Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 8 ore 38 de minute

7 propuneri de îmbunătățire a proiectului Ordonanței de Urgență pentru modificarea și completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011

23 Septembrie 2022 - 8:47am
23 Sep 2022

În urma dezbaterii publice a proiectului Ordonanței de Urgență pentru modificarea și completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 prin care se asigură cadrul legal pentru plata/decontarea transportului elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu, la care au participat reprezentanți ai Consiliul Național al Elevilor și ai altor asociații ale elevilor, reprezentanți ai Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Comunelor din România, ai Avocatului Poporului și ai societății civile, au fost agreate 7 propuneri de îmbunătățire a proiectului de act normativ:

  • Creșterea de 4 ori a sumeiacordate pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu. Astfel, pentru facilităţile de transport acordate elevilor, se asigură o sumă forfetară lunară de 60 de lei/lună pentru distanţa de până la 3 km, iar pentru distanţele ce depăşesc 3 km, suma de 60 lei/lună se suplimentează cu 6 lei/lună pentru fiecare kilometru;

  • În cazul în care costul transportului este mai mare decât suma forfetară, aceasta poate fi majorată cu până la 100%, dar nu mai mult decât contravaloarea documentelor de transport prezentate de către elevii care solicită suplimentarea sumei forfetare. În acest caz, sumele se decontează pe baza documentelor de transport emise de operatorii de transport;

  • În situația în care suma forfetară lunară majorată cu 100% nu acoperă cheltuielile lunare de transport pe bază de abonament/pachet de bilete (din cauza pacticării unor tarife excesive, ajungând până la 30 lei/km/lună, față de alte situații în care tariful este de 3 lei/km/lună), diferența poate fi decontată din bugetele consiliilor județene;

  • eglementarea potrivit căreia cuantumul minim să poată fi majorat prin hotarâre a Guvernului pentru a asigura flexibilitate în funcție de evoluția situației economice și sociale;

  • Asigurarea cadrului legal care să permită autorităților locale să susțină transportul școlar specializat de tip curse şcolare pentru transportul de la/până la unitatea de învăţământ, pentru toate nivelurile învățământ (primar, gimnazial si liceal);

  • Alocația forfetară este neimpozabilă și nu va fi luată în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea bursei de studiu și/sau bursei de ajutor social;

  • Elevilor care sunt cazaţi la internat sau în gazdă în localitatea unde studiază li se asigură decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază și localitatea de domiciliu, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi, atât pentru contravaloarea a 4 călătorii dus-întors/lună, cât și pentru contravaloarea unei călătorii dus-întors efectuate în perioada fiecărei sărbători legale. Decontarea se face pe baza documentelor de transport.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, prezent la „Summit-ul privind Transformarea Educației”, în delegația Președintelui României, Klaus Werner Iohannis (New York, 16-19 septembrie 2022)

20 Septembrie 2022 - 3:50pm
20 Sep 2022

În perioada 16 - 19 septembrie 2022 s-a desfășurat la New York „Summit-ul privind Transformarea Educației”, organizat la inițiativa Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite.

Președintele Klaus Werner Iohannis a inițiat și susținut implicarea României în acest exercițiu de elaborare de politici încă din primele momente ale demarării pregătirii Summit-ului, România fiind una dintre cele 10 țări care au co-prezidat cele 5 linii de acțiune (action tracks) în procesul de pregătire a „Summit-ului pentru Transformarea Educației”, timp de 6 luni.

Obiectivul declarat al Summit-ului a fost coagularea tuturor factorilor resposabili pentru o mai bună finanțare a educației în vederea implementării Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă a ONU, dar mai ales pentru reforma educației și pentru a contracara regresul înregistrat în atingerea obiectivului de dezvoltare durabilă a educației, în contextul în care perioada de criză sanitară a fost definită atât la nivel UNESCO, cât și la nivel ONU, în peste 190 de state membre, drept o adevărată catastrofă educativă/generațională.

Au fost propuse 5 linii de acțiune tematică:

1. Școli incluzive, echitabile, sigure și sănătoase;

2. Învățare și abilități pentru viață, muncă și dezvoltare durabilă;

3. Profesori, predare și carieră didactică;

4. Învățare și transformare digitală;

5. Finanțarea educației.

România a co-prezidat a 3-a linie de acțiune tematică, dedicată profesorilor și carierei didactice.

Astfel, Summit-ul a debutat vineri, 16 septembrie, cu Ziua mobilizării, dedicată vocii tinerilor, viziunii lor asupra transformării educației și stabilirii parcursului prin care aceștia se pot implica în procesul transformativ.

Sâmbătă, 17 septembrie, în Ziua soluțiilor, România a fost gazda dialogului cu tema „Profesorii în centrul educației! Apel la acțiune în ceea ce privește politicile dedicate profesorilor și dialogului social pentru a transforma cariera didactică” („Teachers at the heart of education! Call for action on teacher policies and social dialogue to transform the teaching profession”), organizat alături de UNESCO, Organizația Internațională a Muncii și Nigeria.

Cu această ocazie, consilierul prezidențial Ligia Deca a prezentat, în calitate de co-lead AT3 din partea României, importanța implicării și consultării cadrelor didactice în orice demers ce presupune schimbari în sistemul de educație.

Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației, a susținut 5 intervenții tematice în cadrul „Summit-ului Transforming Education - Ziua soluțiilor”:

1. Transformarea educației începe devreme: importanța educației timpurii (eveniment organizat de către UNICEF, UNESCO, Uzbekistan, Republica Populară Democratică Laos și Gabon);

2. Transformarea sistemelor de educație pe timp de criză: perspective din Ucraina (eveniment organizat de către Ucraina, Polonia, UNESCO și UNICEF);

3. Rolul învățământului superior în transformarea mediului; învățarea pe tot parcursul vieții (eveniment organizat de Universitatea Națiunilor Unite, Spania, Bhutan, UNESCO și Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice);

4. Abilitățile digitale în învățare și predare - perspectiva drepturilor omului (eveniment organizat de Consiliul Europei, Slovenia, Grecia, UNESCO și Centrul UNESCO de cercetare în domeniul inteligenței artificiale);

5. Transformarea educației pentru transformarea vieții: mize, provocări și perspective pentru sistemele de educație francofone (eveniment organizat de Conferința Miniștrilor Educației din Statele Francofoniei - CONFEMEN, Maroc, Biroul Internațional al Educației- UNESCO, Institutul francofoniei pentru educație și formare - IFEF/OIF).

Cu această ocazie, ministrul Sorin Mihai Cîmpeanu a prezentat Proiectul România Educată și a reafirmat angajamentele naționale privind susținerea demersurilor comunității internaționale de redresare și transformare a educației.

Ziua de luni, 19 septembrie, a fost dedicată reuniunii liderilor și susținerii declarațiilor naționale de angajament, prin care șefii de stat și de guvern și-au exprimat viziunea și acțiunile concrete avute în vedere pentru reforma educației.

„Transformarea educației presupune atingerea provocărilor globale actuale, aflate în creștere exponențială, cu toate resursele pe care le are educația, pentru a încuraja progresul, pacea și prosperitatea!”, a afirmat Klaus Werner Iohannis, Președintele României.

Astfel, România este unul dintre actorii principali care au contribuit la documentul final al Summit-ului - Viziunea Secretarului General al ONU, prezentată cu ocazia Summit-ului din data de 19 septembrie a.c.

Mobilizarea, transformarea educației și declarațiile naționale de angajament, prin care șefii de stat și de guvern și-au exprimat viziunea și acțiunile concrete avute în vedere pentru reforma educației, sunt reperele care marchează viitoarele direcții de acțiune.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Mesajul ministrului Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, cu prilejul începerii anului școlar 2022 - 2023

5 Septembrie 2022 - 1:47pm
05 Sep 2022

„Întoarcerea la școală după vacanța de vară este un moment de emoție pentru profesori, pentru elevii de toate vârstele, dar și pentru părinții și bunicii acestora.

Toți părinții și bunicii care vor dori să fie alături de copii și să-i însoțească la grădiniță sau la școală o vor putea face!

Dragi elevi, data de 5 septembrie marchează începutul unei noi etape în procesul vostru de dezvoltare, etapă care aduce și noi provocări educaționale. Vă asigur că tot efortul vostru va merita, pentru că doar prin școală veți fi mai aproape de un viitor mai bun. Suntem mândri de voi și vă asigurăm că vă vom susține mereu și vom căuta cele mai bune soluții pentru a vă ajuta!

Succes în noul an școlar!

Stimați profesori, educatori și învățători, sunteți cei care pot face școala mai bună!

