am luat această decizie atât pentru a veni în întâmpinarea dorinței copiilor și părinților de a dedica această zi pregătirilor pentru Ajunul Crăciunului, cât și în spiritul descentralizării promovate în acest an de Ministerul Educației, astfel încât unitățile de învățământ să-și poată adapta mai eficient activitățile în concordanță cu așteptările și nevoile societății. 

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Precizări: Testarea elevilor nu a fost suspendată și nu a fost luată în discuție această posibilitate

12 Decembrie 2021 - 7:23pm
12 Dec 2021

Având în vedere interesul public justificat privind testarea elevilor cu teste rapide de salivă, facem următoarele precizări pentru corecta informare a publicului: 

Testarea elevilor nu a fost suspendată și nu a fost luată în discuție această posibilitate. 

Având în vedere că cea mai recentă tranșă din lotul de teste achiziționate a fost distribuită către unitățile de învățământ în cursul acestei zile și în această noapte, din cauza întârzierilor în livrarea materialelor s-a decis schimbarea temporară, pentru săptămâna 13-17 decembrie, a zilelor în care se vor efectua testele, astfel încât acestea să aibă loc în zilele de marți și vineri în loc de zilele de luni și joi. 

Conducerea Ministerului Educației este în permanentă legătură cu cea a Departamentului pentru Situații de Urgență pentru a găsi soluții rapide și eficiente în vederea asigurării necesarului de materiale pentru testarea preșcolarilor, elevilor și personalului din învățământ. Această testare se va face de două ori pe săptămână, luni și joi sau marți și vineri, în funcție de disponibilitatea testelor.

De asemenea, Ministerul Sănătății a informat că este pregătit să acorde sprijin tehnic în privința procesului de testare a elevilor și cadrelor didactice.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

9 decembrie 2021: Informare privind funcționarea școlilor și grădinițelor, conform raportărilor inspectoratelor școlare județene

9 Decembrie 2021 - 9:31pm
09 Dec 2021

În urma administrării testelor rapide antigen noninvazive efectuate din proba de salivă joi, 9 decembrie, până la ora 19:00, au fost raportate 76 de cazuri detectate pozitiv. Dintre acestea, 4 au fost deja confirmate prin teste PCR, 3 au fost infirmate, iar 69 nu au încă rezultat de confirmare/infirmare.

Referitor la solicitarea adresată DSU/IGSU de către Ministerul Educației cu privire la graficul de aprovizionare cu teste, prin răspunsul comunicat în această seară ni s-a adus la cunoștință faptul că „a fost recepționată cantitatea de 8.000.000 bucăți, rămânând de livrat doar 7.000.000 de bucăți, deoarece furnizorii DDS Diagnostic SRL si ISSOSOCIAL MEDIA SRL nu și-au îndeplinit obligațiile contractuale”. În răspunsul primit nu ni s-a comunicat data la care vor fi livrate cele 7.000.000 de teste. Ca atare, Ministerul Educației va solicita clarificări suplimentare cu privire la acest aspect.

Reiterăm faptul că Ministerul Educației nu are competențe/responsabilități în a se pronunța asupra unor date evaluate și stabilite de autoritatea ce are în atribuții desfășurarea procedurii de achiziție publică, respectiv contractarea și gestiunea bugetului aferent, neputându-se pronunța în niciun fel asupra unor aspecte care privesc firmele furnizoare, prețurile de achiziție sau alte detalii ce țin de organizarea licitației și nici asupra unor chestiuni ce țin de încheierea/executarea unor contracte în care Ministerul Educației nu are vreo calitate.

Atribuțiile și obligațiile Ministerului Educației, în calitate de autoritate de stat în domeniu, implică întreprinderea tuturor demersurilor necesare pentru buna desfășurare a procesului de învățământ, inclusiv desfășurarea activităților didactice cu respectarea condițiilor de siguranță sanitară stabilite în Hotărârile CNSU și în Ordinul comun nr. 5.338/2.015/2021 (cu modificările și completările ulterioare).

