Eşti aici

Noutăți MEN

Subscribe to Flux Noutăți MEN
Actualizat: în urmă cu 11 ore 49 de minute

Povești de succes din învățământul profesional și tehnic: un compendium cu povești reale

18 Septembrie 2018 - 4:58pm
18 Sep 2018

Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) a lansat un compendium cu poveștile de succes ale absolvenților învățământului profesional și tehnic. Exemplele prezentate demonstrează capacitatea învățământului profesional și tehnic de a oferi elevilor o carieră de succes și evidențiază drumul deschis de acest tip de învățământ spre împlinirea unor aspirații profesionale dintre cele mai variate.

Compendiumul poate fi utilizat la orele de consiliere și orientare profesionalăîn special pentru învățământul gimnazial. Textele ilustrează beneficiile implicării active a companiilor în învățământul profesional și tehnic, în primul rând în ceea ce privește capacitatea acestuia de a asigura o forță de muncă calificată în concordanță cu nevoile pieței muncii.

Compendiumul de bune practici pentru creșterea vizibilității și atractivității învățământului profesional și tehnic – Povești de succes este elaborat în cadrul proiectului „European Quality Assurance in Vocational Education and Training - National Reference Points” (EQAVET-NRP-RO), cofinanțat de Comisia Europeană/Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA), prin programul ERASMUS+.

Acesta poate fi consultat pe platforma Alege-ți drumul astfel:

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Semnarea Programului de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România și Ministerul Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă

11 Septembrie 2018 - 4:17pm
11 Sep 2018

Astăzi, 11 septembrie 2018, a avut loc semnarea noului Program de cooperare în domeniul educației între Ministerul Educației Naționale din România și Ministerul Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă pentru perioada 2018-2022, de către ministrul educației naționale, domnul Valentin Popa, și ambasadorul Republicii Slovace, Excelența sa, domnul Karol Mistrík.

Semnarea documentului s-a desfășurat la Palatul Victoria, în prezența prim-ministrului României, doamna Viorica Dăncilă, și a omologului său slovac, domnul Peter Pellegrini.

Programul de cooperare oferă cadrul legal pentru continuarea relațiilor bilaterale în domeniul educației dintre România și Republica Slovacia, concretizate prin acordarea anuală de burse pentru studii universitare parțiale destinate studenților, burse pentru stagii de specializare și studii pentru doctoranzi și cadre didactice universitare, locuri la cursurile de vară de limbă, literatură și civilizație, organizate de instituțiile de învățământ superior din cele două state.

De asemenea, este sprijinită studierea limbii și literaturii române, respectiv a limbii și literaturii slovace, prin asigurarea funcționării lectoratului românesc de la Universitatea Comenius din Bratislava și a celui slovac de la Universitatea din București.

Persoanele aparținând minorității slovace din România beneficiază, prin acest Program, de sprijin din partea Ministerului Educației, Științei, Cercetării și Sportului din Republica Slovacă, constând în burse guvernamentale de studii pentru învățământul superior și locuri la cursuri de vară pentru elevii din învățământul preuniversitar, în Republica Slovacă.

Cadrele didactice din învățământul preuniversitar din România beneficiază de cursuri de specialitate și metodică în Republica Slovacă, iar partea slovacă poate trimite cadre didactice în țara noastră pentru predarea limbii și literaturii slovace sau a altor discipline de studiu la unitățile de învățământ preuniversitar cu limba de predare slovacă.

În același timp, sunt încurajate dezvoltarea cooperării directe dintre unități și instituții de învățământ de toate nivelurile și schimburile de cadre didactice și doctoranzi.

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

În anul școlar 2018-2019, evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în luna mai 2019

11 Septembrie 2018 - 2:47pm
11 Sep 2018

Probele din cadrul evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se vor desfășura în anul școlar 2018-2019, în intervalul 7 - 23 mai 2019. Calendarul de administrare a acestor evaluări a fost aprobat de Ministerul Educației Naționale și publicat pe edu.ro.

Astfel, evaluarea elevilor la finalul clasei a II-a (EN II) va avea loc în perioada 7 - 10 mai. Probele scrise la limba română și limba maternă sunt programate în 7 mai, fiind urmate a doua zi (8 mai) de testele de citire la cele două discipline. Proba de matematică este prevăzută pentru data de 9 mai, în timp ce proba de limbă română (scris și citit) pentru elevii din rândul minorităților naționale se va desfășura în data de 10 mai.

Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a) are următorul calendar: limba română (14 mai), matematică (15 mai) și limba maternă (16 mai).

Elevii claselor a VI-a vor susține evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) în zilele de 22 mai (limbă și comunicare) și 23 mai (matematică și științele naturii).

Conform Legii Educației Naționale nr. 1/2011, rezultatele EN II și EN VI au ca scop elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și preorientarea școlară, iar rezultatele EN IV sunt utilizate și pentru diagnoza de sistem, la nivelul acestui tip de învățământ (ciclul primar). Precizăm că rezultatele evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a se comunică doar părinților acestora.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Trei medalii de argint și o medalie de bronz, palmaresul elevilor români la Olimpiada Internaţională de Informatică 2018

11 Septembrie 2018 - 12:05pm
11 Sep 2018

Lotul olimpic al României şi-a adjudecat patru premii (trei medalii de argint şi o medalie de bronz) la a XXX-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Informatică (IOI 2018), desfăşurată la Tsukuba (Japonia), în perioada 1 - 8 septembrie.