Vom lucra împreună pentru binele generației de mâine. Apreciez eforturile făcute și vă felicit pentru că, zilnic, sunteți și continuați să fiți un model și o sursă de inspirație pentru copii și pentru noi toți. Ne-am asumat o responsabilitate uriașă, aceea de a forma tinerii și știu că împreună vom reuși. Prin proiectele noilor legi, profesorul va redobândi locul pe care-l merită în societate. Împreună reașezăm la locul cuvenit sintagma „Ai carte, ai parte!”. Vom vedea rezultatele într-o societate în care studiile și competențele acumulate pe parcursul anilor de școală vor conta cu adevărat. Să nu uitați că influența profesorilor se extinde dincolo de clasă, în viitor!

Vă mulțumesc pentru devotamentul dumneavoastră!

Dragi părinți și bunici, fiți alături de profesorii care vă îndrumă copiii pe întreg traseul educațional! Fiți vocea care transmite încrederea și optimismul de care copiii și nepoții dumneavoastră au nevoie!

Continuați să credeți în școala românească și vă garantez că toate schimbările pe care le facem vor lucra pentru binele copiilor.

Schimbăm pentru ca școala să devină un mediu prietenos pentru toți! Facem eforturi ca în toate școlile și grădinițele să existe condiții bune pentru învățare, pentru ca fiecare copil al acestei țări să aibă acces la o educație de calitate.

În același timp, vă asigur că suntem responsabili și determinați să luăm cele mai bune măsuri pentru ca școala cu prezență fizică să se desfășoare în siguranță.

Vă mulțumesc pentru înțelegere și susținere!

Mult succes în noul an școlar!”

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind rezultatele finale înregistrate la examenul național de bacalaureat || sesiunea august - septembrie 2022

3 Septembrie 2022 - 3:32pm
03 Sep 2022

 

Rata finală de promovare din sesiunea august-septembrie 2022 (după contestații) - 35,4% - atinge cel mai ridicat nivel din 2009 până în prezent!

 ----------------------

Rata finală de promovare, înregistrată în sesiunea august-septembrie a examenului național de bacalaureat 2022 (după soluționarea contestațiilor) este 35,4%, în creștere cu aproape 3% față de rezultatele inițiale (32,5%) și cu 2,5%, comparativ cu sesiunea de toamnă a anului trecut.

În acest context, 35,4% este cea mai ridicată rată de succes consemnată pentru acest tip de sesiune din anul 2009 până în prezent!

Au promovat examenul 10.092 de candidați (cu 821 mai mulți, față de prima afișare a rezultatelor). Dintre aceștia, 6.980 de candidați (rată de reușită: 37,1%, +3% în raport cu prima afișare) provin din promoția curentă, iar 3.112 candidați provin din promoțiile anterioare (rată de reușită: 32,1%, + 2,6% în raport cu prima afișare)

În județul Călărași, unde lucrările scrise ale candidaților au fost evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an, rata de succes a fost de 29,9% (+ 3,3%, comparativ cu rezultatele inițiale: 26,6%).

Au fost depuse 10.773 de contestații (11.756 în sesiunea august-septembrie 2021), defalcate astfel: proba E)a) - 3.717, proba E)b) - 80, proba E)c) - 3.031 și proba E)d) - 3.945. Pentru 5.004 lucrări, notele au fost modificate (prin creștere sau micșorare).

Rezultatele finale (după soluționarea contestaţiilor) au fost afișate astăzi, 3 septembrie, în centrele de examen şi pe pagina web dedicată. La fel ca în prima sesiune, rezultatele au fost publicate prin anonimizarea datelor personale ale candidaților, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR).

Media minimă de promovare a examenului este 6 (șase), iar nota minimă pentru fiecare probă scrisă este 5 (cinci). Procentul de promovare a fost calculat din totalul candidaţilor prezenţi, incluzând în această categorie şi candidaţii eliminaţi (112).

Detalii suplimentare sunt disponibile în dosarul de presă atașat.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăbac 2022bacalaureat 2022Categorie: Comunicate de presăfisiere:  03_09_2022_Dosar_presa_rezultate_finale_bacalaureat_sesiune_toamna_2022.pdf

Ministerul Educației extinde rețeaua de școli-pilot din sistemul național de învățământ

1 Septembrie 2022 - 4:24pm
01 Sep 2022

Ministerul Educației continuă transformarea sistemică a educației în România, de la un model centralizat la unul definit de subsidiaritate autentică, pe coordonatele definite de Proiectul România Educată. În acest sens, au fost semnate ordinele de ministru prin care 28 de unități de învățământ din întreaga țară primesc statutul de școală-pilot, începând cu anul școlar 2022 - 2023.

Acestea se adaugă celor șase scoli vizionare, care în anul școlar trecut au pilotat elemente inovative la nivel de organizare a planului-cadru, a structurii anului școlar sau a evaluării, pilotări care au stat la baza unor măsuri implementate deja la nivel de sistem începând cu noul an școlar: perioade mai scurte de învățare în alternanță cu perioade de odihnă, înlocuirea tezelor cu alte tipuri de evaluări, eliminarea mediilor semestriale.

Una dintre pilotările începute în anul școlar precedent de către Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București va fi extinsă în noul an școlar la 9 unități de învățământ liceal. În acest sens se realizează cadrul propice pentru o evaluare mai pertinentă a impactului asupra rezultatelor școlare a modelului propus, respectiv reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a, astfel încât să permită elevilor să se concentreze, în ultimele două perioade de învățare, pe materiile de interes în raport cu examenele de bacalaureat și de admitere la facultate. În funcție de aceste rezultate, este posibilă extinderea modelului la nivel național din anul școlar următor.

De asemenea, va continua pilotarea modelului de predare-învățare în sistem blended learning, cu predare alternativă cu prezență fizică și online, fie la intervale periodice, fie în mod regulat, ca parte a orarului săptămânal. La pilotarea acestui model, început anul trecut pentru nivelul gimnazial, se adaugă nivelurile liceal, inclusiv forma de învățământ seral și postliceal. Scopul pilotării acestui model îl reprezintă atât optimizarea folosirii infrastructurii existente, cât mai ales reducerea abandonului școlar.

În plus, cu sprijinul Societății pentru Excelență și Performanță în Educație, în 12 școli gimnaziale din mediul rural va fi pilotat un model de predare-învățare în sistem blended learning care să aducă la clasă, la disciplina Informatică și TIC, un specialist din domeniul informaticii, care va preda online, de la distanță, alături de profesorul titular de curs, conținuturile din programă care acoperă componenta de informatică. Se urmărește astfel evaluarea impactului participării unor specialiști din afara sistemului de învățământ la creșterea calității și atractivității unor discipline cu grad mare de specializare.

În ceea ce privește învățământul particular și confesional, se suplimentează pilotarea resurselor educaționale alternative, începute anul trecut, cu pilotarea în trei unități de învățământ particular a unor modificări curriculare care să respecte specificul confesiunii în cadrul căreia funcționează acestea. Se urmărește, astfel, pilotarea unui model de învățământ confesional care să poată fi autorizat ca atare de către Ministerul Educației și care să permită cultelor recunoscute în România să își organizeze mai eficient, într-un mediu controlat, propriile rute de învățare, în acord cu valorile și principiile societății românești.

Pe lângă aceste aspecte, în 13 unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal se va pilota organizarea modulară a orarului, urmând principii pedagogice moderne, astfel încât numărul disciplinelor de studiu programate într-o perioadă de învățare să fie mai mic, cu respectarea numărului de ore din planul-cadru per total în anul școlar, nu pe săptămână. În acest context se pilotează un model de descentralizare a implementării planului-cadru național, model ce poate fi generalizat, în funcție de rezultatele obținute, odată cu intrarea în vigoare a noilor planuri-cadru începând cu anul școlar 2023 - 2024.

De o importanță aparte este pilotarea în învățământul profesional dual a unui model curricular nou, în care învățarea la locul de muncă, la agenți economici, va reprezenta 50% din numărul total de ore de teorie și practică. Această pilotare va fi esențială în implementarea noilor planuri-cadru pentru învățământul profesional, din perspectiva reformei propuse de Proiectul România Educată și din perspectiva noului cadru legislativ.

Nu în ultimul rând, Ministerul Educației va continua pilotarea înregistrării situației școlare exclusiv în format electronic, încurajând unitățile de învățământ să folosească platformele existente pe piață și să renunțe la folosirea documentelor în format fizic, aspect ce se înscrie în politica de dezvoltare sustenabilă și protejare a mediului pe care ministerul o promovează la toate nivelurile.

În anul școlar 2022 - 2023, 742 de unități de învățământ au decis să renunțe la catalogul clasic (fișier pdf), în format fizic. Generalizarea treptată a sistemelor de management digital al unităților de învățământ va permite și un acces transparent la date și implicit luarea unor decizii bazate pe date reale si actuale.