BIROUL DE PRESĂ || Ministerul Educației

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind funcționarea școlilor și grădinițelor, conform raportărilor inspectoratelor școlare județene

6 Decembrie 2021 - 8:34pm
06 Dec 2021

1. Luni, 6 decembrie 2021, la nivel național, 17.677 de  unități de învățământ cu personalitate juridică sau structuri arondate (dintr-un total de 17.915) funcționează cu prezență fizică, incluzând și unitățile conexe. Așadar, peste 99% din numărul total de elevi și preșcolari pot fi prezenți fizic la cursuri. Un număr de 238 de unități de învățământ continuă cursurile în sistem online - cele mai multe în județele Bihor (52), Arad (36) și Hunedoara (20).

2. În 13.728 de unități de învățământ cu personalitate juridică sau structuri arondate, procentul de vaccinare în rândul personalului angajat este de cel puțin 60%, în 2.697 dintre acestea procentul de vaccinare fiind de 100%.

3. În total, s-au vaccinat 437.800 de elevi (130.000 de elevi în categoria de vârstă 12-15 ani, respectiv 307.800 de elevi cu vârsta peste 16 ani), număr echivalent cu peste 35% din numărul total al elevilor eligibili pentru vaccinare.

4. În ceea ce privește modalitatea de utilizare a testelor rapide antigen noninvazive efectuate din proba de salivă, conducerea a 16.956 de unități de învățământ cu personalitate juridică sau structuri arondate a decis ca acestea să fie administrate la domiciliu. În 216 unități de învățământ testele se vor administra la școală, iar în cazul a 467 de unități de învățământ vor fi administrate fie la domiciliu, fie la școală, diferențiat, pe niveluri de studiu. (Nu sunt incluse în aceste statistici unitățile conexe, elevii și preșcolarii acestora provenind din unități de învățământ).

5. Vineri, 3 decembrie, 1.831 de elevi/preșcolari (circa 0,6/1.000) și 499 de angajați erau infectați cu Covid-19 (circa 1,8/1.000).

6. În cursul zilei de luni, 6 decembrie, până la ora 19:00, în urma utilizării testelor rapide antigen noninvazive efectuate din proba de salivă, au fost raportate 86 de cazuri detectate pozitiv.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind suplimentarea fondurilor alocate Educației prin rectificarea bugetară de vineri, 26 noiembrie 2021

26 Noiembrie 2021 - 6:19pm
26 Noi 2021

Prin rectificarea bugetară efectuată vineri, 26 noiembrie, în bugetul Ministerului Educației a fost alocată suma de 217 milioane lei pentru cheltuieli de personal, suplimentare necesară ca urmare a preluării creșelor în sistemul de educație (100 de milioane lei suplimentare buget și 117 milioane lei din redistribuiri în cadrul bugetului).

La solicitarea Ministerului Educației, bugetul pentru bursele elevilor a crescut cu 109 milioane lei prin sume defalcate din TVA.

Suma de 5 milioane lei a fost alocată suplimentar pentru finanțarea învățământului particular.

Sorin Mihai Cîmpeanu,

ministrul Educației

Etichete: comunicat de presăCategorie: Comunicate de presă

Declaraţie de presă a ministrului Sorin Mihai Cîmpeanu privind funcționarea unităților de învățământ preuniversitar

24 Noiembrie 2021 - 6:37pm
24 Noi 2021

„Școlile și grădinițele pot trece în sistem față în față prin decizie proprie, încă din ziua imediat următoare scăderii ratei de incidență sub 3‰, prin hotărârea Consiliului de Administrație al unității de învățământ, cu informarea ISJ/ISMB.

În acest sens, începând de astăzi, 24 noiembrie, Ministerul Educației publică zilnic, pe site, rata de incidență pentru fiecare localitate în parte. Conform Ordinului comun ME-MS nr. 5.338/2021, cu modificările și completările ulterioare, trecerea de la sistemul online la cel cu prezență fizică nu mai este condiționată de raportarea la ziua de vineri a fiecărei săptămâni.

Ziua de vineri a rămas ca zi de referință doar pentru rata de vaccinare a personalului din învățământ, criteriu valabil pentru localitățile în care rata de infectare este mai mare de 3‰. 

Totodată, fac din nou apel la respectarea tuturor regulilor de protectie sanitară în școli și grădinițe”.

Sorin Mihai Cîmpeanu,

ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini