Eşti aici

Noutăți ME

Subscribe to Flux Noutăți ME
Actualizat: în urmă cu 58 de minute 21 de sec

Anunț de selecție pentru ocuparea unor posturi scoase la concurs de către Institutul de Științe ale Educației în calitate de partener în cadrul proiectului „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar - MIAF”

10 Noiembrie 2025 - 3:13pm
Data publicării: 10.11.2025

În calitate de beneficiar, Ministerul Educației și Cercetării implementează, în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației (ISE), Casa Corpului Didactic Alba, Casa Corpului Didactic Argeș, Casa Corpului Didactic Dolj, Casa Corpului Didactic lfov, Casa Corpului Didactic „George Tofan” Suceava, Inspectoratul Școlar Județean Alba, Inspectoratul Școlar Județean Argeș, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, în perioada 01.10.2025 - 30.09.2029, proiectulMecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar - MIAF”, cod SMIS 335928.

Acest proiect susține alfabetizarea funcțională a elevilor din învățământul primar și gimnazial, în următoarele domenii: lectură, matematică, științe, educație civică și educație digitală, prin proiectarea și implementarea unor intervenții integrate care includ elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională (standarde, seturi de itemi și teste de evaluare), dezvoltarea competențelor cadrelor didactice și implementarea unui mecanism de intervenție pilot vizând alfabetizarea funcțională a elevilor.

În contextul demarării activităților A1 - Elaborarea reperelor pentru predare-învățare-evaluare, centrate pe alfabetizarea funcțională, precum și a descriptorilor asociați acesteia, pe baza analizelor și studiilor tematice privind alfabetizarea funcțională, în corelație cu competențele din curriculumul național și cadrele de referință ale studiilor internaționale (PIRLS, TIMSS, PISA, ICILS, ICCS), și ținând cont de rezultatele elevilor români la aceste studii și A3 - Elaborarea standardelor, itemilor și testelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului învățământului primar, respectiv învățământului gimnazial, Institutul de Științe ale Educației a lansat în data de 31 octombrie a.c., respectiv 3 noiembrie a.c., apeluri de selecție pentru ocuparea unor posturi în afara organigramei:

  • 25 de posturi pentru experți disciplină 

  • 5 posturi pentru coordonatori domeniu

  • 1 post responsabil monitorizare - asigurarea calității

  • 1 post responsabil implementare proiect

  • 1 post expert suport raportare.  

Având în vedere importanța proiectului MIAF pentru sistemul educațional din România, este esențial ca această informație să fie cunoscută de cât mai multe cadre didactice sau specialiști care corespund condițiilor generale și specifice pentru ocuparea posturilor menționate, în vederea participării acestora la concursurile lansate, organizate de Institutul de Științe ale Educației, partener în proiect.

În vederea asigurării transparenței procesului de selecție și a diseminării informației la nivel național, detaliile privind organizarea selecțiilor de experți se regăsesc accesând pagina dedicată pe site-ul Institutului de Științe ale Educației.

Etichetă : MIAFapel selecțienoutăți

EU Code Week 2025 (informare & formule de implicare)

10 Octombrie 2025 - 11:28am
Data publicării: 10.10.2025

EU Code Week 2025 se desfășoară în perioada 11 - 26 octombrie, iar Ministerul Educației și Cercetării (prin Direcția Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar) sprijină implementarea acestei inițiative europene.

EU Code Week promovează gândirea computațională, programarea și creativitatea digitală, oferind elevilor oportunitatea de a învăța prin colaborare, inovație și rezolvarea de probleme.

EU Code Week propune cadrelor didactice să parcurgă următorii pași:

1. Să se informeze, accesând această pagină pentru resurse gratuite, materiale de instruire și exemple de activități.

2. Să participe la formarea gratuită, accesând cursul online EU Code Week Deep Dive MOOC (Massive Open Online Course). În cadrul cursului sunt prezentate exemple de bună practică, idei de proiect, planuri de lecții și resurse aplicabile direct la clasă.

3. Să planifice o activitate, cum ar fi organizarea unui atelier, desfășurarea unei lecții deschise, realizarea unui joc educațional, dezvoltarea unui proiect interdisciplinar sau a unei  activități digitale cu elevii. În cadrul acestei activități pot fi invitați partenerii locali (ONG-uri, universități, comunități IT).

4. Să înregistreze activitatea pe harta europeană a evenimentelor.

5. Să colaboreze cu alte cadre diddactice care sunt active în rețeaua internațională de profesori CodeWeek4All.

6. Să promoveze activitatea la nivelul școlii, pe website-ul școlii și pe rețelele de socializare.

7. Să acceseze acest formular pentru a informa Ministerul Educației și Cercetării că s-a organizat și publicat activitatea propusă.

Elevii în cadrul EU Code Week vor:

1. Participa activ la activitățile propuse de cadrele didactice implicate în program (ateliere, lecții, proiecte creative).

2. Explora resursele online pentru o învățare interactivă (jocuri, aplicații, coding cu Minecraft, Scratch sau Micro:bit).