Prin lărgirea rețelei de școli-pilot, Ministerul Educației continuă procesul de transformare profundă a educației din țara noastră. Programul de pilotare va continua și în anii următori pentru a permite o evoluție continuă a sistemului de învățământ, care să reflecte evoluția rapidă a societății în care trăim.

Pentru a sprijini acest proces, în Planul Național de Redresare și Reziliență este prevăzut un apel ce va fi lansat în toamna acestui an prin intermediul căruia se va asigura finanțarea cu 12 milioane de euro a 60 de proiecte de pilotare în următorii ani, finanțare ce va permite inclusiv testarea unor modele noi de management al resurselor umane.

Dincolo de dimensiunea strategică, esențială în ansamblul politicilor publice educaționale, a inițierii pilotării curriculare, pilotările urmăresc validarea unor procese si mecanisme care susțin centrarea procesului de predare-învățare pe nevoile, interesele și aspirațiile reale ale fiecărui elev în parte. Fiecare demers sistemic, cu atât mai mult unul inovator, precum cel pe care îl marcăm azi, este esențial în contextul unei educații menite să-i sprijine pe tineri să-și împlinească aspirațiile.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: școli-pilotcomunicate de presășcoli catalog electronicCategorie: Comunicate de presăfisiere:  ANEXA_scoli_catalog_electronic_2022_2023.pdf

Protocol de colaborare între Ministerul Educaţiei și Societatea de Transport Bucureşti (STB S.A.)

1 Septembrie 2022 - 1:52pm
01 Sep 2022

Eliberarea abonamentelor valabile în mijloacele de transport public local rutier (asigurate de Societatea de Transport Bucureşti STB S.A.) pentru elevii și studenții înmatriculați în unităţi de învăţământ și instituții de învățământ superior din Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov se va eficientiza prin digitalizarea mecanismelor acestui proces. 

Este un pas important în direcția digitalizării serviciilor oferite beneficiarilor direcți ai educației, realizabil în urma recentului protocol de colaborare semnat de Ministerul Educaţiei și Societatea de Transport Bucureşti (STB S.A.). Astfel, Ministerul Educației va facilita accesul STB S.A. la platformele informatice pe care le gestionează, Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR) și Registrul Matricol Unic (RMU), astfel încât să permită, în condiţii de securitate informatică, verificarea automată şi validarea calităţii de elev/student înmatriculat în școli/universități din Capitală și din județul Ilfov”, declară Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul Educației. 

Mai exact, Societatea de Transport Bucureşti STB S.A. va dezvolta o aplicație care să permită obținerea abonamentelor metropolitane gratuite pentru elevi/studenți, în perioada anului școlar/universitar, pe toate liniile de transport public de suprafață din Regiunea București - Ilfov, indiferent de operatorul de transport, conform legislației în vigoare.

Schimbul de informaţii se va realiza cu asigurarea protecției datelor cu caracter personal, potrivit Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulație a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), adoptat de Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene.

Protocolul de colaborare între Ministerul Educaţiei și Societatea de Transport Bucureşti (STB S.A.), semnat de ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu și Adrian Criț, Director General STB S.A., este valabil pentru o perioadă de 4 ani de la data semnării și nu presupune nicio contribuție financiară din partea Ministerului Educaţiei.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Informare privind rezultatele înregistrate la examenul național de bacalaureat/sesiunea august - septembrie 2022 (înainte de contestații)

31 August 2022 - 11:59am
31 Aug 2022

Rata de promovare din sesiunea august-septembrie 2022 (înainte de contestații) - 32,5% - atinge cel mai ridicat nivel din 2009 până în prezent!

 ----------------------

Rata de promovare (rezultate inițiale), înregistrată în sesiunea august - septembrie a examenului naţional de bacalaureat 2022, se situează la 32,5%, superioară cu 2,2% față de sesiunea de toamnă a anului trecut (30,3%). În același timp, este cea mai ridicată rată de succes consemnată pentru acest tip de sesiune din anul 2009 până în prezent.

Din totalul candidaților promovați (9.271), 6.412 candidaţi provin din promoţia 2021 - 2022, iar 2.859 de candidaţi provin din promoţiile anterioare. Rata de succes pentru promoția curentă este 34,1%, iar pentru promoțiile anterioare - 29,5%.

În județul Călărași, unde lucrările scrise ale candidaților au fost evaluate digitalizat în cadrul unui program-pilot derulat în premieră în acest an, rata de succes a fost de 26,6%.

La probele scrise s-au prezentat 28.496 de candidaţi din totalul celor 34.823 de candidaţi înscrişi. Au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă 112 candidaţi (aceştia nu se vor putea înscrie la următoarele două sesiuni).

Rezultatele (înainte de contestaţii) au fost afișate astăzi, 31 august, ora 12:00, în centrele de examen şi pe pagina web dedicată. La fel ca în prima sesiune, rezultatele au fost publicate prin anonimizarea datelor personale ale candidaților, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR).

Contestațiile pot fi depuse tot astăzi, în intervalul orar 12:00 - 18:00, atât în format clasic/letric, cât și electronic. În acest sens, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic inclusiv o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației este finală și poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.

Rezultatele finale, după soluționarea contestațiilor (interval 1 - 2 septembrie), vor fi comunicate în data de 3 septembrie.

Media minimă de promovare a examenului este 6 (șase), iar nota minimă pentru fiecare probă scrisă este 5 (cinci). Procentul de promovare este calculat din totalul candidaţilor prezenţi, incluzând în această categorie şi candidaţii eliminaţi.

Detalii suplimentare sunt disponibile în dosarul de presă atașat.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăbacalaureat 2022bac 2022Categorie: Comunicate de presăfisiere:  31_08_2022_Dosar_presa_Bacalaureat_sesiune_toamna_2022_IC.pdf

Întâlnire cu rezultate fără precedent în istoria consultărilor între Ministerul Educației și studenți!

22 August 2022 - 11:25pm
22 Aug 2022

Astăzi, 22 august 2022, alături de colegi din Ministerul Educației, am avut un dialog deschis și extrem de constructiv privind proiectului Legii învățământului superior cu reprezentanții federațiilor studenților: Uniunea Națională a Studenților din România (UNSR), Uniunea Studenților din România (USR), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR) și Liga Studenților Români din Străinătate (LSRS).

Alături de prevederi foarte importante pentru studenți, deja incluse în proiectul Legii învățământului superior (precum creșterea cu 50% a subvenției pentru burse, instituirea Programului Național pentru Reducerea Abandonului Universitar și a Programului Național pentru Internaționalizare Universitară, asigurarea locurilor pentru stagiile de practică, dreptul de a urma cursuri de etică și deontologie universitară pentru absolut toate programele de licență, locuri bugetate pentru studenții cu dizabilități, dobândirea dreptului de liberă practică pentru absolvenții învăţământului superior medical imediat după promovarea examenului de finalizare a studiilor etc.), au fost agreate, împreună cu reprezentanții celor 4 organizații studențești, semnatare ale comunicatului comun cu Ministerul Educației (fișier pdf), următoarele propuneri:

1. Asigurarea reprezentării fiecăreia dintre cele 5 federații studențești reprezentative la nivel național prin desemnarea a câte unui membru, cu statut de invitat permanent, în fiecare din cele 6 Comisii consultative Naționale ale Ministerului Educației:

- Comisia Naţională pentru Finanţarea Învăţământului Superior (CNFIS);

- Comisia Naţională de Standardizare a Titlurilor și Gradelor Universitare (CNSTGU);

- Comisia Națională de Etică a Titlurilor Universitare (CNETU);

- Comisia Națională de Etică a Managementului Universitar (CNEMU);

- Comisia Naţională de Statistică şi Prognoză a Învăţământului Superior (CNSPIS);

- Comisia Naţională al Bibliotecilor Universitare (CNBU).

2. Dreptul studenților de a convoca ședințe extraordinare ale Senatului universitar. Convocarea va putea fi făcută pentru probleme studențești, pentru prima dată în legislația specifică, de către grupul tuturor reprezentanților studenților în Senatul universitar, prin excepție de la regula convocării de către o treime din membrii Senatului universitar.

3. Creșterea reducerilor pentru transportul intern feroviar și naval al studenților, de la 50% la 65%. Studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, inclusiv studenții înmatriculați la studii de scurtă durată la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituțiile de învăţământ superior acreditate, vor beneficia de tarif redus cu 65% pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Studenţii orfani sau proveniţi din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport.

4. Creșterea subvenției pentru cămine-cantine cu 50%, astfel încât să poată fi diminuată regia de cămin plătită de fiecare student, precum și costurile cu asigurarea mesei în cantinele studențești.