Medaliile de argint au fost obţinute de Alex Tatomir (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Nicolae Bălcescu" din Brăila), Ioan-Tiberiu Mușat (clasa a IX-a) și Ștefan Constantin-Buliga (clasa a XII-a), ambii de la Colegiul Național „Tudor Vianu" din București. Ștefan Constantin-Buliga este deținătorul unei medalii de aur la ediția de anul trecut.

Costin-Andrei Oncescu (clasa a XII-a/Colegiul Naţional „Dinicu Golescu” din Câmpulung Muscel, jud. Argeş), premiat cu argint în 2016 și cu bronz în 2017, a intrat în posesia unei noi medalii de bronz.  

Ediţia din acest an a reunit 335 de concurenţi din 87 de ţări.

Echipa României a fost însoțită și coordonată de Szabó Zoltan (profesor la Liceul Tehnologic „Petru Maior” din Reghin/ISJ Mureș) și Adrian Budău (student la Universitatea din București). 

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Noi categorii de personal didactic incluse la plata cu ora

10 Septembrie 2018 - 11:09am
10 Sep 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a semnat ordinul pentru aprobarea Normelor metodologice privind salarizarea prin plata cu ora pentru personalul didactic de predare, de conducere, de îndrumare și control, precum și pentru cadrele didactice metodiste din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat și unitățile conexe.

Formulele de calcul s-au păstrat ca în anii trecuți, astfel încât veniturile profesorilor încadrați în regim de plată cu ora cresc în același ritm cu salariile, respectiv cu 25% mai mult față de începtul anului școlar precendent.

Ca noutate, au fost incluse două categorii de personal care își vor desfășura activitatea în baza unui contract civil de furnizare servicii pentru activități independente ocazionale. Astfel, vor fi remunerate în regim de plata cu ora următoarele activități:

- activităţile desfăşurate de cadrele didactice metodiste din unităţile de învăţământ preuniversitar care participă la inspecțiile curente, inspecţiile de specialitate şi speciale pentru acordarea gradelor didactice II şi I sau la inspecţia curentă şi specială pentru acordarea gradului didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor, în cazul în care aceste inspecţii nu se pot asigura de către inspectorul școlar din inspectoratul școlar;

- activitatea desfăşurată de membrii comisiilor de examen în vederea acordării gradelor didactice II şi I pentru maiştri-instructori, antrenori, educatori-puericultori, educatoare şi învăţători din unităţile de învăţământ preuniversitar-centre de perfecţionare.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Mesajul ministrului Educației Naționale, Valentin Popa, cu prilejul deschiderii anului școlar 2018-2019

10 Septembrie 2018 - 8:54am
10 Sep 2018

«Dragi elevi, profesori și părinți,

Anul școlar 2018-2019 începe într-o zi care ne duce cu gândul la simbolul succesului în învățământ. Ziua de azi coincide cu nota 10 din catalog pe care sper să o obțină fiecare elev care trece astăzi pragul școlii.

Cadrelor didactice le urez succes în misiunea lor de a fi călăuze pe drumul cunoașterii.  Școala începe anul acesta cu 124 de dascăli care au obținut nota 10 la examenul de titularizare, ei alăturându-se multor altor profesori de 10 care activează deja în sistem. Vreau să-i felicit pe toți pentru performanța și dăruirea de care au dat dovadă și să le mulțumesc tuturor angajaților din învățământ pentru efortul pe care îl depun, zi de zi, în conturarea unui sistem educațional de calitate!

Părinților le doresc spor în tot ce vor face și bucurii din partea voastră, a elevilor, astfel încât rolul lor în lume să fie unul nobil, conectat, prin voi, la România de mâine.

Nevoia de cunoaștere este una vitală în zilele pe care le trăim și, de aceea, suntem profund preocupați să asigurăm șanse egale la educație tuturor copiilor din România.

Elevii claselor I-VI beneficiază, din acest an școlar, de manuale noi. Mai mult, elevii vor avea manuale noi pentru 26 de discipline la care nu au existat manuscrise în ultimii 20 de ani.

Alături de colegii din Guvern, am depus toate eforturile pentru ca profesorii să primească, încă din luna martie 2018, salarii mai mari. În plus, am decis să fie plătiți și pentru munca extraordinară pe care o depun în organizarea olimpiadelor, iar pentru cadrele didactice implicate în organizarea examenelor naționale am majorat cu 60% sumele pe care le primesc pentru această activitate.

Pentru a-i susține pe tinerii de liceu din mediile defavorizate, Ministerul Educației Naționale a majorat ajutorul prevăzut în programul „Bani de liceu”, iar absolvenții din mediul rural au putut candida, în premieră, pe locuri speciale în facultăți. 

Acestea sunt doar câteva dintre măsurile noi pe care le-am luat în ultimele luni pentru îmbunătățirea sistemului de învățământ. Mai mult, în săptămânile următoare, vom majora și bursele pentru elevii cuprinși în învățământul profesional și dual.

Vă asigur că vom investi în continuare în educație, astfel încât respectul și statutul nobil al profesorilor să fie reconfirmate în societate, iar elevii să beneficieze de un act educațional de calitate, în drumul lor spre performanță.

Vă urez an școlar cu multe împliniri!»