3. Lucra în echipă și vor dezvolta idei creative alături de colegii lor.

4. Colabora cu elevii din comunitatea EU Code Week prin conectarea lor la website-ul programului.

5. Fi ambasadori în școala lor: povestesc colegilor și implică mai mulți prieteni în activități digitale.

Inspectoratele în cadrul EU Code Week vor:

1. Informa unitățile de învățământ din județ/ municipiu despre oportunitatea de a organiza activități în perioada Code Week 2025.

2. Încuraja școlile și profesorii să înregistreze activitățile (workshop-uri, ateliere practice, webinarii etc.) pe platforma oficială.

3. Oferi sprijin logistic și de comunicare: transmiterea linkurilor de resurse

4. Promova cursul Massive Open Online Course (MOOC)

Resurse utile

Site oficial

► Curs gratuit pentru profesori

► Evenimente înscrise

► Colaborare internațională

Comunități și parteneri

Meet and Code - Asociația Techsoup

► Informatica365 - Fundația EOS România (Minecraft, Micro:bit)

► Logischool - Școala internațională de robotică și programare pentru copii și adolescenți

5. Promova inițiativele pe website-ul inspectoratului și în rețelele de socializare oficiale, cu hashtagul #EUCodeWeek.

6. Colabora cu partenerii locali (ONG-uri, universități, comunități IT) pentru diversificarea activităților.

Prin aceste demersuri, România contribuie la obiectivul european de a oferi tinerilor competențe digitale esențiale pentru viitor.

Etichetă : noutățiEU Code WeekEU Romania Code Week

Programul „Școala din spital” - prezentare

9 Octombrie 2025 - 12:24pm
Data publicării: 07.10.2025

Școala din spital: pagina principală <<<

Legislație

Ce este „Școala din spital”?

► Pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii cu boli cronice, boli maligne sau alte afecţiuni care necesită spitalizare şi/sau tratament/monitorizare ori aflaţi la recuperare, se organizează „Şcoala din spital, în cadrul căreia procesul de învăţământ se realizează individual, în grupe sau clase, în unitatea sanitară în care sunt în tratament, în monitorizare medicală sau la recuperare.

► „Școala din spital este o formă de educație adaptată pentru beneficiarii primari ai sistemului de învățământ, aflați, temporar, în imposibilitatea medicală de a participa la activitățile didactice, care au dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale, în vederea finalizării învățământului obligatoriu.

► Procesul didactic din saloane este asigurat de cadre didactice care fac parte din Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital”, înființat de Ministerul Educaţiei și Cercetării, selecționați conform regulamentului aprobat prin ordin al ministrului.

► La procesul didactic desfășurat în spital, pot participa, cu acordul medicului curant și la solicitarea părintelui, și elevii pacienți, cetățeni români, rezidenți în străinătate și înmatriculați în unități de învățământ din afara României, în calitate de audienți.

► Procesul didactic desfășurat în spital este de tip integrat și multidisciplinar, implicând colaborarea dintre cadre didactice, medici, asistente, infirmiere, psihologi, părinți, alți terapeuți.

► Pentru elevii înscriși în școala din spital, care au și cerințe educaționale speciale, se asigură condiţii de egalizare de şanse, pe tip de tulburare/afecţiune/dizabilitate, atât în cadrul proceselor de învăţare şi evaluare în parcursul şcolar, cât şi la susţinerea evaluărilor naţionale şi a examenului naţional de bacalaureat.

Autorități implicate

► Ministerul Educației și Cercetării

► Ministerul Sănătății

► Universitățile de medicină și farmacie

► Inspectoratele școlare

► Spitalele/centrele medicale/ de recuperare în care se desfășoară programul „Școala din Spital”.

Scopul școlarizării în spital

Școala din spital” facilitează copiilor aflați în imposibilitatea frecventării cursurilor în unitatea de învățământ preuniversitar unde sunt înmatriculați, din cauza unor afecțiuni medicale, atingerea unui nivel de educație corespunzător particularităților individuale.

Obiectivele școlarizării în spital

► Asigurarea începerii/continuității școlarizării, care să permită elevului să frecventeze, să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările/ examenele organizate pentru finalizarea fiecărui nivel de învățământ.

► Crearea și dezvoltarea unei bune relații de comunicare între mediul școlar și cel al copiilor, al adolescenților și al tinerilor școlarizați în spital.

► Asigurarea cadrului de acțiune comună a echipei multidisciplinare de tratament și educație - a personalului didactic, a personalului medical, a altor persoane implicate în recuperarea și educația copiilor.

Înființarea „Școlii din spital”

► În cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, la propunerea senatelor universitare, prin ordin al ministrului educației și cercetării și cu parcurgerea etapelor legale de autorizare de funcționare provizorie și de acreditare. Finanțarea de bază a „Şcolii din spital”, înfiinţate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, se asigură pentru perioada în care beneficiarul este înscris la „Şcoala din spital”, prin transferuri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, cel puţin la nivelul costului standard pe antepreşcolar/preşcolar/elev, majorat cu cel puţin 100%, în baza contractului complementar încheiat de Ministerul Educației și Cercetării cu instituția de învățământ superior.  

► Ca prin colaborarea dintre inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, direcțiile de sănătate publică județene/Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București și unitățile sanitare, prin respectarea prevederilor art. 19 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și a etapelor de autorizare și acreditare prevăzute de lege.