5. Consolidarea cadrului legal, astfel încât universitățile să poată acorda ajutoare sociale și burse speciale, îndeosebi pentru participarea la acțiuni de voluntariat, dar nu numai. Încurajarea și susținerea voluntariatului este o mare oportunitate pentru ca studenții să dobândească noi competențe.

6. Creșterea cu cel puțin 30% a finanțării de bază pentru studenții înmatriculați în domeniile STIM (științe-tehnologie - inginerie - matematică), corelat cu preluarea propunerii transmise de Alianța Română a Universităților de Tehnologie (ARUT) privind înființarea Programului Național pentru Educația în domeniul Științelor, Ingineriei, Tehnologiei și Matematicii PN-STIM (Science, Technology Engineering and Mathematics - STEM) cu scopul stimulării tinerilor în vederea participării la programe de studii universitare în domenii aferente STIM, care va fi sprijinit prin creșterea alocațiilor bugetare per student.

7. Clarificări cu privire la prevederile din domeniul învățământului superior medical, în contextul noilor prevederi din Legea învățământului superior, conform cărora organizarea pregătirii în rezidențiat, ca formă specifică de învățământ postuniversitar, se realizează de către Ministerul Educației prin intermediul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și a instituțiilor de învățământ superior care au în structură programe acreditate de medicină, medicină dentară și farmacie.

8. Elaborarea la nivelul fiecărei instituții de învățământ superior a unei strategii specifice care să asigure o integrare aplicată a măsurilor cuprinse în Strategia Guvernului României de Incluziune a Cetățenilor Români aparținând minorității rome pentru perioada 2021-2027.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

 

Ciprian ZAMFIR,

Președinte UNSR

 

Ina NIMERENCO,

Președinte USR

 

Sorina BĂIAȘU,

Președinte FASMR

 

Raluca CHILIAN,

Președinte LSRS

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  22.08.2022.rezultate_dialog_ME_organizatii_studentesti.pdf

5 decizii majore în urma consultărilor Ministerului Educației cu federațiile sindicale!

19 August 2022 - 10:07am
19 Aug 2022

Am avut un dialog foarte constructiv și responsabil cu federațiile sindicale reprezentative din învățământ: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Am agreat împreună cu reprezentanții celor două federații următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar - „România Educată". Măsurile agreate se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern:

1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Astfel, Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD. Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.

Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.

Aceste prevederi ar urma să fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

2. Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul acestui examen. Structura probei de limba română va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.

Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator): acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

3. Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, în măsură să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea  resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).

Unitățile de învățământ liceal vor funcționa  cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere (teoretică, vocațională sau profesională) printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de  „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

4. Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din  domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă) pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică. În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

Marți, 23 august, începând cu ora 10:00, vom continua dezbaterea cu federațiile sindicale pe cele mai importante aspecte din proiectul Legii învățământului preuniversitar-România Educată.

#ColaborarePentruOLegeSustenabila!

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Sesiunea august - septembrie 2022 a examenului național de bacalaureat începe marți, 16 august, cu aproape 35.000 de candidați înscriși

15 August 2022 - 1:33pm
15 Aug 2022

Aproape 35.000 de candidaţi s-au înscris în vederea susținerii examenului național de bacalaureat 2022 (sesiunea august - septembrie). Conform datelor transmise de inspectoratele şcolare judeţene, din totalul celor înscrişi, 22.586 de candidați provin din promoţia anului 2022, iar 12.237 de candidați sunt din promoţiile anterioare.

Probele se vor desfășura în 138 de centre de examen, după următorul calendar:

Probele de evaluare a competențelor (lingvistice și digitale) sunt programate în intervalul 22 - 29 august (cu excepția zilelor de 27 și 28 august) - detalii aici.

Afișarea primelor rezultate, în format anonimizat, conform prevederile specifice în vigoare (Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR), va avea loc în data de 31 august (până la ora 12:00). Contestațiile pot fi depuse în aceeași zi, în intervalul orar 12:00 - 18:00, atât în format clasic/letric, cât și electronic. În acest sens, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic inclusiv o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației este finală și poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.

Rezultatele finale, după soluționarea contestațiilor (interval 1 - 2 septembrie), vor fi comunicate în data de 3 septembrie.

Probele scrise încep la ora 9:00, accesul elevilor în săli fiind permis până la ora 8:30. 

Lucrările scrise pot fi elaborate într-un interval de lucru de trei ore, calculat din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor în sala de examen. Pentru rezolvarea subiectelor, candidații vor folosi numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru scheme și desene vor utiliza numai creion negru. Pentru probele scrise la Matematică și Geografie, candidații pot apela doar la instrumente de desen. La probele scrise, mijloacele de calcul sunt interzise, iar hârtia folosită este doar cea distribuită în sala de examen.

Beneficiază de prelungirea timpului de lucru alocat (cu maximum două ore), candidații pentru care s-a aprobat această solicitare de către Comisia Județeană de Organizare a examenului, în baza prevederilor procedurii emise de Ministerul Educației cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare.

Toate sălile de examen au în dotare camere funcționale de supraveghere video și audio.

Este interzisă introducerea în sălile de examen a unor obiecte, precum ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete etc. De asemenea, elevii vor fi informați că este interzis accesul în săli cu orice tip de lucrări: manuale, dicționare, notițe, însemnări etc., precum și cu orice mijloc electronic de calcul, de stocare de informații sau de comunicare (stick-uri de memorie, telefoane, tablete etc.).

În același timp, candidaților le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită ori să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru comunicare în interior sau cu exteriorul.

Cei surprinși în aceste situații vor fi eliminați din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise. Drept urmare, acești candidați nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni.

Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați linia TELVERDE 0800801100 pentru sesizarea eventualelor disfuncționalități pe durata probelor scrise. Numărul va fi disponibil în perioada 16 - 18 august, între orele 8:00 - 16:00, respectiv 19 august, între orele 8:00 – 14:00.

Nota minimă de promovare - pentru fiecare probă - este 5 (cinci), iar media finală ce trebuie obținută pentru a încheia examenul cu succes este cel puțin 6 (șase).

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăbacalaureat 2022bac 2022Categorie: Comunicate de presă

Consultare publică privind implementarea programului „Școlii din Spital”, prevăzut în proiectele de legi ale educației

11 August 2022 - 9:10pm
11 Aug 2022

Răducu, un copil de 10 ani, pacient oncologic, ne spune ce reprezintă «Școala din Spital» pentru el:

„«Școala din Spital» este un loc special care îi ajută pe copii să înțeleagă sensul vieții, îi face mai deștepți, le dă aripi sa zboare și le face un viitor mai bun.”

Am participat cu emoție, astăzi, la întâlnirea cu profesori, psihologi implicați în sprijinul educației copiilor spitalizați, voluntari, reprezentanți ai universităților de medicină și farmacie, pentru a analiza împreună mijloacele de susținere a „Școlii din Spital” prin intermediul proiectelor noilor legi ale educației. Am avut un dialog deschis despre cât de importantă este o altfel de abordare a dreptului la educație pentru copiii diagnosticați cu boli grave, toți participanții la întâlnirea de astăzi fiind direct implicați în educația din spital, având contact zilnic cu nevoile copiilor spitalizați. Tratamentele pentru acești copii, pentru patologiile pe care le au, sunt de durată și foarte grele. Procesul de  educație în cadrul spitalului va fi un sprijin real pentru copiii care sunt pacienți internați. Actul educațional, alături de tratamentul medical, contribuie la recuperarea și reintegrarea celor aflați în această situație.

1. Copiii diagnosticați cu boli grave vor avea acces nediscriminatoriu la educație prin faptul că procesul de educație se va desfășura individualizat, adaptat nevoilor fiecăruia, la patul din spital, pe grupe în cadrul spitalului sau online, cadrul didactic fiind în permanentă legatură cu medicul curant al copilului. Pentru că avem nevoie de profesori dedicați și adaptați nevoilor speciale ale copiilor, este nevoie să formăm profesori cu un profil special. La această formare vor contribui profesorii dedicați care și în prezent desfășoară activități în școlile din spital, în condiții foarte dificile și insuficient reglementate, specialiștii de la nivelul universităților de medicină și farmacie, alături de Ministerul Educației prin Centrul Național de Formare și Dezvoltare a Carierei Didactice, în colaborare cu Centrul Național pentru Incluziune – ambele structuri înființate prin noul proiect al legii sub egida programului „România Educată”.