Valentin POPA

Ministrul Educației Naționale

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Agenda ministrului Educaţiei Naționale, Valentin Popa, pentru ziua de luni, 10 septembrie (începerea anului şcolar 2018 - 2019)

9 Septembrie 2018 - 1:58pm
09 Sep 2018

Ministrul Educaţiei Naționale, Valentin Popa, va participa luni, 10 septembrie, la deschiderea festivă a cursurilor noului an şcolar în județul Harghita, având următorul program:

  ora 9:00 - Ceremonie de deschidere a noului an școlar la Colegiul Național „Octavian Goga" din Miercurea Ciuc

  ora 11:00 - Ceremonie de deschidere a noului an școlar la Școala Gimnazială „Márton Áron" din Sândominic (comuna Sândominic).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Rata finală de promovare în a doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2018 (după soluţionarea contestaţiilor) este de 29,7%

5 Septembrie 2018 - 6:11pm
05 Sep 2018

Rezultatele finale înregistrate în sesiunea august-septembrie a examenului naţional de Bacalaureat 2018, după soluţionarea contestaţiilor, indică o rată de promovare de 29,7%. În raport cu rata de promovare generată de rezultatele iniţiale (26,9%) se constată o majorare de 2,8%, iar în raport cu procentul final din sesiunea a II-a de anul trecut (28,3%), creșterea este de 1,4%. Prin urmare, au promovat examenul de Bacalaureat, în sesiunea august-septembrie, 10.589 de candidați, cu 986 mai mulţi faţă de prima afişare a rezultatelor (9.603). 

Au fost depuse 11.582 de contestaţii, defalcate astfel: proba E)a) - 3.081, proba E)b) - 138, proba E)c) - 4.366 și proba E)d) - 3.997. În medie, notele lucrărilor contestate au fost modificate cu aproximativ 0,5 puncte (în plus sau în minus).

După soluţionarea contestaţiilor, s-au înregistrat procente de promovare de peste 35% în județele Neamț (38,87%), Dolj (38,38%), Bacău (35,71%) și Olt (35,13%). În judeţele Ilfov și Giurgiu rata de reuşită a fost sub 20%. În Capitală, rata finală de promovare este de 29,95%.

În condițiile în care procesul de soluționare a contestațiilor s-a încheiat mai repede, rezultatele au fost afișate astăzi, 5 septembrie, cu o zi în devans față de calendarul inițial, atât la centrele de examen, cât și pe site-ul bacalaureat.edu.ro.

BIROUL DE COMUNICARE

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Majorarea cuantumului sprijinului financiar acordat beneficiarilor Programului național de protecție socială „Bani de liceu”

5 Septembrie 2018 - 6:09pm
05 Sep 2018

Guvernul a aprobat astăzi, 5 septembrie, proiectul de Hotărâre pentru modificarea art. 2 din H.G. nr. 1488/2004 privind aprobarea criteriilor și a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului național de protecție socială „Bani de liceu".

Începând cu noul an școlar, fiecare beneficiar va primi lunar, pe toata durata cursurilor, în situația respectării tuturor condițiilor legale prevăzute, suma de 250 lei/lunar, față de 180 lei/lunar cât primea până în prezent.

De asemenea, valoarea plafonului maxim de acordare a bursei este crescută de la 150 lei la 500 lei, pe membru de familie, dată fiind necesitatea de a corela plafonul de acordare a sprijinului cu situația economică actuală - salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată fiind stabilit, începând cu ianuarie 2018, la suma de 1.900 lei lunar.

Prin indexarea cuantumului plafonului de accesare a programului la valoarea de 500 de lei inclusiv, venit brut maxim per membru de familie, MEN estimează că numărul potențialilor beneficiari va putea crește semnificativ. În anul școlar 2017 - 2018, peste 33.057 de elevi au beneficiat de acest program.

Ministerul Educației Naționale va accesa fonduri europene prin Programul Operațional Capital Uman pentru susținerea și continuarea programului „Bani de liceu”, fonduri ce vor acoperi și cheltuielile realizate de statul român pentru perioada anilor școlari 2015-2018, în vederea acordării acestui sprijin financiar.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2018 - 2019

5 Septembrie 2018 - 5:51pm
05 Sep 2018

Guvernul a aprobat proiectul de modificare a Hotărârii Guvernului nr. 158/2018 privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare şi a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2018 - 2019, ca urmare a modificării statutului unor specializări conform rapoartelor ARACIS, introducerii de noi specializări evaluate de ARACIS și actualizării unor structuri ale instituțiilor de învățământ superior, la cererea acestora în perioada 22.02.2018 - 26.07.2018.

Actul normativ adoptat în ședința de Guvern de astăzi, 5 septembrie 2018, introduce cinci specializări/programe de studii universitare de licență noi la nivel național, față de cele existente în Nomenclatorul domeniilor şi al specializărilor/programelor de studii universitare (anexa 1), și anume: Energetică și tehnologii informatice, Sisteme de transport operațional, Mecatronica sistemelor biotehnice, Informatică aplicată în ingineria mediului, Fotografie.