Rolul universităților de medicină și farmacie

► Senatul universitar desemnează un cadru didactic universitar titular, care va avea atribuții legate de coordonarea „Şcolii din spital”.

► Coordonatorul „Şcolii din spital” desemnează, pentru fiecare punct educațional/ unitate sanitară, cu avizul Senatului universitar, un cadru didactic monitor, care are competențele specifice nivelului educațional al beneficiarului și care are obligaţia de a supraveghea parcursul educaţional al antepreșcolarului/ preşcolarului/ elevului.

► În cazul în care „Şcoala din spital” functionează ca unitate de învățământ cu personalitate juridică sau ca structură arondată a unei alte unități de învățământ, activitatea coordonatorului „Şcolii din spital” este efectuată de un medic primar al secției în care este internat elevul.

Rolul inspectoratelor școlare/Inspectoratului Școlar al Municipiului București

► De colaborare cu universitățile de medicină și farmacie, în vederea organizării şi desfăşurării procesului instructiv-educativ, cu participarea Corpului naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“.

► De consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au elevii; consilierea administrativă se realizează din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de ISJ/ ISMB, în conformitate cu metodologia-cadru aprobată prin ordin al ministrului educaţiei și cercetării.

► De întocmire de către inspectorul şcolar desemnat a dosarului elevului, care conţine documentele şcolare şi orice alt act necesar pentru înscrierea la „Şcoala din spital“ şi pentru revenirea lui, cu prezenţa fizică, în unitatea de învăţământ de proveniență.

Rolul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE)

► Sprijină unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“, prin activităţi de evaluare, asistenţă psihoeducaţională şi, după caz, de orientare şcolară a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi a elevilor, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a CJRAE/CMBRAE.

Rolul spitalului în care se organizează școlarizarea

► Pune la dispoziție spațiile în care se desfășoară procesul didactic, care trebuie să respecte condițiile igienico-sanitare prevăzute în Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, cu modificările și completările ulterioare.

► Se preocupă de amplasarea spațiului destinat procesului educațional din spital, în secția de pediatrie sau în zona tampon, între secțiile cu paturi și zona administrativă.

► Colaborează, prin medici, asistente, infirmiere, cu cadrele didactice, cu psihologii și părinții, pentru a asigura un program educativ care să răspundă atât nevoilor academice, cât și celor de sănătate ale copilului.

► Asigură, pe timpul școlarizării în spital, accesul antepreșcolarilor, al preșcolarilor și al elevilor la toate resursele de reabilitare/recuperare psihointelectuală, medicală și socială, la alte servicii de intervenție specifice/necesare și disponibile în unitate.

Rolul coordonatorului din cadrul universităților de medicină și farmacie

► Desemnează, cu avizul Senatului universitar, un cadru didactic monitor, pentru fiecare punct educațional/unitate sanitară, care are competențele specifice nivelului educațional al beneficiarului și care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al antepreșcolarului/preșcolarului/elevului.

► Semnează, împreună cu cadrul didactic monitor, rezultatele școlare obținute de elev, care se trimit unității de învățământ la care este înmatriculat acesta, la ieșirea din spital sau la sfârșitul anului școlar, pentru revenirea în unitatea de învățământ în care este înmatriculat ori pentru încheierea situației școlare și promovarea în anul de studii următor.

► La sfârșitul anului școlar, coordonatorul din partea universităților de medicină și farmacie primește de la cadrul didactic monitor un raport privind modul de desfășurare a activității didactice din spital, care este înaintat spre informare Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății.

Rolul cadrului didactic monitor

► Transmite inspectorului școlar desemnat actele necesare alcătuirii dosarului elevului și îl înscrie, pe baza acestuia, în documentele de evidență școlară.

► Transmite unității de învățământ în care este înmatriculat elevul adeverința de școlarizare în spital, pentru motivarea eventualelor absențe.

► Solicită la centrul județean de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională un certificat, dacă elevul are și cerințe educaționale speciale.

► Ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care elevul a fost înmatriculat înainte de spitalizare.

► Trimite unității de învățământ la care este înmatriculat elevul rezultatele școlare obținute, la ieșirea din spital sau la sfârșitul anului școlar, pentru revenirea în școala de proveniență ori pentru încheierea situației școlare și promovarea în anul de studii următor. Aceste documente trebuie să conţină informaţii detaliate despre nevoile şi performanţele educaţionale ale elevului, astfel încât reintegrarea lui în mediul şcolar să fie cât mai facilă şi adaptată progresului realizat în spital.

► Colaborează cu cadrul didactic de la unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat elevul, desemnat de conducerea instituţiei, cu colegii de clasă ai elevului, cu profesorii şi părinţii acestuia, precum şi cu ceilalţi părinţi, pentru monitorizarea reintegrării lui propriu-zise.

► Supraveghează parcursul educațional al elevului, pe toată perioada în care acesta este înscris în Școala din spital, inclusiv înscrierea acestuia pe locurile speciale din învățământul liceal.

► Prezintă coordonatorului din partea universității de medicină și farmacie un raport privind modul de desfășurare a activității didactice din spital, pentru a fi înaintat spre informare Ministerului Educației și Cercetării și Ministerului Sănătății.