2. Școala din spital va fi organizată și va funcționa în cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie, care vor înființa unități de învățământ preuniversitar „Școala din Spital” și vor face parte din sistemul național de învățământ. Procesul de educație de la nivelul acestora va fi desfășurat de către cadre didactice titulare în învățământ și de către alte cadre didactice membre ale Corpului Național al Profesorilor pentru „Școala din Spital”, urmând a fi reglementată modalitatea de normare a acestora, într-un mod flexibil și adaptat specificului din spital. Se va asigura o resursă umană disponibilă pentru desfășurarea procesului de învățământ prin înființarea  Corpului Naţional al Profesorilor pentru „Școala din spital”.

3. Procesul de  educație va fi adaptat specificului bolii, perioadei de spitalizare și anului de studiu în care este înmatriculat elevul. Programa va fi una diferențiată, ținându-se cont de numărul de ore alocat.

4 .Antepreșcolarii și preșcolarii diagnosticați cu boli grave și spitalizați, care în prezent nu beneficiază de acces la educație, vor avea cadrul legal care le va asigura dreptul la educație, adaptat specificului diagnosticului.  

5. Copiii din „Școala din Spital” vor avea asigurată:

  • continuitatea şcolarizării, care le va permite să promoveze anul de studiu în curs sau participarea la evaluările organizate pentru finalizarea unui nivel de învăţământ;

  • crearea şi dezvoltarea unei bune relaţii de comunicare între mediul şcolar şi cel al copiilor, elevilor şi tinerilor şcolarizaţi la domiciliu/spital;

  • asigurarea cadrului de acţiune comună a cadrelor medicale şi a cadrelor didactice implicate în recuperarea şi educaţia acestora.

6. În cadrul școlilor din spital pot fi desfășurate, cu aprobarea medicului șef de secție din spital și în regim de voluntariat, activități educative și orice alte activități extradidactice, la solicitarea făcută în numele copiilor de către părinți/reprezentanți legali ai acestora.

 7. Înscrierea și școlarizarea în cadrul „Școlii din Spital”, precum și revenirea în unitatea de învățământ la care elevul a fost înmatriculat anterior se vor realiza într-un mod flexibil.

8. Pe toată perioada spitalizării, preșcolarii, elevii și părinții acestora beneficiază de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaționale pe care le au. Pe toată perioada spitalizării, se desemnează un cadru didactic monitor, care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al preșcolarului/elevului, de a ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare și de a propune orice măsură educațională în interesul acestuia.

9. Antepreșcolarul/preșcolarul/elevul îndelung spitalizat are dreptul la rezervarea locului în grupa/clasa unității de învățământ preuniversitar din care provine, indiferent de perioada de spitalizare.

10. Pentru unitățile de învățământ preuniversitar „Școli din Spital”, înființate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie, finanțarea pentru chletuieli pentru perioada în care antepreşcolarul/preşcolarul/elevul este înscris la școala din spital se realizează  prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei, cel puțin la nivelul costului standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, majorat cu 100%, în baza contractului complementar.

Mulțumesc colegilor din Ministerul Educației care au făcut posibilă apariția pentru prima dată a unui capitol dedicat „Școlii din Spital” prin implicarea cu înalt profesionalism, dar mai ales cu suflet!

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăȘcoala din SpitalCategorie: Comunicate de presă

Medalie de aur la Olimpiada Internațională de Limba Germană (ediția 2022)

8 August 2022 - 10:07pm
07 Aug 2022

Echipa României a obținut o medalie de aur la Olimpiada Internațională de Limba Germană - ediția 2022 (desfășurată la Hamburg).

Performanța aparține Teodorei Smântanca-Strungariu (Colegiul Naţional ,,Vasile Alcsandri‘’ din Vaslui), care s-a clasat pe primul loc la nivelul B2, cel mai înalt din concurs.

Din echipă a făcut parte și Matei Florescu (Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu" din București).

Cei doi olimpici au fost însoțiți de Silvia Socolescu (profesor la Colegiul Național Traian din Drobeta Turnu-Severin). Coordonarea și pregătirea lotului național este supervizată de Sorin Giurumesc, profesor la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu" din București și inspector de specialitate în cadrul Ministerului Educației.

Olimpiada Internațională de Limba Germană este un concurs extrem de puternic în care premiile se acordă în sistem de competiții sportive: un singur loc I (medalie de aur), un loc II și un loc III la fiecare nivel de organizare: A2, B1 şi B2.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

73,82%: rata finală de promovare (după soluționarea contestațiilor), înregistrată la examenul național pentru definitivare în învățământ (sesiunea 2022)

4 August 2022 - 10:22am
04 Aug 2022

Rata finală de promovare înregistrată la proba scrisă din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământ (sesiunea 2022), după soluționarea contestațiilor, este 73,82% (în creștere cu 3,02%, comparativ cu rezultatele inițiale - 70,80%). 

Astfel, după evaluarea contestațiilor depuse (1.528), 5.355 de candidați au reușit să obțină medii mai mari sau egale cu 8 (opt), în condițiile în care, după afișarea primelor rezultate, fuseseră declarați promovați 5.136 de candidați. 

Conform legislației în vigoare, pentru a fi declarat promovat, un candidat trebuie să obțină minimum media 8, calculată ca medie ponderată a notelor la toate probele de examen, inclusiv cea scrisă. Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care trebuie să fie de cel puțin 8 (opt) pentru promovarea examenului. Astfel, dacă un candidat obţine nota 10 la ambele inspecţii şi la portofoliu, ca să promoveze examenul naţional pentru definitivare în învăţământ, respectiv pentru a obţine media 8 (opt), trebuie să obțină minimum nota 7.15 la proba scrisă.

La proba scrisă din această sesiune au fost prezenți 7.586 de candidați (93,65%). Dintre aceștia, 325 de candidați s-au retras, iar un candidat a fost eliminat pentru fraudă. Șase lucări au fost anulate în centrele de evaluare.

Astfel, din totalul celor 7.254 de candidaţi cu lucrări evaluate inițial, 3.561 de candidați au obținut note pe segmentul 8 -10 (3.522 la prima afișare). Dintre aceștia, 137 de candidaţi au fost notați cu 10, iar 427 candidați cu note între 9,50 și 9.99.

De asemenea, 3.693 de candidați au primit note sub 8. Dintre aceştia, 3.179 de candidați au primit note între 5 și 7,99. Cu note sub 5 au încheiat proba scrisă 514 candidați.

Cadrele didactice care promovează acest examen dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar.

Afișarea rezultatelor finale a avut loc astăzi, 4 august 2022, la ora 10:00, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul dedicat

Pentru date suplimentare, inclusiv distribuția notelor/procentelor de promovare pe județe, vă rugăm să consultați dosarul de presă atașat.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rezultatele echipei României la Olimpiada Internațională de Lingvistică 2022

1 August 2022 - 10:41pm
30 Iul 2022

Loc desfășurare:

  • Castletown, Isle of Man (24 - 30 iulie).

Rezultate:

  • Mihai Alexandru Bratu (clasa a XI-a/Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu): medalie de aur

  • Vlad Ştefan Oros (clasa a XI-a/Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara): medalie de argint și premiul pentru cea mai bună rezolvare a primei probleme

  • Nicoleta Dobrică (clasa a XII-a/Colegiul Național „Sfântul Sava” din București): medalie de bronz.

Componență lot:

  • Nicoleta Dobrică (clasa a XII-a/Colegiul Național „Sfântul Sava” din București)

  • Mihai Alexandru Bratu (clasa a XI-a/Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu)

  • Vlad Ștefan Oros (clasa a XI-a/Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara)

  • Rareș Polenciuc (clasa a XII-a/Colegiul Național „Roman Vodă” din Roman).

Profesori coordonatori:

  • Team leader: Valentina Cojocaru (asistent universitar doctor la Facultatea de Litere - Universitatea din București și cercetător la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti” din București)

  • Paul Helmer (cadru didactic asociat la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Tehnice din Cluj-Napoca și fost olimpic).

Structură concurs:

  • o probă individuală (cu o durată de 6 ore şi care presupune rezolvarea a 5 subiecte)

  • o probă pe echipe (cu o durată de 3 ore şi care presupune rezolvarea unui subiect).

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a întâmpinat și felicitat delegațiai României la Aeroportul Internațional „Henri Coandă”. 

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Declarație de presă: Ministerul Educației a agreat 30 de propuneri formulate de către Academia de Studii Economice privind îmbunătățirea conținutului proiectului Legii învățământului superior!

1 August 2022 - 9:50pm
01 Aug 2022

Proiectul Legii învățământului superior se află într-un proces dinamic de dezbatere publică și analizăm zilnic propuneri formulate de cei interesați cu adevărat de reforma învățământului din România, în acord cu principiile și valorile din Raportul ,,România Educată”!