Totodată, proiectul adoptat cuprinde, în anexele 2-5, un număr de 27 specializări/programe de studii de licență (autorizate provizoriu) noi care vor intra în structura instituțiilor de învățământ superior, începând cu anul universitar 2018 - 2019, precum și 207 specializări/programe de studii universitare de licență care au fost evaluate periodic. Dintre acestea, pentru 99 specializări/programe de studii universitare de licență există modificări ale capacităților de școlarizare, conform rapoartelor ARACIS.

În plus, ca urmare a intrării în lichidare a unor specializări propuse de instituțiile de învățământ superior (în baza hotărârilor de senat), se reglementează și faptul că instituțiile de învățământ superior vor asigura școlarizarea studenților deja înmatriculați la specializările/programele intrate în lichidare, până la finalizarea ciclului de studii respectiv. Această situație nu a fost reglementată explicit, până în acest moment, deși a rezultat din interpretarea prevederilor legale și din aplicarea temeinică a normelor primare.

De asemenea, au fost reglementate și aspectele care vizează înmatricularea la specializările care intră în lichidare, în sensul că „instituțiile de învățământ superior nu vor înmatricula noi studenți, indiferent de modalitatea de înmatriculare, respectiv prin transfer, continuare de studii etc., la specializările/ programele intrate în lichidare”, în caz contrar putându-se ajunge la școlarizarea sine die a programului de studii respectiv, fără ca acesta să mai fie supus prevederilor legale (OUG nr. 75/2005, cu modificările și completările ulterioare).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Actualizarea domeniilor şi programelor de studii universitare de master acreditate şi a numărului maxim de studenți ce pot fi școlarizați în anul universitar 2018 - 2019

5 Septembrie 2018 - 5:22pm
05 Sep 2018

Executivul a aprobat în ședința de astăzi, 5 septembrie, proiectul de Hotărâre pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 185/2018 privind domeniile şi programele de studii universitare de master acreditate şi numărul maxim de studenți ce pot fi școlarizați în anul universitar 2018 - 2019, prin care se actualizează domeniile, programele de studii universitare de master și numărul maxim de studenți ce pot fi școlarizați în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat și particular acreditate.

Reglementările prevăzute în această hotărâre de Guvern au fost inițiate la propunerea Senatelor universităților și privesc actualizarea/reorganizarea programelor în cadrul domeniilor de studii universitare de masterat, pentru a răspunde cerințelor angajatorilor și solicitărilor beneficiarilor.

Instituțiile de învățământ superior de stat și particulare acreditate de Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior pot organiza admitere numai în domeniile și programele de studii universitare de masterat aprobate prin hotărâre de Guvern, în concordanță cu prevederile Nomenclatorului domeniilor și al specializărilor/programelor de studii universitare și a structurii instituțiilor de învățământ superior pentru anul universitar 2018 - 2019, aprobat, de asemenea, prin hotărâre de Guvern.

Astfel, 29 programe de studii universitare de master au fost evaluate și acreditate de către ARACIS, în perioada aprilie - iulie 2018: 25 de programe de studii universitare de master au fost încadrate într-un domeniu existent acreditat și 4 programe de studii universitare de master au primit rezoluția încredere - acreditare (înființare de domenii noi prin acreditare de programe).

Având în vedere că 16 programe de studii universitare de master au intrat în lichidare, la solicitarea expresă a instituțiilor de învățământ superior, în sensul în care acestea nu se mai regăsesc în structura instituțiilor de învățământ superior, au fost reglementate și aspectele care țin de faptul că „instituțiile de învățământ superior vor asigura școlarizarea studenților deja înmatriculați la programele intrate în lichidare”, până la finalizarea studiilor.

De asemenea, s-au reglementat și aspectele care vizează înmatricularea la specializările care intră în lichidare, în sensul că „instituțiile de învățământ superior nu vor înmatricula noi studenți, indiferent de modalitatea de înmatriculare, respectiv prin transfer, continuare de studii etc., la specializările/programele intrate în lichidare”, în caz contrar putându-se ajunge la școlarizarea sine die a programului de studii respectiv, fără ca acesta să mai fie supus prevederilor legale (OUG nr. 75/2005, cu modificările și completările ulterioare).

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Ministerul Educației Naționale a lansat în consultare publică proiectul Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare

11 Iulie 2018 - 4:18pm
11 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat, astăzi, 11 iulie, în consultare publică, proiectul Metodologiei-cadru care reglementează organizarea și desfășurarea competițiilor școlare.

Sintagma „competiții școlare” include olimpiadele școlare și concursurile școlare organizate pe discipline de învățământ, interdisciplinare, multidisciplinare, transdisciplinare/calificări și domenii de pregătire profesională, concursuri de creație, concursuri și festivaluri cultural-artistice, campionate și concursuri sportive școlare pentru elevi. Acestea au caracter științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic și sportiv.

Metodologia respectă principiul egalității de șanse și, în egală măsură, susține performanța școlară înaltă, stabilind subiecte unice, pe țară, la etapa județeană a olimpiadelor școlare și acordând, în baza unui clasament național, locuri suplimentare la etapa națională a olimpiadei. 

Numărul participanților la etapa națională este de 70 elevi/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie și 60 elevi/an de studiu la celelalte olimpiade care se organizează în toate județele și sectoarele municipiului București. Se califică, la etapa națională, cei 47 de câștigători ai etapei județene, din cele 41 de județe și 6 (șase) sectoare ale municipiului București, la care se adaugă 23, respectiv 13 locuri suplimentare/an de studiu, conform ierarhiei din clasamentul național.