► Coordonează activitățile didactice care se pot desfășura cu elevii aflați în paliație, la solicitarea acestora sau a familiilor și în funcție de starea medicală a elevului.

► Poate desfășura activități cu elevii din clasa în care a fost înmatriculat un elev bolnav, inclusiv după decesul acestuia.

Rolul inspectorului școlar desemnat

► Preia cazurile de la cadrul didactic monitor și realizează toate demersurile necesare obținerii documentelor pentru întocmirea dosarului și înscrierea elevului în Școala din spital.

► După externare, actualizează dosarul, pentru a reflecta perioada de școlarizare în spital, și îl transmite către unitatea de învățământ preuniversitar unde este înmatriculat elevul, asigurând astfel continuitatea educațională a acestuia.

► Acordă consiliere administrativă, pe toată perioada școlarizării în spital, antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și părinților/reprezentanților legali, cu privire la drepturile educaționale pe care le au.

► Cu sprijinul cadrului didactic monitor, asigură demersurile necesare pentru înscrierea și participarea elevului care a urmat Școala din spital” la evaluările și examenele naționale.

► Acordă sprijin părintelui în realizarea dosarului și a înscrierii elevului la liceu, cu sprijinul cadrului didactic monitor.

Administrarea dosarului elevului înmatriculat în „Școala din spital”

► Pentru înscrierea la școala din spital şi, ulterior perioadei de spitalizare, pentru revenirea cu prezenţa fizică în unitatea de învăţământ unde este înmatriculat elevul, dosarul este întocmit instituţional de către inspectorul şcolar desemnat, în baza cererii părintelui/reprezentantului legal al elevului și a fișei psihopedagogice de la unitatea de învățământ de proveniență, transmisă de către director.

► Inspectorul şcolar desemnat preia cazurile de la cadrul didactic monitor și realizează toate demersurile necesare obținerii documentelor pentru înscrierea în „Școala din spital”.

► La nivelul „Școlii din spital”, dosarul elevului este gestionat de către cadrul didactic monitor, care operează înscrierea elevului în catalogul „Școlii din spital”.

Documentele care fac parte din dosarul elevului la înscrierea și pe parcursul școlarizării în spital

► Recomandarea medicului curant de  înscriere în cadrul „Școlii din spital”, pe baza diagnosticului existent.

► Solicitarea părintelui/reprezentantului legal de înscriere a copilului la cursurile „Școlii din spital”, adresată cadrului didactic monitor, cu anexarea următoarelor documente: cartea de identitate a unuia dintre părinți / a reprezentantului legal, certificatul de naștere și/sau cartea de identitate a elevului.

► Certificatul eliberat de CJRAE/CMBRAE, la solicitarea cadrului didactic monitor/inspectorului școlar desemnat, pentru copilul care are cerințe educaționale speciale.

► Adeverința care atestă înscrierea elevului în învățământul preuniversitar, eliberată de unitatea de învățământ unde acesta este înmatriculat, solicitată de cadrul didactic monitor.

► Fișa psihopedagogică de la unitatea de învățământ de proveniență, transmisă de către director inspectorului școlar desemnat.

► Adeverința de școlarizare în spital, care atestă înscrierea elevului în cadrul „Şcolii din spital”, transmisă de către cadrul didactic monitor unității de învățământ la care este înmatriculat, pentru motivarea eventualelor absențe.

Dosarul elevului la externarea și la revenirea în unitatea de învățământ de proveniență

► Documentele medicale și școlare, pentru a reflecta perioada de școlarizare în spital, transmise către unitatea de învățământ preuniversitar unde este înmatriculat elevul.

► Rezultatele școlare obținute de elev, semnate de către coordonatorul din partea universităților de medicină și farmacie al „Şcolii din spital”/directorul școlii și de către cadrul didactic monitor.

► Fișa psihopedagogică completată în „Şcoala din spital” de către cadrul didactic monitor.

► Alte documente educaționale relevante, cum ar fi planurile educaționale individualizate, programele de studiu și rezultatele evaluărilor, pentru ajustarea planului educațional, la revenirea acestuia în unitatea de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat.

Protocoale de colaborare care se încheie pentru funcționarea optimă a activităților din „Școala din spital”

► Între ISJ/ISMB, spitale și instituțiile de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină, pentru înființarea „Școlii din spital”, pentru normarea posturilor personalului didactic, pentru alocarea resurselor necesare/ pentru ajustarea resurselor, în funcție de necesități, pentru evaluarea periodică a performanței școlii.

► Între spitale, instituțiile de învățământ superior de stat care au în structură facultăți de medicină și farmacie și școlile în care sunt înmatriculați elevii, pentru furnizarea de servicii educaționale și pentru gestionarea evidenței situației școlare, care prevăd și modalități de colaborare constantă, cum ar fi schimbul de informații referitoare la progresul școlar și starea de sănătate a elevilor, asigurând astfel continuitatea educațională și reintegrarea optimă a beneficiarilor în unitățile de învățământ preuniversitar în care sunt înmatriculați.