Pe lângă propunerile deja agreate astăzi cu reprezentanții Consorțiului Universitaria,  apreciez ca fiind constructive propunerile transmise de către Academia de Studii Economice. Cele 30 de propuneri primite și acceptate vor aduce un plus de calitate și claritate conținutului normativ al Legii Învățământului Superior. Propunerile de îmbunătățire formulate de către Academia de Studii Economice vizează urmatoarele aspecte principale:

  • Clarificarea atribuțiilor și responsabilităților senatelor universitare, consiliilor de administrație, decanilor și directorilor de departament, precum şi clarificarea unor sintagme din continutul normativ al proiectului Legii învățământului superior;

  • CSUD și școlile doctorale pot stabili prin regulamente proprii standarde superioare celor stabilite de către CNSTGU;

  • Sumele necheltuite să poată să fie utilizate într-o plajă bugetară mai largă în interesul comunităților academice;

  • Consolidarea unor dispoziții din proiectul Legii care privesc legătura universităților cu piața muncii;

  • Precizarea conform căreia cuantumul de 300 de lei/lună/student alocat  pentru constituirea fondului de burse este un cuantum minim;

  • Susţinerea transparentizării proceselor din universitățile românești.

Subliniez faptul că numai printr-o implicare activă și constructivă, indiferent de rolul pe care-l avem și de poziția deținută, noi, toți cei interesați de soarta educației, a copiilor noștri și a viitorului nostru ca societate, trebuie să susținem #România Educată. Acest proiect este mult prea important pentru România, pentru a fi lăsat să fie confiscat de grupuri de interese care promovează teme false și care nu au legătură cu interesul legitim al studenților și universităților românești.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educaţiei

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Comunicat de presă comun - Ministerul Educației & Consorțiul Universitaria - privind proiectul de Lege a învățământului superior

1 August 2022 - 6:12pm
01 Aug 2022

În urma discuțiilor purtate între reprezentanții Consorțiului Universitaria (CU) și reprezentanții Ministerului Educației, începute vineri, 29 iulie și continuate astăzi, 1 august, Ministerul Educației și Consorțiul Universitaria transmit următorul comunicat de presă comun:

I. Următoarele propuneri ale Consorțiului Universitaria (CU) pentru îmbunătățirea proiectului de Lege a învățământului superior au fost agreate cu Ministerul Educației:

1. Pentru o reprezentare echitabilă în comisiile consultative ale Ministerului Educației a tuturor consorțiilor universitare, a tuturor centrelor universitare și a tuturor domeniilor de studii fundamentale și ramurilor de știință (matematică și științe ale naturii; științe inginerești; științe biologice și biomedicale; științe sociale; științe umaniste și arte; știința sportului și a educației fizice) CU solicită introducerea la art 142 a unui alineat nou, cu următoarea formă:

Componența comisiilor naționale prevăzute la alin. (2) va asigura reprezentarea proporțională conform numărului de cadre didactice titulare în universități acreditate și tuturor domeniilor de studii fundamentale și ramurilor de știință - matematică și științe ale naturii; științe inginerești; științe biologice și biomedicale; științe sociale; științe umaniste și arte; știința sportului și a educației fizice.”

2. Pentru încurajarea performanței la nivel național și internațional și pentru o justă finanțare a tuturor domeniilor și tipurilor de universități:

2.1 Art. 114  va avea următorul conținut: ,,Instituțiilor de învățământ superior de stat li se alocă o finanţare suplimentară de minimum 45% raportat la finanțarea de bază, pe baza criteriilor şi a standardelor de calitate stabilite de Comisia Naţională a Finanţării Învăţământului Superior şi aprobate de Ministerul Educației.”;

2.2 Art. 172 (6) va avea următorul conținut: ,„Ministerul Educației asigură finanţarea de bază pentru instituțiile de învățământ superior de stat, prin granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent pe cicluri, domenii de studii și pe limbă de predare, inclusiv pentru învățământul superior dual. Granturile de studii vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii. ”;

2.3 Art. 143 lit a) va avea următorul conținut: ,,CNFIS propune metodologia de finanţare a instituțiilor de învățământ superior şi stabileşte anual costul mediu per student echivalent pe cicluri şi domenii de studii, inclusiv pentru învățământul superior dual.”;

2.4 Se va introduce un articol nou: Pentru a reduce deficitul de cadre didactice pentru învățământul preuniversitar în specializările din domenii STEM se va crește finanțarea per student echivalent la acele specializări publicate anual de Ministerul Educației prin aplicarea unui coeficient suplimentar de 1.2 la coeficienții de finanțare calculați de CNFIS.

3. Se va introduce un articol nou: Ministerul Educației poate finanța cercetarea științifică universitară, în limita fondurilor alocate cu această destinație, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.

II. De asemenea, reprezentanții Ministerului Educației au luat act de propunerea Consorțiului Universitaria de modificare a proiectului de Lege a învățământului superior în ceea ce privește procedura pentru prelungirea statutului de titular al cadrelor didactice peste vârsta de pensionare:

S-a propus aplicarea principiului autonomiei universitare în procesul de aprobare a prelungirii statutului de titular pentru personalul din învățământul superior după vârsta legală de pensionare. Astfel, universitățile, la propunerea departamentelor și facultăților, cu avizul conform al consiliilor de administrație, prin senatele universitare vor decide privind criteriile de performanță pentru prelungirea statutului de titular al cadrelor didactice peste vârsta de pensionare, adică peste vârsta de 65 de ani. (Art 218, alineatul 3).

Reformularea art. 218 alin. (3) în spiritul prevederilor actuale ale Legii 1/2011:

„Art. 218 ....(3) Senatul universitar din instituțiile de învățământ superior de stat, particulare şi confesionale, la propunerea departamentelor și facultăților, cu avizul conform al CA, în baza criteriilor de performanţă profesională şi a situaţiei financiare, poate decide continuarea activităţii unui cadru didactic sau de cercetare după împlinirea vârstei de pensionare. În această situație, instituția de învățământ superior încheie, anual, cu personalul căruia i s–a aprobat menținerea calității de titular peste vârsta de 65 de ani, un contract individual de muncă pe durată determinată. Cadrele didactice pensionate, care nu au calitatea de titular, pot fi plătite și în regim de plată cu ora.

(4) Cadrele didactice deja pensionate se pot reîncadra în învățământul universitar în poziții de cercetare prin concurs.”

În afara propunerilor deja agreate la punctul I, Ministerul Educației va lua în calcul și propunerile punctuale transmise în procesul de consultare publică de fiecare dintre universitățile membre ale Consorțiului Universitaria. 

 

Sorin Mihai CÎMPEANU,                                                             Marian PREDA,

Ministrul Educației                                         Președinte Consorțiu UNIVERSITARIA

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  01.08.2022_comunicat_presa_comun_MinEdu_Consortiu_Universitaria.pdf

Patru premii pentru lotul României la ediția 2022 a Olimpiadei de Informatică a Europei Centrale (CEOI) și locul I în clasamentul pe echipe

30 Iulie 2022 - 8:36pm
30 Iul 2022

Lotul olimpic de informatică a obţinut patru medalii (o medalie de aur şi trei medalii de argint) la a XXIX-a ediţie a Olimpiadei de Informatică a Europei Centrale (CEOI), desfăşurată în perioada 24 - 30 iulie, la Varazdin (Croația).

Alexandru Luchianov (Liceul Internațional de Informatică din Bucureşti) a obținut medalia de aur și primul loc în concurs cu 540 de puncte.

Luca Perju-Verzotti (Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti), Andrei-Robert Ion (Liceul Internațional de Informatică din Bucureşti) și Alexandru-Radu Todoran (Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Orăștie/jud. Hunedoara) sunt elevii medaliați cu argint.

Echipa României, coordonată și însoțită de prof. Dan-Narcis Pracsiu (Colegiul Național „Emil Racoviță” din Vaslui - Team Leader) și Ioan-Bogdan Iordache (student la Universitatea din București, fost olimpic - Deputy Leader), a ocupat locul I în clasamentul pe echipe (prin agregarea punctajelor individuale).

Ministrul Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, a întâmpinat și felicitat delegația țării noastre pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă”, în această după-amiază, la revenirea din Croația.

La concursul din acest an au participat 52 de concurenți din 12 ţări.

Prima ediţie a Olimpiadei de Informatică a Europei Centrale s-a desfăşurat în România, în 1994, la Cluj-Napoca, la iniţiativa ţării noastre.

BIROUL DE PRESĂ

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Dezbatere deschisă - alături de reprezentanții colegiilor naționale - despre admiterea în clasa a IX-a

30 Iulie 2022 - 1:26pm
30 Iul 2022

Apreciez în mod deosebit dezbaterea la care am participat, împreună cu alți reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți ai celor 211 colegii naționale, privind „Susținerea excelenței și admiterea în clasa a IX-a”, conform proiectului Legii învățământului preuniversitar.