La olimpiadele care nu se organizează în toate județele, formula de calcul a numărului de participanți la etapa națională este stabilită în metodologie.

Selecția membrilor comisiilor centrale ale olimpiadelor naționale se realizează, pe baza aplicațiilor candidaților în platforma brainmap.ro, de către o comisie de selecție a MEN care va avea în vedere principiul calității în educație.

Tot în vederea creșterii calității condițiilor de organizare și desfășurare a olimpiadelor naționale, se va dubla alocarea financiară pentru elevii și cadrele didactice participante la etapa națională a olimpiadelor școlare, de la 50 lei/persoană/zi la 100 lei/persoană/zi pentru serviciile de masă și cazare.

În premieră, este prevăzută plata cadrelor didactice implicate în organizarea etapelor județene și naționale. Aceasta se va face similar plății cadrelor didactice implicate în examenul național de Bacalaureat, cu excepția evaluatorilor, ale căror remunerații sunt dublate, comparativ cu tarifele practicate pentru evaluarea lucrărilor de la examenul de Bacalaureat.

În acest context, reamintim că sumele nete de plată acordate profesorilor implicați în organizarea și desfășurarea examenelor naționale de bacalaureat și evaluare națională pentru clasa a VIII-a au crescut deja cu 60% în anul 2018 față de anul precedent.

O altă noutate a acestui proiect de metodologie o reprezintă modalitatea de evaluare a lucrărilor elevilor participanți la etapa județeană a olimpiadelor școlare. Aceasta se va realiza în alt județ (județul evaluator) decât cel în care a susținut proba candidatul (județul de origine), ceea ce crește gradul de obiectivitate în aprecierea lucrărilor și siguranța stabilirii unei reale ierarhii naționale a valorilor. Soluționarea contestațiilor se va face, de asemenea, în alt județ decât județul de origine și județul evaluator.

Un element de noutate introdus de acest proiect de metodologie îl constituie și desfășurarea etapei naționale a olimpiadelor, de regulă, în universitățile de stat din România. În acest fel, olimpicii vor cunoaște, în mod direct, facilitățile pe care universitățile românești le pot pune la dispoziția lor pentru studii universitare și de cercetare în domeniu.

Particularitățile olimpiadelor date de specificul disciplinei vor fi prevăzute prin regulamente specifice de organizare și desfășurare a competițiilor școlare elaborate și aprobate la nivelul MEN.

Competițiile școlare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care manifestă interes și aptitudini deosebite în domeniul științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic și în cel sportiv. Totodată, competițiile școlare promovează valorile culturale și etice fundamentale, spiritul de fair-play, competitivitatea și comunicarea interpersonală.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Șapte unități de învățământ recepționate în cadrul proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare, derulat de Ministerul Educației Naționale

11 Iulie 2018 - 11:52am
11 Iul 2018

În cadrul Proiectului Reabilitarea Infrastructurii Școlare (P.R.I.S), derulat de Ministerul Educației Naționale prin Unitatea de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Rețelei Școlare și Universitare (UMPMRSU), se desfășoară, în această săptămână, recepția finală a 7 unități de învățământ din județele Călărași, Vaslui, Maramureș și Olt. Valoarea de investiție se ridică la 11.613.082,27 lei (cu TVA).

Astfel, sunt în derulare procedurile de recepție pentru:

  • Școala cu clasele I-IV nr. 2 Fundeni, județul Călărași
  • Școlile cu clasele I-VIII din Cepești - Bogdănița, Șuletea și Zorleni, județul Vaslui
  • Școala cu clasele I-VIII din Repedea, județul Maramureș
  • Școlile cu clasele I-VIII din Alunișu - Spineni și Floru - Icoana, județul Olt

Precizăm că recepția finală este o procedură ce are loc după expirarea perioadei de garanție de un an de la finalizarea obiectivelor de investiții. 

Pentru Proiectul privind Reabilitarea Infrastructurii Şcolare, Guvernul României a încheiat un contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) și un acord-cadru de împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE).

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

11 iulie: proba scrisă din cadrul concursului de ocupare a posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învățământul preuniversitar (titularizare)

10 Iulie 2018 - 12:30pm
10 Iul 2018

Proba scrisă din cadrul concursului naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2018, se va desfășura miercuri, 11 iulie, începând cu ora 10:00, în 87 centre de examen. 

Pentru susținerea acestei probe s-au înscris 31.052 de candidați, număr în creștere comparativ cu anul trecut (27.551 de candidaţi). Dintre aceștia, 4.625 de candidaţi sunt absolvenţi din promoția curentă. Aceștia îşi pot valida fișele de înscriere cel târziu până în dimineața zilei de 11 iulie, ora 9:00.

La nivel naţional sunt disponibile 4.502 posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată. Dintre acestea, 3.354 de posturi didactice/catedre vacante sunt în mediul urban şi 1.148 în mediul rural.

Cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează următoarele discipline/specializări: educatori/profesori pentru învăţământ preşcolar în limba română (1.094), învățători/profesori pentru învăţământ primar în limba română (882), muzică instrumentală (274) și educaţie fizică şi sport (287).