Școala de proveniență și „Școala din spital”

► În perioada școlarizării în spital, cele două școli stabilesc un program de colaborare, care presupune:

a) Conferințe/ședințe online/direct între cadrul didactic monitor și diriginte sau alți profesori ori directorul unității de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat elevul.

b) Informarea periodică de către cadrul didactic monitor asupra comportamentului elevului internat față de școală, despre interesul/ dezinteresul față de anumite materii, despre progresele înregistrate, despre participarea acestuia la activități extradidactice.

c) Realizarea și transmiterea fișei psihopedagogice a elevului de unitatea de învățământ unde este înmatriculat acesta, la înscrierea în „Școala din spital”, și de către cadrul didactic monitor, la revenirea în unitatea de învățământ preuniversitar de origine.

d) Favorizarea unor întâlniri online între colegii din școala de proveniență și elevul internat, cu acordul pacientului și al părintelui acestuia.

e) Întâlniri ale clasei de proveniență cu medicul/asistenta medicală din cadrul cabinetului de medicină școlară de care aparține unitatea de învățământ preuniversitar, pentru a-i ajuta pe copii să înțeleagă mai multe despre boala cronică și ce înseamnă aceasta pentru ei și pentru colegul lor.  

f) Identificarea unor strategii comune de sprijinire a elevului internat, cum ar fi: trimiterea notițelor și a temelor prin e-mail de către diriginte/ învățător, realizarea unui videoclip cu ceea ce se întâmplă în clasă, realizarea de postere și desenarea de imagini pentru a decora salonul elevului internat, cu acordul acestuia.

Drepturile elevilor înscriși în „Școala din spital”

► Copilul/elevul pacient are dreptul constituțional la educație.

► Antepreşcolarul, preşcolarul sau elevul are dreptul de rezervare a locului de şcolarizare în cadrul unităţii de învăţământ la care a fost înmatriculat anterior înscrierii în „Școala din spital” şi de revenire în clasă, oricând, în timpul anului şcolar.

► Preşcolarilor li se rezervă loc la clasa pregătitoare în unitatea de învăţământ din circumscripţia în care părinții/tutorii au domiciliul.

► Elevii cuprinşi în forma de şcolarizare din spital în clasa a VIII-a sunt admişi pe locuri speciale în clasa a IX-a, fără susţinerea evaluării naţionale, în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în liceu, elaborată de Ministerul Educaţiei și Cercetării şi dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.

► Pe toată perioada şcolarizării în spital, antepreşcolarii, preşcolarii, elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora beneficiază de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au.

► Copiii înscriși în „Școala din spital“ beneficiază de sprijinul CJRAE/CMBRAE, prin activități de evaluare, de asistență psihoeducațională și, după caz, de orientare școlară, în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare a CJRAE/CMBRAE.

Cum se pot susține evaluările naționale și examenul de bacalaureat de către elevul înscris în „Școala din spital”?

Pentru a susține evaluările naționale/ examenul de bacalaureat, elevul școlarizat în spital are următoarele variante:

► Susține probele în spital, în salonul lui, având aceleași subiecte precum colegii de generație.

► Susține probele la domiciliu, dacă se află între curele de tratament, între ședințele de recuperare sau în monitorizare, dar nu se simte bine pentru a fi împreună cu colegii săi.

► Susține examenele la școala de origine, alături de colegi, dacă starea de sănătate îi permite.

Reintegrarea în școala în care este înmatriculat elevul școlarizat în spital

► Reintegrarea este un proces gradual și adaptat, depinzând de nevoile medicale, emoționale și educaționale ale elevului.

► Reintegrarea propriu-zisă este monitorizată de un cadru didactic de la unitatea de învățământ preuniversitar în care este înmatriculat elevul, desemnat de conducerea instituției, care va colabora cu cadrul didactic monitor din „Școala din spital”, cu colegii de clasă ai elevului, cu profesorii și părinții acestuia, cu ceilalți părinți.

► Informații solicitate de școala de proveniență, înainte de revenirea elevului în clasă: informații medicale, despre specificul procesului de recuperare, rezistența și abilitățile fizice, informații despre progresul școlar, inclusiv subiectele abordate sau abilitățile dobândite în timpul tratamentului, evaluarea cognitivă, rezultatele testelor de performanță, funcționarea social-emoțională și nevoile lui medicale de perspectivă.  

► În fiecare unitate de învățământ preuniversitar, în care este înmatriculat un elev reintegrat, se asigură funcționarea și dotarea corespunzătoare a cel puțin unui cabinet medical, o cameră-resursă pentru suport educațional și psihopedagogic, adecvate curriculumului specific nivelului său educațional și restricțiilor medicale generate de patologia lui, a unei biblioteci și a câte unui laborator de informatică, de științe, tehnologie, inginerie, artă și matematică. Unitățile de învățământ preuniversitar pot asigura, după caz, și spații pentru cabinete de logopedie, cabinete de consiliere școlară.

► În cazul apariției unor dificultăți manifestate prin eșec sau refuz de întoarcere la școală, cadrul didactic monitor și dirigintele/învățătorul, împreună cu familia copilului și cu colegii de clasă elaborează un plan de recuperare emoțională și reintegrare. 

Școala din spital aduce normalitatea, atunci când crezi că nimic nu mai e normal în viața ta!