A fost a 25-a dezbatere sub egida pachetului legislativ „România Educată”, iar discuțiile au fost relevante, în contextul nevoii de reformă a sistemului de învățământ, de sprijinire în egală măsură a excelenței și echității, de consolidare a unițăților de învățământ care sunt capabile de performanță. Proiectul Legii învățământului preuniversitar este un răspuns onest, coerent și asumat la schimbările profunde din societatea românească.

În cadrul dezbaterii au fost clarificate punctual transformările pe care le generează aplicarea măsurilor de reformă din proiectul de lege:

1. Admiterea în clasa a IX-a în unitățile de învățământ cu statut de colegiu național introduce un echilibru între excelență și echitate, inclusiv prin posibilitatea ca acestea să organizeze concurs propriu de admitere pentru „maximum 90% din totalul locurilor pentru clasa a IX-a”. Consolidarea și creșterea autonomiei unităților de învățământ capabile de performanță este esențială.

2.Colegiile naționale care înființează clase de excelență trebuie să obțină statutul de unitate-pilot de excelență prin ordin al ministrului educației. Procedura de acordare a statutului de unitate-pilot de excelență se aprobă prin ordin al ministrului educației, la propunerea Centrului Național de Excelență. 

3. În unitățile-pilot de excelență se pot desfășura activități suplimentare de învățare cu elevii capabili de  excelență. Elevii înscriși în formațiunile de studiu din aceste unități beneficiază de programe educative care le respectă particularităţile de învăţare şi de orientare a excelenței. Aceste programe vizează aprofundarea învăţării și presupun gruparea pe abilităţi, respectiv îmbogăţirea curriculumului cu noi domenii de mentorat şi transfer de competenţă, de accelerare a promovării, conform ritmului individual de învăţare. Resursele umane, curriculare, informaţionale, materiale şi financiare pentru susţinerea elevilor capabili de excelență se asigură de Ministerul Educației, prin DJIP/DMBIP, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Educaţiei.

4. Absolvenții clasei a VIII-a pot fi înscriși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale sau a concursului de admitere la colegiul național și peste numărul maxim de elevi cuprins în respectiva formațiune/clasă, dacă au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației.

5. Sistemul de educație susține și motivează excelența în învățare în sensul atingerii maximumului de potențial al fiecărui elev, excelența în predare, stimularea modelelor de bune practici din rândul cadrelor didactice, dar și excelența instituțională.

6. Centrul Național pentru Excelență va iniţia acţiunile de identificare şi promovare a elevilor capabili de excelență, va elabora și asigura implementarea unor programe de parteneriat cu diverse instituţii din ţară şi străinătate, cu organizaţii neguvernamentale, cu comunitatea locală în scopul îmbunătăţirii condiţiilor şi resurselor necesare educării diferenţiate a elevilor capabili de excelență.

7. Se vor aloca resursele necesare pentru organizarea  activității de pregătire a loturilor olimpice naționale/judeţene/ale municipiului Bucureşti.

8. Elevii capabili de excelență  pot promova doi ani de studii într-un an şcolar la decizia unităţii de învăţământ, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

9. Sistemul formal de educație trebuie să fie flexibil pentru a răspunde nevoilor diverse ale celor implicați și, concomitent, să susțină excelența în învățare și în predare.

10. Educația este o prioritate reală la toate nivelurile, iar împreună ne asumăm responsabilități pentru susținerea acesteia, astfel încât să fie accesibilă tuturor, în mod echitabil și în concordanță cu interesul, cu abilitățile și cu potențialul fiecărui elev.

Apreciez, de asemenea, faptul că, în cel mai surt timp posibil, „Asociația Colegiilor Centenare” va transmite un punct de vedere consolidat asupra modalității de organizare a concursului propriu de admitere, în acord cu solicitarea formulată vreme de mulți ani, dar mai ales în acord cu punctele de vedere formulate și concluziile regăsite în Raportul final al Proiectului „România Educată”.

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: comunicate de presăproiecte legi educație 2022Categorie: Comunicate de presă

Declarație de presă: Standardizarea evaluărilor - componentă esențială a reformei în educație/prioritate pentru Ministerul Educației

29 Iulie 2022 - 5:51pm
29 Iul 2022

Ministerul Educației anunță publicarea rezultatelor Programului-Pilot de Testare Standardizată, desfășurat la sfârșitul lunii mai - începutul lunii iunie a.c., în parteneriat cu Brio:

Testările standardizate pot produce date în măsură să ghideze deciziile la toate nivelurile, aceste date fiind esențiale pentru relevanța deciziilor la nivelul sistemului de educație: de la decizii ale elevului sau ale părintelui, la decizii la nivel de clasă, la nivel de școală și la nivel național.

Ministerul Educației, prin Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, va realiza propria Bancă de instrumente de evaluare standardizată, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a Legii învățământului preuniversitar, lege al cărei proiect se află în consultare publică până la data de 24 august.

Reforma profundă a sistemului de educație va fi susținută și prin testarea standardizată:

  1. Pentru elevi: evaluare corectă, cuantificabilă și comparabilă (un continuum al evaluării, în conexiune cu evaluarea anterioară), astfel că notele  sau calificativele obținute pe parcursul învățării vorbesc despre progresul elevului.

  2. Pentru elevi: feedback consistent și în timp real, care poate fi transpus în acțiuni remediale direcționate spre nevoile individuale identificate.

  3. Pentru profesori: instrument extern validat, care poate valida și susține evaluarea proprie (e mai greu sa contești un raport consistent dat de o terță parte decât o notă).

  4. Pentru profesori: o modalitate de a identifica nevoile de învățare, lacunele, pentru a individualiza și focaliza acțiunile remediale.

  5. Pentru profesori: un mod de a economisi timpul dedicat creării de itemi de testare și de corectare, timp ce poate fi investit în alte acțiuni pedagogice, inclusiv în evaluarea prin proiecte sau investigații care pun în evidență și abilitățile socio-emoționale și de activitate în grup.

  6. Pentru profesori: un mod de a realiza evaluări comparative (interne și externe) pe anumite competențe/variind nivelurile de dificultate (learning by testing).

  7. Pentru părinți: feedback consistent și constant pe rezultatele reale ale învățării, inclusiv o monitorizare a progresului școlar.

  8. Pentru părinți: un diagnostic extern și serios asupra achizițiilor copilului și asupra eficienței actului educațional pe tot parcursul acestuia, nu doar în momente de bilanț (evaluări sumative sau certificative).

  9. Pentru unitatea de învățământ și directori: un instrument de management educațional, fundamentat pe analiza de date.

  10. Pentru sistemul de educație: o sursă de date pe analiza cărora se pot fundamenta politici educaționale în domeniul curriculumului, programelor naționale de suport și se pot realiza analize de performanță ale sistemului.

Le mulțumesc tuturor celor implicați în derularea acestui Program-Pilot de Testare Standardizată: elevilor si profesorilor, părinților, inspectorilor școlari și partenerilor Brio!

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Etichete: testare standardizatărapoarte testare standardizatăcomunicate de presăCategorie: Comunicate de presăfisiere:  Raport_national_TS_Anexe_incluse.rar Raport_scoala.pdf Modele_rapoarte_elev.rar

Declarație de presă: În anul 2027, trebuie să avem 10.000 de consilieri școlari în școlile din România!

28 Iulie 2022 - 7:02pm
28 Iul 2022

În prezent, sunt puțin peste 3.000 de consilieri școlari în toată România (3.138 de consilieri școlari). Sunt situații în care un singur consilier școlar trebuie să asigure servicii de consiliere pentru 2.400 de elevi. Acest lucru este în mod evident imposibil, într-o perioadă în care este nevoie mai mult decât oricând de consiliere școlară!

Astăzi, 28 iulie 2022, la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București am participat la dezbaterea publică privind „Rolul consilierului școlar”, conform proiectului Legii învățământului preuniversitar, alături de alți reprezentanți ai Ministerului Educației și de consilieri școlari, profesori logopezi și mediatori școlari, precum și de reprezentanți ai Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE). Au fost prezenți aproape 1.000 de specialiști (268 în sală și peste 700 în format online).

În cadrul fiecărei Direcții Județene de Învățământ Preuniversitar (DJIP) vor exista structuri care vor prelua integral atât atribuțiile de coordonare, cât și personalul de conducere/coordonare de la nivelul județean al Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, în condițiile în care activitățile de asistență educațională vor fi abordate într-o nouă paradigmă ce presupune concentrarea de resurse în instituții capabile să asigure o educație incluzivă.