Dintre disciplinele cu cei mai mulți candidați înscriși menționăm Limba și literatura română/pedagogia preșcolară și metodica desfășurării activităților instructiv-educative în grădinița de copii (5.405), limba și literatură română/elemente de pedagogie școlară și elemente de didactică generală aplicate disciplinelor din învățământul primar (4.176), limba și literatura română (2.735), educație fizică și sport (2.548) și limba și literatura engleză (1.877).

Pentru susţinerea probei scrise, candidaţii trebuie să fie prezenţi în sala de concurs cel mai devreme la ora 8.00 şi cel mai târziu la ora 9.00, înainte de comunicarea subiectelor. După primirea subiectelor, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore, timp ce poate fi depăşit cu 1-2 ore doar în cazul candidaţilor cu anumite deficiențe. 

Subiectele, traducerea acestora în limbile minorităților naţionale şi baremele de evaluare pentru cele 115 discipline de concurs sunt asigurate de Centrul National de Evaluare şi Examinare şi vor fi publicate, după susținerea probei scrise, pe site-ul subiecte2018.edu.roLucrările scrise vor fi evaluate în 11 centre organizate la nivel naţional.

Primele rezultate la proba scrisă vor fi afişate în data de 17 iulie, la sediile inspectoratelor şcolare şi pe site-ul http://titularizare.edu.ro. Contestaţiile se depun la sediile inspectoratelor şcolare judeţene în zilele de 17 iulie, după afişarea rezultatelor, până la ora 21:00, respectiv 18 iulie, până la ora 15:00. Rezultatele finale se afişează la sediile inspectoratelor şcolare judeţene şi pe site-ul menţionat anterior în data de 24 iulie.

Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată (titularizare), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială în profilul postului.

Repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată se realizează în ședințe publice organizate de inspectoratele şcolare în data de 25 iulie.

În data de 26 iulie 2018 va avea loc repartizarea pe posturile didactice de predare vacante a cadrelor didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concurs, care au participat la concursul naţional şi au obținut minimum nota 7 (şapte) atât la proba scrisă, cât şi la proba practică/inspecţia specială la clasă în profilul postului, cu păstrarea statutului de cadru didactic titular.

Cadrul normativ care reglementează organizarea şi desfăşurarea concursului naţional de ocupare a posturilor/catedrelor didactice vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar 2018, precum şi programele specifice pentru concurs sunt disponibile pe site-ul http://titularizare.edu.ro.  

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

112.809 absolvenţi ai clasei a VIII-a au fost repartizaţi în învăţământul liceal de stat, în prima etapă (an școlar 2018-2019)

9 Iulie 2018 - 5:54pm
09 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a publicat astăzi, 9 iulie, pe site-ul admitere.edu.ro, rezultatele repartizării computerizate în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor de clasa a VIII-a. Astfel, dintre cei 114.115 elevi care au completat fişe de înscriere, au fost repartizaţi 112.809 elevi (98,85%), în funcție de una dintre opţiunile exprimate. Numărul total de opţiuni selectate de către candidaţi a fost de 1.660.253, ceea ce conduce la o medie de 14 opţiuni/elev.

Primele 5 specializări la nivel național în funcție de ultima medie de admitere:

1. Colegiul Naţional „Sfântul Sava" din București: Matematică-informatică – ultima medie de admitere - 9,91

2. Colegiul Naţional „Mircea Cel Bătrân" din Constanţa: Matematică-informatică – ultima medie de admitere - 9,85

3. Colegiul National „Fratii Buzești" Craiova: Științele naturii – ultima medie de admitere - 9,85

4. Colegiul Naţional „Sfântul Sava" din București: Științele naturii – ultima medie de admitere - 9,84

5. Colegiul Naţional „B. P. Hașdeu" din Buzău: Matematică-informatică -  ultima medie de admitere - 9,78.

Primele 5 licee la nivel naţional, ordonate după cele mai mari medii de admitere, sunt următoarele:

1. Colegiul Naţional „Sfântul Sava” din Bucureşti: 9,61 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

2. Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti: 9,57 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

3Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti: 9,5o - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

4. Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca: 9,45 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere

5. Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Bucureşti: 9,45 - ultima medie de admitere, 10 - prima medie de admitere.

1306 elevi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să le permită încadrarea într-o unitate de învăţământ liceal. Aceştia vor intra fie în etapa de soluționare a cazurilor speciale  (16-18 iulie), fie în a doua etapă a repartizării, programată în data de 7 septembrie, alături de absolvenții clasei a VIII-a care nu au participat în această etapă, care nu s-au înscris sau care nu au avut situația școlară încheiată înainte de această etapă.

Conform calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, în perioada 10 - 13 iulie candidații vor depune dosarele de înscriere la secretariatele liceelor în care au fost admiși. În perioada 16-18 iulie, comisia judeţeană de admitere va rezolva toate cazurile speciale apărute după etapa de repartizare computerizată, dar și situațiile candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi ale candidaților care nu au participat deloc sau au participat, dar nu au fost repartizați computerizat.