Etichetă : Școala din Spitalnoutăți

Anunț privind organizarea de către CCD București, CCD Buzău, CCD Cluj și CCD Olt a concursului de ocupare a unor posturi de expert formator în cadrul proiectului PEO „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă - RECRED”

1 Octombrie 2025 - 2:26pm
Data publicării: 01.10.2025

Ministerul Educației și Cercetării, în calitate de beneficiar, în parteneriat cu Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE), respectiv Casele Corpului Didactic din județele Buzău, Cluj, Olt și din municipiul București, implementează, în perioada 01.07.2024 - 30.06.2028, proiectul „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă”- RECRED, Cod SMIS 2021: 321024, cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+) prin Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027.

În vederea desfășurării activității A.4.3. Formarea cadrelor didactice din învățământul liceal în vederea implementării noului curriculum, din proiectul RECRED, Casele corpului didactic partenere, respectiv Casa Corpului Didactic București, Casa Corpului Didactic Buzău, Casa Corpului Didactic Cluj și Casa Corpului Didactic Olt, au lansat, în data de 29.09.2025, apeluri de selecție pentru ocuparea unor posturi de experți formatori care vor livra programe de formare acreditate, pentru formarea a 15 000 de cadre didactice care predau, la nivel liceal, discipline din trunchiul comun.

Detalii privind organizarea de către cele 4 CCD partenere în proiect a selecțiilor de experți formatori se regăsesc aici: 

  • CCD București - regiunile București-Ilfov și Sud-Muntenia

  • CCD Buzău - regiunile Sud-Est și  Nord-Est

  • CCD Cluj - regiunile Nord-Vest și Centru

  • CCD Olt - regiunile Sud-Vest Oltenia și Vest.

 

Etichetă : noutățianunț selecțieRECREDselecție experțiCCD

[Consultare publică] Proiect: ORDIN privind aprobarea planurilor-cadru pentru învățământul liceal (minorități, învățământ special, intensiv/bilingv și informatică) - frecvență zi, respectiv învățământul liceal cu frecvență seral/frecvență redusă

30 Septembrie 2025 - 11:36am
Data publicării: 30.09.2025

În vederea consultării publice, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, dar și a consultării preliminare interinstituționale, Ministerul Educaţiei și Cercetării public următorul proiect:

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectele supuse consultării publice pot fi trimise până în data de 15 octombrie 2025 pe adresa de e-mail sdc@rocnee.eu

Etichetă : noutățiproiect ordinproiecte planuri-cadruPlanuri-cadru (învățământ liceal)învățământ minoritățiînvăţământ specialconsultare publicăMateriale informative:  PO_PCI_minoritati_special_IB_II_seral_FR.pdf Anexa_1_PO_PCI_minoritati.pdf Anexa_2_A_PO_PCI_special_nota_prezentare.pdf Anexa_2_B_PO_PCI_special.pdf Anexa_3_PO_PCI_intensiv_bilingv.pdf Anexa_4_PO_PCI_intensiv_info.pdf Anexa_5_PO_PCI_seral_FR.pdf

Anunț privind scoaterea la concurs a unor posturi de expert în cadrul proiectului PEO „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă - RECRED” Cod SMIS: 32102

29 Septembrie 2025 - 5:16pm
Data publicării: 29.09.2025

Ministerul Educației și Cercetării (MEC), în calitate de beneficiar, în parteneriat cu Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE), respectiv Casele Corpului Didactic din județele Buzău, Cluj, Olt și din municipiul București, implementează, în perioada 01.07.2024 - 30.06.2028, proiectul „Reglementări noi pentru un curriculum relevant și educație deschisă”- RECRED, Cod SMIS 2021: 321024, cofinanțat din Fondul Social European Plus (FSE+) prin Programul Operațional Educație și Ocupare 2021-2027, Prioritatea operațională 7: „Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic“.

În cadrul acestui proiect este organizată o selecție de experți, în cadrul echipei de management și implementare a beneficiarului, în afara organigramei. Tipurile de experți cărora se adresează selecția sunt:

  • Expert elaborare ghid discipline + auxiliare

  • Expert adaptare curriculum - învățământ primar, pe discipline de studiu

  • Expert adaptare curriculum - învățământ gimnazial, pe discipline de studiu

  • Coordonator monitorizare proiect

  • Coordonator grup-țintă

  • Coordonator integrare RED în educație

  • Expert multimedia grafică

  • Expert elaborare suport curs

  • Coordonator e-learning 

  • Coordonator educațional A3

  • Expert elaborare ghid management

  • Expert elaborare ghid arie tehnologii + auxiliare

  • Expert elaborare ghid profil

  • Expert elaborare ghid arie

  • Expert suport achiziții publice.

Detalii sunt disponibile în anunțul publicat aici și în anexele (fișiere editabile în arhivă ZIP) aferente acestui anunț. 

Etichetă : noutățianunț selecțieRECREDselecție experți

[NOU] Raportul ministrului educației și cercetării în preajma intrării în a X-a lună de mandat (prezentat cu ocazia începerii anului universitar 2025 - 2026)

29 Septembrie 2025 - 2:52pm
Data publicării: 29.09.2025

Raportul ministrului educației și cercetării, disponibil ► aici, oferă o perspectivă detaliată asupra primelor zece luni de mandat, perioadă marcată de o criză fiscal-bugetară în România. 