Absolut toți consilierii școlari, fără excepție, își vor păstra statutul de cadru didactic prevăzut și în actuala Lege a educației naționale, beneficiind de toate avantajele care decurg din acest statut, inclusiv creșteri salariale, însă fără a mai exista obligația activității de predare.

În interesul elevilor care au nevoie deopotrivă de servicii de asistență psihopedagogică și de servicii de orientare școlară, pentru consilierii care nu dețin ambele competențe, dobândirea uneia dintre cele două sau a oricărei alte competențe (necesară din perspectiva elevului sau consilierului școlar) se va asigura prin bugetul unității de învățământ, consilierii școlari beneficiind de toate drepturile aferente calității de angajat al unității de învățământ.

Apreciez caracterul constructiv al discuțiilor avute astăzi, în contextul nevoii de reformă a sistemului de învățământ prin proiectul Legii învățământului preuniversitar, ca fiind un răspuns onest, coerent și asumat la schimbările profunde din societatea românească.

În cadrul dezbaterii au fost clarificate o serie de aspecte esențiale ce privesc transformările generate de aplicarea măsurilor de reformă din proiectul legii:

1. Consilierul școlar trebuie să fie în fiecare școală pentru cartografierea nivelului de dezvoltare a copilului la începutul școlarizării obligatorii

Se eficientizează parcurgerea cu succes a școlarității în spriritul egalității de șanse. Consilierul școlar, în școală, lângă elev, va crește starea de bine a acestuia, fiind un sprijin real în alegerea celei mai bune strategii de învățare, astfel încât elevul să-și poată atinge potențialul său maxim.

2. Consilierul școlar trebuie să devină profesor consilier școlar și pilon în formarea elevului!

Centrul Național de Educație Incluzivă și Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar vor dezvolta programe de consiliere și de orientare profesională și vor sprijini consilierii școlari pentru a deveni parteneri recunoscuți în decizia elevilor privind parcursul academic și profesional.

Consilierul școlar se menține ca funcție didactică, prevăzută la art. 125 alin (1) lit. h) din proiect (cum este prevăzut și în actuala Lege nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare) și devine profesor consilier școlar în cadrul compartimentelor de asistență psihopedagogică din unitățile de învățământ de masă. Norma didactică a consilierului școlar este corespunzătoare unui post de consilier şcolar în compartimentele de asistență psihopedagogică şi se stabileşte prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi şi preşcolari sau de maximum 300 de preşcolari și nu prevede obligația de a desfășura activitate de predare. Activităţile specifice normei didactice sunt stabilite de un regulament aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.

Din punct de vedere al statutului profesional, consilierii școlari sunt cadre didactice și vor fi preluați ca titulari în unitățile de învățământ în care aceștia, în prezent, au punctul de lucru, pentru că sunt în primul rând specialiști ai școlii și trebuie să fie parte a culturii organizaționale a acesteia. Vor putea să-și folosească direct experiența și pregătirea profesională pentru a optimiza serviciile compartimentului de asistență psihopedagogică în fiecare unitate de învățământ. Prin alocarea de servicii de asistență educațională în fiecare școală (ceea ce proiectul își propune să se realizeze, gradual), se creează premisa respectării principiului „echității” pentru un număr cât mai mare de copii consiliați, sprijiniți și orientați spre integrarea cu succes în societate.

Din punct de vedere metodologic vor fi îndrumați de inspectorul de specialitate din cadrul structurii de specialitate a Direcțiilor Județene pentru Învățământ Preuniversitar, sub coordonarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă.

Din punct de vedere administrativ, în calitate de cadre didactice titulare, încadrate în unitatea de învățământ preuniversitar, consilierii școlari vor fi subordonați directorului, în mod similiar cu ceilalți colegi, cadre didactice titulare.

Din punct de vedere salarial, vor beneficia de aceleași drepturi prevăzute în proiectul legii pentru celelalte cadre didactice, la care se adaugă drepturile salariale specifice de care beneficiază în prezent. Potrivit proiectului legii pus în dezbatere - art. 106 (2), „în conformitate cu principiul importanţei sociale a muncii, salarizarea cadrului didactic stagiar din sectorul educației se realizează în raport cu complexitatea, responsabilitatea și nivelul studiilor, într-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat”.

Consilierii școlari care în prezent ocupă un post în sistemul național de învățământ și care au specializări în profilul/domeniul psihopedagogie specială sau psihologie sau specializări în domeniul științe ale educației sunt menținuți în funcție pentru o perioadă de 5 ani de la intrarea în vigoare a noii legi, termen în care pot să parcurgă programe de formare profesională pentru dobândirea competențelor de orientare școlară.

3. Consilierul școlar, profesorul logoped și mediatorul școlar vor face posibilă educația individualizată!

Educația va deveni individualizată, cu accent pe integrare, monitorizare și progres, iar în centrul său vor sta elevul și nevoile sale, pe care sistemul de învățământ, prin resursa de specialiști, are menirea de a le satisface. Proiectul legii consacră la nivel de obligație pentru cadrul didactic o mentalitate psihopedagogică deschisă. Pedagogia incluziunii va fi fundamentată pe trei piloni:

a. Educație specială;

b. Cerințe educaționale speciale;

c. Educația cerințelor speciale.

Pedagogia incluziunii va fi operaționalizată de către echipa multidisciplinară a fiecărei școli, al cărei coordonator va fi consilierul școlar, tocmai pentru a continua integrarea cu INCLUDEREA, egalitatea de șanse cu ECHITATEA, monitorizarea cu INTERVENȚIA-SUPORT, progresul școlar cu ADAPTAREA cu succes spre contextul/mediul social.

4. Compartimentele de asistență psihopedagogică vor fi implicate în procedura de stabilire a nivelului de sprijin!

Nivelul de sprijin necesar este stabilit de DJIP/DMBIP, cu avizul directorului unității de învățământ, la propunerea specialiștilor din cadrul compartimentelor de asistență psihopedagogică, la începutul învățământului obligatoriu, în baza unei evaluări de specialitate, prin teste standardizate, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.

5. Fexibilitate și adaptare continuă nevoii elevului prin orientare și reorientare, ori de câte ori este nevoie.

Evaluarea se realizează corespunzător nivelului de vârstă și de școlarizare. În funcţie de evoluţia elevului, cadrul didactic care a lucrat cu acesta poate face propuneri de orientare și reorientare între niveluri. Decizia de orientare/reorientare va fi reevaluată cel puțin la intrarea în învățământul primar și la finalizarea fiecărui nivel de învățământ și va include minimal informații privind nivelul de sprijin, toate serviciile de sprijin, interpretare și asistență acordate, informații privind nevoia organizării diferențiate a predării și evaluării, alături de modalitatea de monitorizare și evaluare a impactului intervenției.

6. Consilierul școlar, profesorul logoped, mediatorul școlar devin sursă și resursă pentru fiecare elev al școlii!

Consilierul școlar, profesorul logoped, mediatorul școlar sunt piloni în asigurarea „școlii bune”, vor satisface nevoile de incluziune, nevoile socio-emoționale și educaționale ale copiilor și elevilor într-un mediu securizant, desegregat și nediscriminatoriu.

7. Parteneriatul școală-părinți-comunitate! Consilierii școlari vor sprijini demersuri importante pentru sistemul de educație cum ar fi: prevenirea abandonului școlar, educația parentală, prevenirea violenței și a bullying-ului, orientarea în carieră ș.a.

Se reconfigurează parteneriatul școală-părinți-comunitate pe direcții concrete de acțiuni comune în beneficiul copiilor/elevilor, crescând astfel gradul de implicare și de răspundere în creionarea profilului vocațional al elevului și în parcursul educațional al acestuia, ținându-se cont de VALORI, INTERESE și APTITUDINI în vederea orientării școlare și profesionale adaptate nevoilor și particularităților individuale ale acestora.

8. Consilierul școlar trebuie să fie factor de stabilitate și echilibru pentru elev!

Proiectul de lege întărește rolul specialiștilor în consiliere și asistență psihopedagogică prin integrarea acestora în comunitatea școlii, oferindu-le stabilitate și confort, dar și posibilitatea de a fi factorul de stabilitate în parcursul școlar al elevului, având în același timp șansa de evoluție profesională în carieră.

9. Proces didactic diferențiat!

Pentru nevoile individuale ale copilului și elevului, toate resursele umane, instituționale și materiale conlucrează pentru a oferi: proces didactic diferențiat, intervenții calitative, activități complementare, suplimentare, adaptare școlară și curriculară, mediu educațional responsabilizant.

10. Avem șansa de a construi împreună ECHITATEA în DIVERSITATE!

Ministerul Educației este deschis oricărei propuneri constructive în spiritul discuțiilor de astăzi!

Sorin Mihai CÎMPEANU,

Ministrul Educației

Pagini