În etapele premergătoare repartizării computerizate, au fost admişi în învăţământul liceal de stat, conform reglementărilor în vigoare, 12.014 elevi la specializări vocaţionale (dintre care 600 de elevi în învăţământul militar), 1.933 de elevi pe locurile speciale rezervate candidaţilor de etnie romă și 863 de elevi în învățământul special. Alți 17.756 de elevi s-au înscris pentru învăţământul profesional.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Bacalaureat 2018, sesiunea iunie - iulie: rezultate finale după soluționarea contestațiilor

9 Iulie 2018 - 1:37pm
09 Iul 2018

Rata de promovare (după soluționarea contestațiilor) înregistrată de absolvenţii care au finalizat studiile liceale în promoția 2017-2018 și au susţinut probele examenului de Bacalaureat în prima sesiune este de 74,7%, în creștere cu 2% față de rata inițială (72,7%). Rata generală de promovare, incluzând și absolvenții din promoțiile anterioare, este de 69,7% (în creștere de la 67,7%.). Numărul mediilor de 10 a crescut la 132 (iniţial au fost înregistrate 104).

Astfel, au promovat 86.162 de candidaţi dintr-un total de 123.619 candidaţi prezenţi.

În total, au fost depuse 44.401 contestaţii. În medie, după contestații, notele au fost modificate cu până în 0,5 puncte. Astfel, în cele mai multe dintre cazuri (peste 35%), notele au crescut cu până la 0,5 puncte. În aproximativ 20% dintre cazuri, după contestații, notele au scăzut cu până la 0,5 puncte.

Din totalul celor 136.866 de candidaţi înscrişi, s-au prezentat 123.619 candidaţi. Au fost eliminaţi pentru fraudă sau tentativă de fraudă 117 candidaţi. Aceştia nu se vor putea înscrie la următoarele două sesiuni ale Bacalaureatului.

Precizăm că nota minimă de promovare pentru fiecare disciplină este 5, iar media finală pentru promovarea examenului este minimum 6. Procentul de promovare s-a calculat din totalul candidaţilor prezenţi, incluzând în această categorie şi candidaţii eliminaţi.

Ratele finale de promovare în anii precedenți au fost de: 72,9% în 2017, 68,1% în 2016, 67,8% în 2015 și 60,6% în 2014.

Înscrierea candidaților pentru a doua sesiune se va derula între 10 și 13 iulie. Candidații care promovează examenele de corigențe se pot înscrie în data de 27 iulie. Probele din sesiunea de toamnă a Bacalaureatului 2018 se vor desfășura între 20 august și 31 august.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Convorbire telefonică între ministrul Valentin Popa și ministrul ungar de Externe, Peter Szijjarto

6 Iulie 2018 - 12:40pm
06 Iul 2018

Ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa, a avut, astăzi, 6 iulie, o discuție telefonică cu ministrul ungar de Externe, domnul Peter Szijjarto, la solicitarea acestuia.

Ministrul Valentin Popa a fost informat de șeful diplomației ungare cu privire la rezultatul celei mai recente întâlniri între reprezentanții Ungariei și Ucrainei pe marginea aplicării articolului 7 al Legii educației din Ucraina.

Cu acest prilej, ministrul român al Educației l-a informat pe ministrul de Externe ungar în privința angajamentului autorităților române de a continua dialogul susținut cu partea ucraineană pentru identificarea celor mai bune soluții pentru asigurarea educației în limba română în Ucraina, în conformitate cu obligațiile internaționale asumate de acest stat.

Ministrul Valentin Popa a evidențiat așteptările părții române ca autoritățile de la Kiev să aibă un dialog constant, concret și de substanță cu minoritatea română în procesul de implementare a dispozițiilor art. 7 și a oricăror altor măsuri legislative de natură a le afecta dreptul la identitate etnică, lingivistică, culturală și religioasă.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Timișoara este gazda Balcaniadelor de Informatică pentru juniori și seniori (edițiile 2018)

6 Iulie 2018 - 12:29pm
06 Iul 2018

Olimpiada Balcanică de Informatică pentru seniori (ediția a 26-a) și Olimpiada Balcanică de Informatică pentru juniori (ediția a 12-a) se vor desfășura la Timișoara, în perioada 7 – 13 iulie. Festivitatea de deschidere va avea loc duminică, 8 iulie, la Teatrul Naţional (ora 17:00).

Potrivit regulamentelor de organizare, participanţii sunt elevi din învăţământul secundar, cu vârsta de până la 15 ani şi jumătate (juniori), respectiv 19 ani (seniori). Fiecare echipă are în componență maximum patru elevi și este coordonată de doi profesori. Țara gazdă are dreptul să înscrie două echipe.

La edițiile din acest an au confirmat participarea loturile olimpice de profil din țările din regiune, precum și din țări cu statut de invitat: România, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cipru, Grecia, Macedonia, Moldova, Muntenegru, Serbia, Slovenia, Italia, Turcia și Turkmenistan.

Balcaniadele de informatică sunt organizate de Ministerul Educației Naționale, Inspectoratul Școlar Județean Timiş şi Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, în parteneriat cu Consiliul Judeţean și Primăria Timişoara, Universitatea de Vest şi Universitatea Politehnică şi unităţi de învăţământ din Timişoara. Detalii suplimentare sunt disponibile pe site-ul evenimentului.

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Măsuri de reglementare a cadrului formal pentru încheierea contractelor de muncă în regim de plata cu ora în unitățile de învățământ preuniversitar

5 Iulie 2018 - 4:56pm
05 Iul 2018

Ministerul Educaţiei Naţionale a lansat, astăzi, 5 iulie, în consultare publică, proiectul de ordin pentru aprobarea normelor metodologice privind întocmirea proiectului de încadrare, respectiv a planului de încadrare a personalului didactic de predare din unitățile de învățământ preuniversitar și încadrarea în regim de plata cu ora a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar.