În acest document, ministrul Daniel David subliniază importanța fundamentală a integrării celor două domenii, educația și cercetarea (CDI), ca motor al dezvoltării țării într-o societate bazată pe cunoaștere. 

Obiectivul major rămâne implementarea reformelor din Raportul QX, context în care ministrul educației și cercetării propune un pact pentru Deceniul Educației și Cercetării în România (2026 - 2036), care include creșterea anuală a bugetului pentru cele două domenii, menținerea acestora în aceeași autoritate și alinierea lor la practicile UE/OECD.

 

Etichetă : noutățiraport ministru

Consultări cu inspectori școlari și directori ai unităților de învățământ preuniversitar din toată țara, inițiate de Ministerul Educației și Cercetării

24 Septembrie 2025 - 12:29pm
Data publicării: 24.09.2025

Marți, 23 septembrie, s-a desfășurat, la Constanța, prima consultare - cu inspectori școlari și directori ai unităților de învățământ preuniversitar - din seria inițiată, în această perioadă, de Ministerul Educației și Cercetării (MEC).

Ministerul Educației și Cercetării a fost reprezentat de secretarul de stat Sorin Ion, iar subiectele aflate pe agenda întâlnirii au vizat: 

  • modul de organizare a concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de director, respectiv inspector școlar, pornind de la redefinirea acestor roluri și în contextul viitoarelor reorganizări ale instituțiilor de nivel județean;

  • debirocratizarea proceselor din sistemul de învățământ;

  • impactul măsurilor fiscal-bugetare în sistemul de învățământ preuniversitar.

În cadrul acestei inițiative vor avea loc, în cursul săptămânii viitoare, întâlniri la București, Iași, Cluj-Napoca și, în perspectivă mai îndepărtată, la Timișoara și Craiova.

Etichetă : noutăți

Ministrul Educației și Cercetării, în dezbatere cu studenții

21 Septembrie 2025 - 2:10pm
Data publicării: 21.09.2025

Ministrul Educației și Cercetarii a avut o dezbatere (online) cu studenții din cadrul Uniunii Studenților din România (USR), care s-au întâlnit la Oradea (18 septembrie 2025).

Discuțiile s-au focalizat asupra impactului măsurilor fiscal-bugetare asupra studenților, dar și a educației-cercetării în general. Ministrul a punctat că bursele studențești reprezintă o prioritate, pe termen scurt fiind explorată opțiunea de a atrage fonduri europene în acest scop, iar pe termen mediu și lung - bugetul ministerului, în condițiile stabilizării fiscal-bugetare. Ministrul a precizat că așteaptă propuneri concrete de îmbunătățire a legislației subsecvente celei fiscal-bugetare, care depinde de decizii la nivel de minister. 

Ministrul Daniel David a precizat că a ales intervenția online, deoarece joi, 18 septembrie 2025, a avut loc ședința de Guvern prin care s-a aprobat Memorandumul de renegociere a PNRR pentru educație-cercetare, evitându-se astfel pierderi de aproximativ 1 miliard de euro, care ar fi avut loc fără această renegociere.

Etichetă : noutăți

28 de «Ateliere de educație financiară pentru profesori la nivel național», organizate de instituțiile partenere sub auspiciile SNEF (BNR, MEC, ARB, IBR și FGDB)

11 Septembrie 2025 - 4:03pm
Data publicării: 11.09.2025

Banca Națională a României (BNR), Ministerul Educației și Cercetării (MEC), Asociația Română a Băncilor (ARB), Institutul Bancar Român (IBR) și Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare (FGDB) au organizat, în perioada iunie-septembrie 2025, cea de-a doua ediție a programului „Ateliere de educație financiară pentru profesori”.

Programul s-a desfășurat în 20 de orașe din țară, inclusiv Municipiul București, a inclus un număr de 28 de ateliere de educație economică și financiară la nivel național și a reunit peste 800 de cadre didactice din învățământul preuniversitar.

Proiectul se adresează profesorilor din ciclurile gimnazial și liceal în calitatea lor de formatori și multiplicatori de mesaje educaționale pentru elevi.

Informațiile prezentate de lectorii BNR, ARB, IBR și FGDB au acoperit teme diverse și de complexități diferite, care au urmărit nu numai transmiterea de cunoștințe/recomandări din zona finanțelor personale (realizarea și gestiunea unui buget personal, principii și strategii de economisire, caracteristici ale produselor de creditare, instrumente moderne de plată și riscurile de fraudă asociate), familiarizarea cu rolul și atribuțiile Băncii Naționale a României și ale instituțiilor de credit, precum și prezentarea evoluțiilor economiei României în perioada de după aderarea la Uniunea Europeană.

Activitățile au facilitat totodată realizarea unui schimb de experiență privind nevoile de educație economică și financiară ale elevilor și metodologiile potrivite pentru interacțiunile cu aceștia.

Infrastructura necesară a fost asigurată de Banca Națională a României și a permis crearea unui cadru de dezbateri și discuții interactive. Organizarea proiectului s-a realizat cu sprijinul Inspectoratelor școlare județene și al Inspectoratului școlar al Municipiului București.