Ordinul va reglementa cadrul formal pentru încheierea contractelor de muncă prin identificarea tuturor posturilor/catedrelor ce conțin orele propuse a fi susținute în regim de plata cu ora.

În acest mod, cadrele didactice din învățământul preuniversitar vor avea siguranța că desfășoară activitatea la clasa în baza unui contract de muncă care le va garanta întotdeauna plata integrală a muncii prestate.

Prin ordinul mai sus-menționat se va asigura:

  • în premieră, o formă unitară națională a planului de încadrare, cu personal didactic de predare, la nivelul tuturor unităților de învățământ preuniversitar. Pe cale de consecință, va exista o evidență strictă la nivelul acestora și o centralizare riguroasă a posturilor/catedrelor didactice ocupate, rezervate și vacante din toată țara;
  • posibilitatea ca în etapa de încadrare a personalului didactic de predare titular, anumite categorii de personal didactic de predare care beneficiază de rezervarea postului didactic de predare/catedrei să poată fi încadrate, la cerere, în regim de plata cu ora pe posturile didactice/catedrele pe care sunt titulare, până la cel mult jumătate din numărul de ore pe săptămână dintr-o normă didactică de predare-învăţare-evaluare;
  • ordinea în care se ocupă posturile didactice de predare/catedrele vacante şi rezervate în regim de plata cu ora, precum şi perioada pentru care se realizează încadrarea personalului didactic de predare calificat pe posturi didactice/catedre, în regim de plata cu ora;
  • reglementarea atribuirii, în mod unitar, la nivel naţional, în toate unităţile de învăţământ preuniversitar, a posturilor didactice de predare/catedrelor în regim de plata cu ora, în baza unui contract individual de muncă separat de cel aferent funcţiei de bază;
  • evidenţierea activităţilor desfăşurate de personalul didactic de predare, atât în fişa postului, cât şi prin întocmirea unor fişe de activitate lunară aferente contractelor în regim de plata cu ora;
  • reglementarea situaţiilor în care orele de activitate de predare pot fi susținute prin suplinire colegială.

Tot ca element de noutate, au fost create instrucțiuni pentru evidențierea tuturor orelor în posturile titularilor, a orelor în posturile vacante având diferite destinații (concurs de titularizare, definitivat, ocupare în regim de plată cu ora etc.), a disciplinelor susținute și a altor elemente specifice.

 

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

8 iulie: festivitatea de deschidere a Olimpiadei Internaționale de Matematică 2018

5 Iulie 2018 - 2:37pm
05 Iul 2018

România găzduiește, în perioada 3 - 14 iulie, la Cluj-Napoca, a 59-a ediție a Olimpiadei Internaţionale de Matematică (OIM), competiție dedicată elevilor de liceu. Olimpiada reunește 615 concurenți și 263 profesori coordonatori sau observatori din 114 țări. Fiecare stat este reprezentat de o echipă formată din maximum șase elevi, însoţită de cel puţin doi profesori. Participă, de asemenea, 900 de invitați străini.

Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc duminică, 8 iulie, la Sala Polivalentă din Cluj-Napoca, iar probele de concurs sunt programate în zilele de 9 şi 10 iulie. Durata este de patru ore şi jumătate, timp alocat rezolvării a șase probleme (traduse în limba fiecărei ţări prezente). Evaluarea lucrărilor se va face în intervalul 11-12 iulie și va fi urmată de festivitatea de premiere (13 iulie).

Competiția este organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale, Societatea de Ştiinţe Matematice din România şi Inspectoratul Şcolar Județean Cluj. De asemenea, sunt implicați o serie de parteneri instituționali naționali și locali: Institutul de Matematică „Simion Stoilow” din cadrul Academiei Române, Universitatea „Babeş-Bolyai”, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Consiliul Judeţean Cluj și Primăria Municipiului Cluj-Napoca.

Președintele de onoare al olimpiadei este academicianul Viorel Barbu, profesor universitar, președinte al Secției de Matematică a Academiei Române și membru al echipei României la prima ediție a competiției, desfășurată în 1959, tot în România.  

Olimpiada Internațională de Matematică a fost lansată de țara noastră în 1959, la iniţiativa profesorului Tiberiu Roman, secretar general al Societății de Ştiinţe Matematice. Primele două ediții s-au desfăşurat la Braşov şi Sinaia, reunind exclusiv ţări din fostul bloc comunist. În 1969 a participat şi prima ţară occidentală, iar după 1970 mai multe state vestice au devenit membre ale OIM. România deţine recordul de organizări, fiind gazdă în 1969, 1979 şi 1999. România şi Bulgaria sunt singurele ţări cu prezență neîntreruptă la acest concurs, iar într-un clasament neoficial pe medalii, România se clasează pe locul trei.

Demersul de a aduce competiția pentru a patra oară în țara noastră aparține Societăţii de Ştiinţe Matematice din dorința de a celebra Centenarul Marii Uniri de la 1918.

Rezultatele înregistrate de elevii români la ultimele două ediții ale Olimpiadei Internaționale de Matematică sunt disponibile aici: 2016 și 2017

BIROUL DE COMUNICARE

Etichete: comunicate de presăCategorie: Comunicate de presă

Pagini