***

Demersul se înscrie în reperele Strategiei Naționale de Educație Financiară (SNEF) 2024 - 2030, fiind parte a Planului de acțiune al acesteia în cadrul Obiectivului specific 2: Creșterea nivelului de cunoștințe ale cadrelor didactice în privința educației financiare, prin implementarea unor programe de educație financiară destinate cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar și organizarea de cursuri de formare profesională pentru cadrele didactice, menite să crească gradul de conștientizare a importanței educației financiare.

Etichetă : noutățiSNEF

Lansare publicație „OCDE Education at a Glance 2025 - EaG 2025”

9 Septembrie 2025 - 10:37am
Data publicării: 09.09.2025

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) organizează marți, 9 septembrie 2025, ora 12:00, evenimentul de lansare a publicației Education at a Glance (EaG 2025), editată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE)

Participă: Giovanni Semeraro - analist date OCDE, Daniel David - ministrul Educației și Cercetării, Ioan-Silviu Vîrva - vicepreședinte INS, Sorin Ion - secretar de stat, Bogdan Cristescu - director CNCE, Cristina Ghițulică - reprezentant național în Grupul de experți naționali pe învățământ superior al OCDE, alți reprezentanți INS. Moderator: Camelia Mircea-Sturza, consilier pentru afaceri europene în cadrul MEC.

Cu prilejul acestei lansări vor fi prezentate principalele concluzii ale EaG 2025. Suplimentar față de indicatorii generali, ediția din acest an acoperă cu predilecție tema învățământului superior.

Education at a Glance este cea mai autoritară sursă pentru informații exacte și relevante despre starea educației în cele 38 de state membre OCDE și o serie de țări partenere. Indicatorii săi acoperă rezultatele și impactul învățării asupra rezultatelor economice și sociale, resursele financiare și umane investite în educație, accesul la educație, participarea și progresul, precum și mediul de învățare și organizarea școlilor.

Evenimentul se va desfășura online, pe platforma Zoom, și va putea fi urmărit pe canalul de Youtube al Ministerului Educației și Cercetării.

 

Etichetă : noutăți

Concurs de traducere «Juvenes Translatores» pentru elevii de 17 ani din învățământul secundar din statele Uniunii Europene (27 noiembrie 2025)

3 Septembrie 2025 - 10:32am
Data publicării: 03.09.2025

Joi, 27 noiembrie 2025, va avea loc o nouă ediție a concursului de traducere Juvenes Translatores. 

În vederea participării, școlile se pot înscrie în perioada 2 septembrie - 14 octombrie a.c., ► aici

Școlile participante vor fi selectate în mod aleatoriu pentru fiecare stat membru, iar în ziua concursului elevii vor traduce un text sub supravegherea propriilor profesori. Traducerile vor fi evaluate de traducători profesioniști din instituțiile UE, care vor alege câte o traducere câștigătoare pentru fiecare stat membru.

Cei 27 de elevi câștigători vor fi invitați la o excursie de trei zile la Bruxelles, însoțiți de câte un profesor și un părinte, după cum se menționează pe pagina web a concursului.

Etichetă : Juvenes Translatoresnoutăți

Parteneriat între Ministerul Educației și Cercetării și Lions România

4 August 2025 - 2:43pm
Data publicării: 04.08.2025

Ministerul Educației și Cercetării și Lions Clubs International District 124 România au semnat la finalul lunii iulie a.c. un acord de parteneriat național.

Scopul parteneriatului este derularea proiectelor educaționale și sociale/districtuale ale Lions International care să contribuie la reducerea abandonului școlar, la promovarea incluziunii și echității în educație, dar și la dezvoltarea spiritului civic și a responsabilității sociale în rândul tinerilor.

Printre direcțiile comune de acțiune se regăsesc:

  • implicarea elevilor în activități de voluntariat și leadership;

  • campanii de informare și prevenție pe teme esențiale: sănătate, siguranță, mediu;

  • sprijin concret pentru unități școlare dezavantajate;

  • promovarea valorilor umanitare și a cetățeniei active.

Prin acest demers, Ministerul Educației și Cercetării și Lions România devin parteneri în misiunea de a forma tineri implicați, empatici și responsabili.

Documentul poate fi consultat ► aici

Etichetă : parteneriate MECnoutăți

[Consultare publică] Proiect de LEGE privind adoptarea de măsuri pentru digitalizarea și eficientizarea activității în domeniul cercetării, dezvoltării și susținerii inovării

4 August 2025 - 11:30am
Data publicării: 04.08.2025

În vederea consultării publice, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, dar și a consultării preliminare interinstituționale, Ministerul Educaţiei și Cercetării publică următorul proiect:

  • L E G E privind adoptarea de măsuri pentru digitalizarea și eficientizarea activității în domeniul cercetării, dezvoltării și susținerii inovării;

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 30 de zile pe adresa de e-mai secretariat.psf@research.gov.ro

Etichetă : proiect legecercetareCDInoutățiconsultare publicăMateriale informative:  PL_CDI_Jalon276.pdf Expunere_motive_PL_CDI_Jalon276.pdf